Mai puţin de 0.01% dintre tranzacţii sunt fraudate în România, ţara noastră fiind una dintre cele mai sigure pieţe ale tranzacţiilor cu cardurile, însă penultima în clasamentul ceea ce priveşte utilizarea cardurilor cu o medie de 28 de tranzacţii pe cap de locuitor pe an.
Principalu motiv pentru care românii încă preferă tranzacţiile cu numerar în locul celor cu cardul îl reprezintă teama de fraudă.
Revolut, a depăşit 850.000 de utilizatori în România şi a analizat ecosistemul românesc de plăţi şi fraude cu carduri. Utilizatorii cardului Revolut au acces la mai multe metode de prevenţie a fraudei. Una dintre ele este siguranţă pe bază de geolocalizare, utilizatorii pot activa această funcţionalitate din opţiunile de siguranţă ale cardului, direct din aplicaţie. Când serviciul este activat plăţile pot fi realizate doar dacă telefonul şi cardul utilizatorului se află în acelaşi perimetru. Retragerile, plăţile contactless şi swipe pot fi dezactivate în cazul în care nu se folosesc la efectuarea plăţii, din aplicaţia mobilă.
Tranzacţiile online prezintă un risc crescut al fraudei, serviciul poate fi activat şI dezactivat oricând pentru a maximiza siguranţa. Serviciul 3D Secure trimite către clienţii Revolut care plătesc cu cardul pe website-uri care au încorporată tehnologia 3DS vor primi automat o notificare push prin care li se va solicita să confirme tranzacţia;
De asemenea, clienţii pot genera carduri virtuale pe care le pot folosi exclusiv pentru tranzacţii online. Detaliile cardului virtual de unică folosinţă sunt distruse automat, imediat după ce utilizatorul realizează o plată online cu un astfel de card. Noile detalii ale cardului apar apoi direct în aplicaţie. Acest lucru adaugă un grad suplimentar de siguranţă şi protejează utilizatorul de fraudele online, mai ales dacă acesta face plăţi pe website-uri mai puţin cunoscute.
Revolut a dezvoltat un algoritm de machine-learning care detectează orice activitate suspectă în timp real, identificând activităţile neobişnuite şi devierile de la comportamentul obişnuit al utilizatorilor. De fiecare dată când sistemul anunţă ceva suspect cu privire la o plată sau un transfer, acesta este blocat automat până în momentul în care utilizatorul verifică tranzacţia în aplicaţie. Dacă aceasta este frauduloasă, cardul este automat blocat, iar utilizatorul poate comanda unul nou. Acest algoritm a fost creat pentru a combate frauda în lipsa cardului, precum şi clonarea sau furtul, principalele cauze ale fraudelor la ATM şi POS.
În cazul în care un utilizator este fraudat, banii sunt returnaţi de către emitentul cardului, prin procedura de chargeback. Aceasta este o procedură prin care o plată efectuată de pe un card este trimisă înapoi în contul utilizatorului şi este o procedură clasică de returnare a banilor. Serviciul este posibil şi în cazul tranzacţiilor care nu sunt conforme cu cererea, ca ultimă soluţie în cazul în care utilizatorul nu a reuşit să rezolve problema direct cu comerciantul.
Clienţii fraudaţi trebuie să ceară ajutor prin prin intermediul chat-ului din aplicaţie, iar un agent de suport le va trimite formularul de chargeback pentru a fi completat. În cazul unei fraude dovedite, banii vor fi returnaţi în contul utilizatorului în prima zi lucrătoare după completarea formularului de chargeback. În cazul unei dispute cu un comerciant, timpul standard de soluţionare a problemei este de 45 de zile (în cazul Mastercard) sau de 30 de zile (în cazul Visa).
Cel mai des tip de fraudă înregistrat este cea în lipsa cardului, în care plăţile realizate fără cardul fizic, plăţile online, prin poştă sau prin telefon. Din totalul sumelor fraudate 73% sunt cauzate de aceste tranzacţii, iar procentul creşte de la an la an.