PROIECTUL CULTTOUR DE 12,5 MILIOANE DE EURO Oraşul Avrig ar putea oferi o experienţă turistică completă, în 10 ani

MIHAELA DALAR STANCA
Ziarul BURSA #Companii #Turism / 13 mai 2013

Arnold Klingeis: "Turismul se îndreaptă spre un trend de activitate, omul nu mai vrea să vină si să mănânce si să se uite la televizor. Acum, turistul caută experienţa naturală şi culturală".

Arnold Klingeis: "Turismul se îndreaptă spre un trend de activitate, omul nu mai vrea să vină si să mănânce si să se uite la televizor. Acum, turistul caută experienţa naturală şi culturală".

După un "brainstorming" care a durat trei ani de zile şi pentru care s-au alocat 12,5 milioane de euro, timp în care s-a întocmit un "Master Plan" şi o strategie de marketing pentru promovarea patrimoniului cultural şi turistic din mai multe zone din sud-estul Europei, printre care şi oraşul Avrig, primarul oraşului din judeţul Sibiu, Arnold Klingeis, îşi vede ideile în practică în circa 10 ani şi speră să atragă, pentru o experienţă turistică completă, zeci de mii de turişti în zona Avrig.

Primăria Avrig este cea care a contractat în 2011 proiectul transeuropean INTERREG CultTour, care implică şase ţări-membre ale Uniunii Europene (UE) (n.r. România, Grecia, Italia, Bulgaria, Austria şi Germania), printre care trei observatori - Universităţi de prestigiu din Europa. Totodată, proiectul este condus de primăria oraşului Avrig, o premieră pentru ţara noastră. Proiectul se desfăşoară în perioada 2011-2013, cu posibilitate de prelungire.

Primarul oraşului, Arnold Klingeis, cel care a depus de două ori documentaţia necesară pentru a accesa acest proiect, ne-a detaliat: "CultTour este un proiect foarte important pentru noi, este foarte rar ca cineva din Româ-nia să conducă un astfel de proiect. Pentru mine şi echipa mea este o res-ponsabilitate mare dar şi o provocare pe măsură. Avrigul are un potenţial istoric şi cultural extraordinar prin reşedinţa de vară de aici a baronului Samuel von Brukenthal, dar şi prin faptul că Gheorghe Lazăr a fost născut aici. Avem două teme importante şi relevante pentru istoria României, pentru ceea ce înseamnă societatea românească astăzi".

Fiind un proiect desfăşurat la nivel transeuropean (n.r. parte din programul "Programul de Cooperare Teritoriala Sud Estul Europei"), care presupune schimb de idei, de experienţă şi care are ca scop valorificarea potenţialului unor zone turistice într-un context durabil, ţara noastră a avut de ales parteneri pentru schimbul informaţional.

Arnold Klingeis ne-a povestit: "Scheletul proiectului a fost gândit de mine şi de echipa formată în cadrul primăriei, însă am avut nevoie de un consultant care să scrie aplicaţia, contractat din Germania. Am vrut să alegem parteneri din Germania şi Austria în primul rând, pentru că eu am trăit şi studiat în Germania mai mulţi ani şi cunosc modul de lucru al acestora. Ceilalţi parteneri trebuiau să fie din spaţiul sud-est european".

Astfel, partenerii care formează cadrul ştiinţific din cadrul proiectului şi care au rolul de a face o cercetare pe problemele în turismul vizat sunt trei universităţi (Universitatea de Ştiinţe aplicate Krems din Austria, Universitatea Tehnică din Berlin şi Universitatea de Resurse Naturale şi Ştiinţe Aplicate ale Vieţii Boku Vienna), în vreme ce partenerii care au nevoie să-şi exploateze potenţialul turistic alături de oraşul Avrig sunt: Grecia (n.r. obiectiv oraşul Alexandroupolis), Bulgaria (n.r. obiectiv oraşul medieval Veliko Târnovo) şi Italia (obiectiv regiunea Apulia).

Arnold Klingeis: "Principalele obiective din Avrig vor atrage zeci de mii de turişti"

Cu un buget de 335.000 de euro din totalul de 12,5 milioane de euro alocat proiectului CultTour, primăria Avrig a pus pe hârtie principalele idei care, transpuse mai apoi în realitate, ar aduce, potrivit primarului Klingeis, zeci de mii de turişti în fiecare an în oraş.

Domnia sa ne-a declarat: "Ne trebuiau fonduri pentru a dezvolta gândirea, iar la programele naţionale nu există bani pentru a gândi un astfel de proiect. Avantajele proiectului CultTour ne sensibilizează să evaluăm potenţialul şi oportunităţile Avrigului şi ne ajută să valorificăm acest potenţial într-un context durabil. Toată dezvoltarea aceasta va fi ghidată de la Bruxelles pentru că există interesul ca acest proiect să se vadă şi pus în practică, să aibă continuitate".

Arnold Klingeis, care are studii în turism şi afaceri în domeniu, printre care hotelul de gheaţă de la Bâlea, şi-a imaginat în cadrul proiectului un "nou" oraş Avrig care va oferi o experienţă culturală dar şi una naturală potenţialilor turişti.

Dacă vorbim de experienţa culturală, Klingeis vede patru obiective importante de dezvoltat: reşedinţa de vară a baronului Brukenthal, experienţa meşteşugurilor tradiţionale şi a industriei locale, experienţa rurală şi organizarea evenimentelor culturale.

Pentru amenajarea reşedinţei Brukenthal (n.r. grădină - alei culturale, spaţii publice, şcoală de turism etc.), "o miniatură a Palatului Shonbrunn din Viena" şi un obiectiv turis-tic uitat de 15 ani în Avrig, primarul oraşului consideră că va fi nevoie de o perioadă de aproape şase ani.

Arnold Klingeis a detaliat: "În cadrul reşedinţei de vară Brukenthal vrem să facem o şcoală de turism (şcoală de meserii: ospătar, recepţioner, bucătar etc.), care va reprezenta o filială a universităţii partenere Krems la Avrig. Per ansamblu, creăm un produs pentru pieţele mondiale, iar acesta nu poate fi de calitate dacă nu are resursă umană bine pregătită". Domnia sa estimează că această şcoală de turism ar putea fi construită în următorii doi ani.

Tot la experienţa culturală, prin obiectivul oferirii unei experienţe rurale, Klingeis are în plan comercializarea produselor "made in Avrig", dar şi promovarea agroturis-mului - viaţa la sat: "La Avrig nu este încă la fel ca la Viscri (n.r. satul din ţara noastră unde prinţul Charles are o reşedinţă), însă vin turişti, încep să fie atraşi. Ideea după care ne ghidăm este de a ajuta omul de la sat să se dezvolte în agroturism. Această experienţă cred că va putea fi < gustată > într-un an".

Când explică la ce face referire experienţa în natură, primarul oraşului sibian include experienţa acvatică, experienţa în Carpaţi, dar şi evenimentele sportive: "Prima idee pe care o văd pusă în practică aici, la experienţa în Carpaţi, este Wildlife Park - un muzeu viu al munţilor Fărăgaş. Un turist care vine la munte şi nu vrea să piardă o săptămână, mergând pe poteci, poate avea o experienţă naturală pe 100 de hectare de teren în zona submontană. Acolo ne gândim să aducem animale şi să creăm un fel de < grădină zoologică > în care animalele nu stau închise. Vizitatorul intră în acel muzeu viu şi pe fiecare alee poate vedea animale, iar în ţarcuri mari va putea admira plante. Asta este o nişă, nu există aşa ceva în munţii Carpaţi sau Făgăraş, iar acest proiect ar putea fi gata în doi-trei ani".

Arnold Klingeis vede oraşul pe care îl administrează ca o fereastră spre munţii Făgăraş şi doreşte să dezvolte domeniul schiabil pe valea Avrigului, unde se află deja 400-500 de case de vacanţă, văzând această dezvoltare o altă sursă de atragere a mai multor turişti.

"Toate ideile pe care le-am gândit în cadrul CultTour vor creşte şi se vor implementa de la opt ani până la zece ani. Pentru fiecare idee se creează un plan de afaceri. Acesta a fost doar un < brainstorming >, iar pentru punerea în practică a ideilor va fi nevoie de accesarea altor programe europene (POR sau POS)", a explicat Klingeis.

Primarul nu poate estima încă o sumă necesară exactă implementării acestor idei, însă ne-a vorbit despre câteva milioane de euro.

"Când vom aveam planurile puse în practică, ne gândim să aducem câteva zeci de mii de turişti, în fiecare an", este de părere Arnold Klingeis.

Concept bun de împrumut

Liderul proiectului CultTour subliniază importanţa cunoştinţelor acumulate în cadrul acestor trei ani şi pentru alte primării din ţara noastră: "Scopul final al proiectului CultTour este o recomandare către ţările implicate şi către UE. Matricea aceasta, care va deveni universală, va reprezenta un instrument pe care îl primeşte orice primar care consideră că oraşul pe care îl administrează are un potenţial turistic, putând să o aplice. Bineînţeles, pentru aceştia nu va fi aceeaşi experienţă pe care am acumulat-o noi în aceşti trei ani".

Legat de preţurile care vor fi cerute turiştilor, primarul spune că acestea vor fi competitive, nu vor depăşi dar nici nu vor fi mai jos în comparaţie cu preţurile practicate în zone similare, cum ar fi Valea Prahovei. "Estimez că un sejur la Avrig care să includă şi o experienţă naturală şi una culturală poate să porneas-că de la 150 de lei/zi", calculează domnia sa.

Întrebat dacă vede acest proiect pus în practică, primarul, aflat la al doilea mandat, spune că nu este uşor dar crede că, cu ajutorul echipei formate în jurul său va reuşi să facă din aceste idei lucruri practice. "Cred că sunt puţine oraşe din România care pot spune că beneficiază acum de un pachet complet ca acesta şi o expunere asemănătoare. De multe ori în România avem lipsă de direcţie, iar conceptul acesta ne aşază gândurile şi ne arată direcţia. Odată ce ştii în ce direcţie te îndrepţi, mergi pe drumul acela şi nu-ţi pierzi resurse financiare şi de timp pe drum, căutând calea corectă".

Domnia sa crede cu tărie în acest proiect nu numai datorită pasiunii pentru turism, dar şi pentru că vede viitorul turismului într-o direcţie care implică un turist activ: "Turismul se îndreaptă spre un trend de activitate, omul nu mai vrea să vină şi să mănânce şi să se uite la televizor. Acum, turistul caută experienţa naturală şi culturală. Când vom avea un turist pentru două sau trei zile în Avrig, trebuie să-i creăm o experienţă, să-i oferim variante pentru a-şi ocupa timpul. Trebuie să-i punem la dispoziţie experienţe în natură legate de sport, de peisaj".

Arnold Klingeis continuă: "Toţi spunem că turismul ar trebui să fie o nişă importantă în promovarea ţării. Spunem cu toţii acest lucru dar nu începem de jos, de la nivelul de la care am început noi cu acest proiect. CultTour te obligă să gândeşti toate detaliile şi să înţelegi conceptul de turism sustenabil. Alte oraşe s-ar putea folosi de CultTour la nivel teoretic căci unde este un plan bun, şi implementarea este bună".

Potrivit administratorului oraşului Avrig, atunci când "brain-stormingul" din cadrul CultTour va deveni realitate, oraşul va oferi atracţii pentru care turiştii vor avea nevoie de câteva zile pentru explorare, bucurându-se de un întreg concept.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb