Preţurile la călătoriile cu metroul se vor majora, din data de 28 martie, creşterea medie propusă de Metrorex fiind de circa 25%, iar abonamentul de 62 de călătorii va fi eliminat din portofoliul companiei, arată proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor privind ajustarea tarifelor la călătoria cu metroul.
Potrivit propunerilor, preţul cartelei cu două călătorii va creşte de la 4 lei la 5 lei (25%), cel al cartelei cu 10 călătorii de la 15 lei la 20 de lei (33,33%). Abonamentul săptămânal cu număr nelimitat de călătorii va costa 25 de lei, de la 20 de lei (25%), abonamentul lunar cu număr nelimitat de călătorii va ajunge la 70 de lei, de la 60 de lei în prezent (16,67%), în timp ce abonamentul de o zi se va scumpi la 8 lei, de la 6 lei (33,33%).
Potrivit sursei citate, în urma majorării tarifelor, Metrorex va înregistra o creştere lunară în valoare absolută a veniturilor din transportul călătorilor de circa 4,5 milioane de lei.
"Metrorex propune ajustarea de urgenţă a tarifelor de călătorie cu metroul, diferenţiat, pe tipuri de titluri de călătorie, în sensul echilibrării preţului unitar per călătorie, concomitent cu încurajarea utilizării abonamentelor lunare cu plata în avans care asigură resursele financiare necesare acoperirii cheltuielilor de exploatare, dar care protejează călătorii fideli, creşterea medie fiind de circa 25%, ceea ce înseamnă o creştere lunară în valoare absolută a veniturilor din transportul călătorilor de aproximativ 4,5 milioane de lei", se arată în Nota de fundamentare care însoţeşte proiectul de Ordin.
"Având în vedere numeroasele petiţii înregistrate la SC Metrorex SA în ultimii trei ani cu privire la abonamentul lunar cu 62 de călătorii, precum şi petiţiile primite prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, prin care călătorii îşi exprimau nemulţumirile în ceea ce priveşte efectuarea numărului de călătorii în perioada de valabilitate a abonamentului (fie efectuarea integrală a numărului de călătorii înainte de expirarea perioadei de valabilitate de o lună a abonamentului, fie neefectuarea celor 62 de călătorii, caz ce conduce la nemulţumirea călătorilor în ceea ce priveşte plata călătoriilor neutilizate), SC Metrorex SA a analizat petiţiile şi propune eliminarea acestui titlu de călătorie, astfel călătorii fideli se pot orienta către alte titluri din portofoliul SC Metrorex SA, în principal către abonamentul lunar cu număr nelimitat de călătorii", se spune în document.
Metrorex motivează creşterea tarifelor prin faptul că subvenţia de la bugetul de stat care i-a fost alocată, prin Legea bugetului de stat nr.186 /2014 pentru anul 2015, în valoare de 328 milioane de lei, reprezintă circa 88% din necesarul fundamentat de societate în valoare totală de 373 milioane de lei. Pe primele 2 luni (ianuarie, februarie) 2015, conform programului bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2015, cheltuielile totale ale societăţii pentru asigurarea serviciului public de transport călători cu metroul reprezintă circa 108,760 milioane de lei, în timp ce veniturile totale sunt de aproape 102,202 milioane de lei, ceea ce conduce la înregistrarea unui rezultat negativ al exerciţiului financiar pe primele două luni de aproximativ 65,577 milioane de lei.
Subvenţia de la bugetul de stat alocată pe primele două luni din 2015 pentru Metrorex este în valoare de 54,6 milioane de lei, iar subvenţia necesară pentru acoperirea integrală a cheltuielilor este de 61,158 milioane de lei, astfel că raportul dintre sumele necesare şi cele alocate este de 112,01%, valoare ce va trebui acoperită din veniturile proprii rezultate din ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul.
Pentru următoarele 10 luni (martie - decembrie) 2015, cheltuielile totale ale societăţii pentru asigurarea serviciului public de transport călători cu metroul sunt de circa 574,67 milioane de lei, în timp ce veniturile totale, în cazul neajustării tarifelor la călătoria cu metroul, sunt de aproape 537,748 milioane de lei, ceea ce conduce la înregistrarea unui rezultat negativ al exerciţiului financiar pentru perioada martie - decembrie 2015 în valoare de aproximativ 36,923 milioane de lei.
Subvenţia de la bugetul de stat alocată pe perioada martie - decembrie 2015 este de 269,400 milioane de lei, iar subvenţia necesară pentru acoperirea integrală a cheltuielilor este de 307,842 milioane de lei, astfel că raportul dintre subvenţia necesară şi subvenţia alocată, valoare ce trebuie acoperită din veniturile proprii rezultate din ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul este de 114,27 % pentru perioada martie - decembrie 2015.
"Facem precizarea că odată cu prezentarea proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2015 în cadrul şedinţelor Consiliului de Administraţie şi Adunării Generale a Acţionarilor din data de 15.01.2015 S.C Metrorex S.A a primit aviz favorabil din partea Consiliului de Administraţie şi Adunării Generale a Acţionarilor cu privire la ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul începând cu luna martie 2015", se mai spune în nota de fundamentare.
Ultima majorare de tarif la metrou a avut loc pe data de 4 august 2012, iar indicele de majorare a fost de circa 24%.
1. Stat in stat
(mesaj trimis de Alex în data de 11.03.2015, 21:17)
Cum protejezi calatorii fideli crescand preturile cu 50?
De fapt, exploatezi consumatorii captivi.
De ce nu reduce cheltuielile si nu se concentreaza pe obtinerea de venituri mai mari din celelalte surse, precum inchirierea spatiilor comerciale sau publicitatea?