• (Interviu cu doamna Cristina Smadu, sales director "Meşteşugari de Gusturi")
Reporter: De unde a pornit idea deschiderii unei afaceri de mezeluri tradiţionale româneşti?
Cristina Smadu: Ideea deschiderii acestei afaceri a avut-o soţul meu, Ioan Smadu, administrator SC Siomarprod SRL, marca Meşteşugari de Gusturi. Pentru noi, având de foarte mulţi ani măcelărie, a fost doar un pas spre a începe să afumăm câteva produse ce se cereau la acel moment. Dar ideea de mezeluri sănătoase a plecat de la fiica mea Maria, care, ca urmare a faptului că avea interzis să consume mezeluri din piaţă, ne-a cerut să îi facem un salam pentru copii. Din acel moment a sclipit ceva în mintea noastră - "De ce să nu pornim să producem doar mezeluri sănătoase, după reţete vechi?". Deoarece această problemă o au şi alţi părinţi, nu numai noi. Iar la momentul actual suntem o unitate de carmangerie care producem mezeluri 100% naturale, în mod sănătos, fără E-uri şi fără aditivi. Şi am început un nou concept, aş spune reinventarea tradiţiei în condiţiile actuale de calitate şi igienă. Totodată, la cererea clienţilor, am deschis şi un mic restaurant alături de magazinul şi carmangeria din Prelungirea Ghencea nr. 262, care se numeşte Burger&Grill House şi unde pot fi savuraţi burgeri 100% din carne de vită Black Angus, dar şi multe alte preparate la grătar, din carne proaspătă, necongelată în prealabil. În piaţă suntem de trei ani şi sperăm ca şi copii noştri să ducă tradiţia mai departe.
Reporter: Care a fost investiţia iniţială pentru începerea afacerii?
Cristina Smadu: Investiţia iniţială s-a ridicat în jurul a 500.000 de euro , după care, de-a lungul celor trei ani, putem spune că am mai investit încă 300.000 de euro.
Reporter: Cum reuşiţi să faceţi faţă marilor comercianţi de pe piaţă?
Cristina Smadu: Este dificil să te poţi afirma într-o piaţă ce abundă de produse industriale, cu preţuri oarecum mici faţă de cele pe care le practicăm noi. Preţul mai mare este din cauză că randamentul este mic, ca urmare a faptului că se pierde 50% din produs în procesul de fabricare, prin maturare, coacere şi afumare.
Reporter: Cum va comercializaţi produsele?
Cristina Smadu: Produsele noastre se pot găsi în reţeaua de magazine proprii "Meşteşugari de Gusturi", dar şi în multe restaurante din Bucureşti.
Reporter: Aveţi comenzi şi din alte ţări?
Cristina Smadu: Da, avem comenzi din Franţa, Spania şi Anglia.
Reporter: Intenţionaţi să atacaţi şi segmentul de vânzări online?
Cristina Smadu: Deja începem, din luna iulie, un parteneriat cu un magazin online ce va comercializa doar produse sănătoase direct la uşa clientului.
Reporter: Vedeţi o creştere a interesului clienţilor pentru mezelurile tradiţionale româneşti?
Cristina Smadu: Este o creştere foarte mare, aş spune, datorită faptului că românul este cel mai exigent şi bine informat consumator. Şi asta o spun studiile efectuate în ţările din Europa.
Reporter: Ce produse comercializaţi şi care sunt cele mai căutate?
Cristina Smadu: Gama noastră de produse este foarte variată, începând de la specialităţi cum ar fi Pastramă de vită Black Angus, Ceafă de vită Black Angus şi Antricot, Muşchi file de porc copt la jar, Ceafă de porc coaptă la jar, Salam cu nuci şi prune uscate, Cârnaţi cu caşcaval şi roşii uscate şi multe altele. Acestea toate sunt făcute cu multă seriozitate, urmărind metodele străvechi clasice şi sigure pe bază de conservare cu ajutorul sării.
Reporter: Materia primă o procuraţi din ţară sau o importaţi?
Cristina Smadu: Procesăm doar carne românească. Nu lucrăm niciodată cu materie prima importată. Lucrăm doar cu ferme româneşti de vită, porc, oaie. Nu avem fermele noastre, deoarece ne focalizăm să facem ce ştim mai bine. Dorim ca produsele noastre să reprezinte o dovadă a priceperii, a creativităţii umane şi a fanteziei gustului.
Reporter: Care este capacitatea de producţie lunară?
Cristina Smadu: Lunar, procesăm aproape 15.000 kg de carne porc, vită şi oaie, ce pleacă spre clienţii noştri în stare crudă, marinată sau mezeluri.
Reporter: Căror tipuri de clienţi vă adresaţi?
Cristina Smadu: Eu îmi doresc să ne adresăm tuturor segmentelor de clienţi, întrucât orice persoană are dreptul să mănânce sănătos, doar că nu toţi oamenii ştiu să facă diferenţa între un produs de calitate şi unul industrial. Produsele noastre nu sunt nici ieftine, dar nu pot spune că sunt foarte scumpe.
Reporter: Cum a evoluat din punct de vedere financiar compania?
Cristina Smadu: Ni s-a spus de către directorul băncii, unde avem conturile firmei: "Felicitări! Firma dumneavoastră creşte ca Făt-Frumos!" Avem o cifră de afaceri în 2017 de 2.571.330 de lei şi un profit de 175.100 de lei, iar numărul salariaţilor a crescut anual, până la 11 în momentul de faţă.
Reporter: Care sunt obiectivele de investiţii în acest an?
Cristina Smadu: Obiectivele pentru acest an sunt acelea de a investi în locaţii noi, pentru a fi mai aproape de clienţii ce doresc produsele "Meşteşugari de Gusturi" şi de a stabili noi contracte cu cei din afara ţării.
Reporter: Care sunt dificultăţile pieţei şi cum credeţi că ar putea fi soluţionate acestea?
Cristina Smadu: Aş spune că producătorul român încă nu este ajutat de stat să se dezvolte în ţară şi peste hotare pentru a putea face cunoscute produsele noastre tradiţionale, dar noi suntem români şi suntem obişnuiţi să suferim, dar să nu ne dăm bătuţi. Ca soluţii, am putea începe cu şcolile profesionale, unde oamenii pot învaţa o meserie şi atunci nu ne-am mai confrunta cu acest deficit de personal calificat. Apoi, amplasarea unor pieţe doar cu produse româneşti, o dată pe săptămână, în apropierea hyper-marketurilor, unde, în general, se adună un număr mare de clienţi.
Reporter: Există o competiţie mare în piaţă?
Cristina Smadu: În acest segment al producătorilor de mezeluri sănătoase, nu pot spune că este o competiţie mare, deoarece, deocamdată, nu suntem foarte mulţi, cu toate că mi-aş dori acest lucru. Fiecare îşi vinde produsele în zona lui sau ne mai întâlnim pe la diferite târguri. Singura competiţie o avem cu produsele industriale, care, evident că nu este uşoară.
Reporter: Mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.05.2018, 10:22)
Si e simplu sa tai porci si sa ii faci mezeluri!
Mult mai greu e sa cresti porci eficace cu profit!
Tot profitul e luat de ce-i ce jupoaie porci si ii fac mezeluri!
De ce nu aflam din articol cat de multumiti sunt furnizorii de animale vii ?
Greul il duce crescatorul ! De aceea septelul a scazut si Romania e mare importator de carne de porc!