Grupul Statelor împotriva Corupţiei (GRECO) susţine, într-un raport privind finanţarea partidelor, că modificările aduse legislaţiei electorale din România sunt în măsură să ducă la o îmbunătăţire a controlului asupra finanţării formaţiunilor politice şi a campaniilor.
GRECO a considerat "binevenită" adoptarea, în 2015, a legislaţiei de modificare a Legii cu privire la finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.
"Această lege, care a fost iniţiată de Parlament, a preluat câteva dintre propunerile conţinute în proiectul pe care Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) l-a elaborat în anul 2012. România a luat astfel măsuri adecvate pentru a asigura accesul AEP la informaţiile financiare, în calitatea acesteia de organ responsabil pentru supravegherea finanţării partidelor politice", se arată într-un comunicat de presă.
GRECO mai remarcă faptul că, în baza noii legii, AEP poate să controleze cheltuielile partidelor şi candidaţilor şi că a fost dotată cu resurse materiale, umane şi legale pentru a îşi îndeplini sarcinile într-un mod mai eficient.
"AEP a primit totodată o responsabilitate centrală clară pentru a supraveghea în ansamblu finanţarea partidelor politice în România şi este acum clar îndrituită să sesizeze organele de urmărire penală în cazul oricărei suspiciuni de săvârşire a unei fapte penale în legătură cu mandatul său. Termenul de prescripţie (administrativ) al contravenţiilor a fost acum extins de la 6 luni la 3 ani, ceea ce oferă AEP o posibilitate mult mai bună să urmărească posibilele încălcări ale legii", mai precizează sursa citată.
Gurpul mai susţine că se poate constata o preocupare constantă a AEP pentru îmbunătăţirea controlului finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale, precum şi faptul că, până la modificarea cadrului legal în anul 2015, instituţia a fost lipsită de instrumentele necesare pentru un control eficient şi de substanţă care să depăşească aspectele strict formale.
Adoptarea de către Guvern a noilor norme metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 va reprezenta, pe de o parte, punctul final al unei reforme începute încă din anul 2011, şi, pe de altă parte, startul unui alt tip de control al finanţării politice, axat pe problemele de fond şi nu de formă, care să rezolve şi aspectele restante din recomandările formulate de GRECO, se mai arată în comunicat.
În 2010, în urma evaluării României, GRECO a formulat 13 recomandări privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, care presupuneau modificări substanţiale ale legislaţiei şi acţiunii administrative în materie, precizează sursa citată.
La sfârşitul anului 2015, ulterior modificării legislaţiei privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, GRECO a constatat că din 13 recomandări iniţiale în materie, România a implementat 8 în mod satisfăcător şi 5 în mod parţial, concluzionând că situaţia nu mai este global nesatisfăcătoare, se mai precizează în document.