Înfiinţarea unui Comitet Naţional pentru Prevenirea şi Limitarea Infecţiilor Asociate Asistenţei Medicale este prevăzută într-un proiect de lege iniţiat de parlamentarii USR Tudor Pop, Emanuel Ungureanu şi Adrian Wiener.
Conform unui comunicat USR, în România există puţin peste 250 de epidemiologi, "spitale supraaglomerate, infecţii neraportate", iar izolatoarele şi laboratoarele de microbiologie sunt insuficiente.
"Deşi legislaţia actuală nu mai sancţionează raportarea unui număr mare de pacienţi externaţi infectaţi cu bacterii multirezistente şi-i încurajează pe managerii de spitale să comunice numărul real al infecţiilor intraspitaliceşti, acesta nu este cu adevărat cunoscut, ceea ce împiedică luarea măsurilor necesare pentru prevenirea lor. Grija pentru imaginea proprie şi a spitalului prevalează asupra raportării reale. În statistici avem cel mai mic număr de infecţii nosocomiale, dar numărul celor care mor anual din această cauza trece de o mie", precizează sursa citată.
Conform proiectului, Guvernul ar urma să înfiinţeze prin HG un comitet interministerial, numit Comitetul Naţional pentru Prevenirea şi Limitarea Infecţiilor Asociate Asistenţei Medicale (CNPLIAAM), a cărui activitate va fi coordonată de Ministerul Sănătăţii.
"Fiecare pacient care primeşte îngrijiri într-o unitate medicală din România are dreptul, garantat de stat, de a fi protejat faţă de dobândirea unei IAAM. Fiecare unitate medicală şi fiecare centru rezidenţial vor fi asistate de Direcţiile de Sănătate Publică şi de către Institutul Naţional de Sănătate Publică în îndeplinirea obligaţiilor de prevenire şi control al IAAM", prevede proiectul.
Principalele măsuri la nivel naţional vor include: elaborarea de ghiduri de prevenire, diagnostic şi tratament pentru principalele sindroame IAAM; stabilirea necesarului de personal medical în vederea prevenirii, diagnosticării şi îngrijirii eficiente a IAAM; asigurarea de către spitalele nou construite a unui minimum de 50% paturi în camere de 1-2 paturi, cu chiuvetă, duş şi grup sanitar propriu.
Conform proiectului, personalul medical din unităţile sanitare şi din centrele rezidenţiale este responsabil de depistarea de la evaluarea iniţială şi apoi pe parcursul internării a unor manifestări evocatorii de IAAM. Apariţia oricărei infecţii la un pacient spitalizat va fi în mod obligatoriu comunicată de asistenta şefă şi de medicul curant către SPIAAM (structură din cadrul spitalului) pentru a putea evalua caracterul asociat asistenţei medicale al infecţiei şi a decide măsurile necesare pentru a preveni apariţia unor cazuri ulterioare.
Pacientul va fi transferat în alte unităţi medicale doar dacă intervenţiile medicale necesare sunt imposibil de efectuat în unitatea unde este internat şi în mod obligatoriu cu comunicarea diagnosticului de infecţie.
Pentru sprijinirea activităţii de îngrijire a infecţiilor şi utilizare judicioasă a antibioticelor în fiecare unitate medicală vor fi elaborate şi aplicate protocoale locale de diagnostic, profilaxie şi tratament pentru principalele sindroame infecţioase, bazate pe recomandările din ghidurile naţionale de profil şi pe particularităţile de rezistenţă microbiană şi consum de antibiotice din respectiva unitate medicală.
Medicii care asigură asistenţă medicală pentru centrele rezidenţiale au obligaţia de a comunica Direcţiei de Sănătate Publică acele cazuri de IAAM diagnosticate în respectivul centru.
Ministerul Sănătăţii, în colaborare cu Ministerul Educaţiei Naţionale, va înfiinţa o supraspecializare pentru asistenţii medicali de igienă spitalicească, cu o curriculă de pregătire specifică.
CNPLIAAM va elabora anual un plan naţional de informare publică cu privire la ceea ce reprezintă IAAM, modalităţile de apariţie şi măsuri de prevenire, inclusiv responsabilităţile pacienţilor şi vizitatorilor.
Fiecare unitate medicală/centru rezidenţial public va primi o finanţare în vederea prevenirii IAAM, care se va constitui într-o linie bugetară separată. Finanţarea va fi asigurată din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS), suplimentar valorii negociate a contractului anual, şi va fi de minimum 5% din valoarea acestui contract, mai arată sursa citată.