Puterea ursului

Cătălin Avramescu
Ziarul BURSA #Editorial / 9 octombrie 2012

Cătălin Avramescu

Soldatul Wojtek a luptat într-una dintre cele mai crâncene bătălii ale celui de-Al Doilea Război Mondial, la Monte Cassino. Era ajutor de artilerist într-o companie a corpului expediţionar polonez. A trans­portat lăzi cu muniţie în ceea ce trebuie să fi fost iadul pe pământ. După ce a fost demobilizat, s-a stabilit în Scoţia, la Edinburgh. A murit în 1963. Este posibil ca fumatul, de care se apucase în armată, să fi grăbit sfârşitul veteranului nostru.

Detaliul care deosebeşte povestea lui Wojtek de aceea a altor veterani de război este blana. Wojtek avea blană, gheare şi peste 200 de kilograme. Era un urs brun pe care soldaţii polonezi staţionaţi în Irak în 1942 l-au cumpărat de la un localnic. L-au dus cu ei în Europa, unde faptele sale de vitejie l-au făcut să ajungă pe stema companiei, care înfăţişează un urs ce cară cu labele sale un obuz de artilerie. Era cu adevărat soldat în forţele poloneze, pentru că prietenii săi i-au dat un nume, acte şi grad militar pentru a putea fi transportat regulamentar pe o navă britanică.

Scepticii vor spune că Wojtek nu înţelegea mare lucru din drama istorică ce se desfăşura în acei ani. În replică, s-ar spune că nici unii oameni nu înţelegeau prea multe. Şi nu oricine ajunge să aibă o placă memorială, ca ursul-artilerist, la Imperial War Museum. Un film vechi, alb-negru, ni-l arată pe Wojtek boxând şi luân­du-se la trântă cu camarazii săi. Părea să îl bine-dispună interacţiunea cu fiinţele acelea pe care le-ar fi putut zdrobi, cu puterea sa, în câteva secunde.

Motivul pentru care am ales să scriu despre Wojtek ţine de confuzia morală a zilelor noas­tre. Cazul ursului-artilerist ne arată că o anume specie de virtute poa­te fi predicată în drep­tul animalelor.

Şi atunci de ce atâţia dintre semenii noştri neagă orice statut moral al animalelor şi se poartă cu atâta răutate faţă de acestea?

Situaţia ursului e cu deosebire tristă. În ultimii douăzeci de ani, pădurile au fost defrişate. Oamenii au invadat arealul ursului, construind vile şi terase prin toţi codrii. Gunoaie au fost aruncate peste tot. Circulaţia maşinilor s-a intensificat.

Cu toate acestea, unii sunt supăraţi tot pe urs... "Ursul-ucigaş a atacat din nou!" - au titrat ziarele. Sigur, după aceea s-a aflat că, în cel puţin unul din cazuri, bietul animal îşi apăra doar blana. Fusese prins într-un laţ cu sârmă de nişte braconieri, care au fost suficient de nesăbuiţi încât să se apropie de ursul rănit cu cârlige şi cu cuţite, să îl ucidă. În alt caz, urşii au fost atraşi spre sălaşurile omeneşti de resturile unui abator local, care erau aruncate pe maidan. Asta nu i-a împiedicat pe unii să jure răzbunare şi să promită exterminarea fiarelor.

Nu am tras multe învăţăminte din istoria recentă. Deceniile de comunism au adus, printre alte nenorociri, şi o campanie de crime împotriva mediului înconjurător. Animalele au fost clasificate, oficial, în "folositoare" şi "dăunătoare". Împotriva aces­tora din urmă a fost ordonat un asalt nemilos. Unele specii au fost aduse în pragul dispariţiei. Moş Martin a fost şi el strivit între industrializare şi braconaj.

Dintre animalele din fauna noas­tră, ursul a decăzut cel mai mult. El era odată animalul nobil al Europei, aşa cum ne arată într-o interesantă lucrare istoricul francez Michel Pas­toureau. Se găseşte pe multe dintre emblemele vechi heraldice, fiind asociat cu virtuţile regale.

Apropierea sa morfologică de om, precum şi o serie de calităţi (relativă sociabilitate, dacă nu cumva inteligenţă) au dus la marcarea acestui animal drept fiinţă suspectă, târâtă prin bâlciuri şi înlocuită, treptat, de leu ca simbol al suveranităţii. Însă dincoace de această istorie, rămâne întrebarea cu privire la statutul moral al animalelor. Mai ales al unor animale atât de evoluate precum urşii.

Eu cred că această chestiune merită atenţia noastră. Ce Dumnezeu, doar nu trebuie să fim obsedaţi, în fiecare editorial, de declaraţiile fără sens ale unor impostori. Trebuie să mai discutăm şi subiecte respectabile, nu doar faptele unor pungaşi despre care orice om cu bun-simţ şi-a dat seama de mult ce le poate pielea.

Şi mai există o raţiune pentru care soarta acestor fiinţe ar trebui să ne preocupe. Cred că nu există o societate bine-rânduită care încurajează acte sfidătoare, gratuite, de cruzime împotriva animalelor. Iată de ce umilirea ursului este, simbolic, o problemă pentru noi toţi. Şi invers: grija pentru urs poate fi o ocazie pentru exerciţiul unor virtuţi autentice şi necesare.

Ursul este, probabil, cea mai apropiată rudă a mitologicului om al pădurilor. El vine, într-un fel, din pre-istoria imaginarului nostru. Este un animal magnific. După cum arată exemplul lui Wojtek, interacţioneză cu omul în maniere surprinzător de sofisticate. Pentru asta merită măcar o urmă de respect.

Iar respectul este temelia unei relaţii morale. Putem începe de aici. Dacă nu ne respectăm semenii, din invidie sau din prostie, poate măcar creaturile acestea cu blană să mai aibă parte de un răgaz.

Notă: Domnul Cătălin Avramescu este ambasador al României în Finlanda şi Estonia.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Respect, d-le Avramescu, atat pentru subiectul care, bine zis, ne scoate putin din isteria cotidiana (vb d-lui Plesu, uneori ne comportam de parca toti acesti oameni chiar ar exista...), cat si pentru abordare.

    Dar sa stiti ca la capitolul cu comunismul care a facut si-a dres gresiti. Realitatea este ca (nu din te miri ce drag de natura si de mediul inconjurator, biodiversitate si-alte alea) de fapt pe vremea respectiva fauna salbatica mare a avut parte de mult mai multa protectie si grija decat acum. Nu degeaba tarile care (inca) mai au ceva ramasite de-acest gen sunt, aproape fara exceptie, fostele tari comuniste. Dar nu-i bai mare, mai avem putin si-o "rezolvam" si pe-asta tot asa cum am rezolvat si cele mai multe bucati ale grelei mosteniri.

    Insa, repet, cu aceasta mica si neimportanta exceptie, subscriu opiniilor dvs. 

    Foarte corect si chiar emotionant articolul.Cu toate astea,nu face decat sa adanceasca durerea ca noi,ca popor in primul rand,nu avem nici o urma de respect si intelegere pentru animalele salbatice sau domestice.Nu avem nici un individ pedepsit pentru acte de cruzime,desi s-au intamplat adevarate crime.Drept dovada,acel "om" care si-a omorat calul cu toporul in plina strada,ca dupa un an sa isi omoare fratele.Daca era inchis pentru prima crima,viata unui om ar fi fost salvata.Si de aici durerea,ca nimeni,nici macar autoritatile nu dau doi bani pe subiecte de genul asta.Singura urma de bucurie ramane doar ca in alte tari se poate...doar atat,la ALTII...tot e bine pentru specia umana.

CITEŞTE ŞI

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb