O propunere legislativă privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSIDI) SA a fost înregistrată la Biroul permanent al Senatului, iniţiatori fiind 185 de parlamentari PSD şi ALDE, printre care şi preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, şi preşedintele Camerei Deputaţilor, Liviu Dragnea.
Lista operatorilor economici propuşi să facă parte din portofoliul FSIDI conţine 89 de nume. Conform expunerii de motive, ei au fost aleşi în funcţie de următoarele criterii: neclasificarea în sectorul administraţiei publice, conform European System of Accounts 2010; companii profitabile cu capitaluri proprii suficiente şi cifră de afaceri semnificativă; o parte din societăţile incluse în listă sunt tranzacţionate pe piaţa bursieră, în timp ce pentru altele există premize în vederea listării lor şi a tranzacţionării ulterior preluării.
Printre aceşti operatori economici se numără: Hidroelectrica SA, Romgaz SA, Regia Naţională a Pădurilor Romsilva RA, SN Nuclearelectrica SA, Loteria Român, Registrul Auto Român, CFR Călători SA, Compania Naţională a Uraniului SA, Poşta Română SA, Compania Naţională Unifarm SA, Editura Didactică şi Pedagogică, Metrorex SA, CEC Bank, OMV Petrom, Rompetrol Rafinare SA.
"Fondul Suveran pentru Dezvoltare şi Investiţii SA îşi propune ca obiectiv direct susţinerea dezvoltării economice prin investiţii în sectoare competitive, care antrenează un efect de multiplicare în economie, în urma atragerii de capital şi surse din piaţa financiară", se arată în expunerea de motive, potrivit Agerpres.
Se menţionează că programul de guvernare 2017-2020 prevede implementarea unei strategii economice de dezvoltare pe termen mediu şi lung, inclusiv prin crearea unor noi instrumente de investiţii.
"Astfel, crearea unui fond suveran de investiţii reprezintă o măsură necesară de stimulare economică prin care, în urma tragerii de capital din piaţa financiară internă şi internaţională, vor putea fi constituite surse de finanţare pentru proiecte de investiţii profitabile şi sustenabile ce vor antrena un efect de multiplicare în economie, conducând la dezvoltare, în paralel cu creşterea veniturilor bugetare", menţionează iniţiatorii.
Finanţarea FSIDI se va face din venituri obţinute din dividendele încasate de la societăţile aflate în portofoliul acestuia, din cele rezultate din operaţiuni cu instrumente financiare proprii şi din cele emise de alte entităţi, din venituri din vânzarea de pachete de acţiuni din portofoliu, din împrumuturi, inclusiv prin emiterea de obligaţiuni, dar şi din alte surse prevăzute de lege.
FSIDI va avea forma unei societăţi pe acţiuni, al cărei unic acţionar este statul român, pe întreaga durată de funcţionare.
Expunerea de motive mai prevede: "Funcţionarea şi activitatea FSIDI se vor supune regulilor cu privire la deficitul bugetar şi datoria publică, conform metodologiei UE pentru a menţine clasificarea FSIDI în afara sectorului public, pe toată durata existenţei sale. Capitalul social al FSIDI va fi format din aport în natură reprezentat de pachete de acţiuni deţinute de stat la societăţile care se vor afla în portofoliul FSIDI prevăzute în anexa prezentului proiect de lege, precum şi din aport în numerar. Pachetele de acţiuni se transferă în proprietatea FSIDI, iar acesta va dispune liber de ele, în calitate de bunuri proprii. În cazul societăţilor în care, la data preluării, statul este acţionar integral sau majoritar, FSIDI nu va putea înstrăina, sub orice formă aceste acţiuni, dacă acest fapt va duce la pierderea poziţiei de acţionar majoritar a FSIDI la societăţile în cauză".
Potrivit aceleiaşi surse, administrarea FSIDI se va face în sistem dualist, de către un consiliu de supraveghere şi un directorat. Primii membri ai consiliului de supraveghere vor fi numiţi prin hotărâre a Parlamentului, la propunerea acţionariatului, având ca mandat angajarea directoratului şi organizarea activităţii FSIDI. Iniţiatorii menţionează că propunerea legislativă va avea impact asupra veniturilor bugetului de stat începând cu anul 2018, în sensul reducerii veniturilor la bugetul de stat cu valoarea dividendelor încasate de FSIDI în contul acţiunilor transferate în portofoliul FSIDI.
"Această influenţă va fi recuperată în anii următori primului an de funcţionare prin încasarea dividendelor pe care FSIDI le va plăti statului, în calitate de acţionar unic, potrivit hotărârii Adunării Generale a Acţionarilor de repartizare a profitului şi stabilire a dividendelor. (...) Propunerea legislativă prevede şi asigurarea unui capital vărsat în numerar din veniturile din privatizare în sumă de 9 miliarde lei, din care 50 de milioane de lei vor fi vărsate la constituire (în anul 2017), restul urmând să fie vărsat în termen de doi ani de la constituire", se mai arată în expunerea de motive.
1. fără titlu
(mesaj trimis de zaza în data de 21.11.2017, 11:42)
FSIDI =vaca de muls pentru politicieni.