Romalimenta solicită europarlamentarilor români să susţină iniţiativa parlamentarilor europeni privind investigarea marilor operatori de retail din UE, pentru eliminarea monopolului privind stabilirea preţurilor la alimente, a declarat, ieri preşedintele Romalimenta, Sorin Minea. "România trebuie să susţină această iniţiativă europeană privind verificarea operatorilor mari de retail care dictează preţurile la alimente. Din acest motiv, am solicitat europarlamentarilor români să susţină propunerea colegilor europeni, care va fi dezbătută în luna ianuarie 2008", a spus Sorin Minea, citat de NewsIn.
Potrivit solicitării Romalimenta, un grup de europarlamentari au depus o declaraţie scrisă asupra "investigării şi remedierii abuzului de putere al marilor supermarketuri ce operează în Uniunea Europeană".
"Într-adevăr, atât în România cât şi în alte state membre s-au înregistrat abuzuri cu efecte asupra mediului concurenţial, care au avut un impact negativ asupra consumatorului final. Prin urmare, Romalimenta susţine iniţiativa grupului de europarlamentari şi solicită sprijinul pentru semnarea acestei declaraţii, în aşa fel încât aceasta să conţină toate semnăturile membrilor Parlamentului European. Suntem de părere că CE trebuie să deschidă o investigaţie cu privire la faptele menţionate şi să continue prin a reglementa sectorul de retail european", se precizează în solicitarea Romalimenta trimisă europarlamentarilor români.
Producătorii români din industria alimentară susţin această iniţiativă şi spun că ar trebui impuse, prin lege, anumite constrâgeri privind taxele percepute de marile supermarketuri.
Producătorii sunt forţaţi să crescă cu 30 % preţul produselor, pentru că altfel nu ar putea suporta taxele impuse de supermarketuri. Potrivit surselor citate, aceste taxe reunite sub sintagma "buget de marketing" asigură supermarketului un profit de 30 %, chiar dacă adaosul comercial aplicat este de cel mult 2%.
Principalii operatori de hipermarketuri de pe piaţa românească de retail estimează în luna decembrie o creştere a vânzărilor cu cel puţin 50% comparativ cu rulajul înregistrat într-o lună obişnuită, în special la produsele specifice sărbătorilor.