România va face demersuri pentru obţinerea statutului de stat membru în sistemul ONU de evaluare şi coordonare în caz de dezastre, a decis Guvernul, miercuri, printr-un memorandum, la propunerea Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă
Admiterea în acest sistem va asigura, printre altele, perfecţionarea unor specialişti români în domeniu şi racordarea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă la reţeaua internaţională a managerilor pentru situaţii de urgenţă.
De asemenea, dobândirea statutului de stat membru al sistemului va permite echipei RO-USAR (Romanian - Urban Search and Rescue) să coordoneze echipele internaţionale dintr-un stat afectat, în cazul în care aceasta ajunge printre primele echipe la locul dezastrului.
Actul normativ reglementează procedurile necesare pentru obţinerea acestui statut, criteriile de accedere, precum şi instituţiile responsabile de relaţia cu OCHA Geneva - Office for the Coordination of Humanitarian Affairs.
Potrivit Guvernului, pentru admiterea în cadrul sistemului ONU (UNDAC) partea română se angajează să deschidă un "cont de misiune" în cuantum de 50.000 USD, din bugetul alocat Ministerului Afacerilor Interne. Aceste fonduri vor fi folosite de experţii români atunci când participă la misiunile UNDAC.
Echipele ONU de Evaluare şi Coordonare în Caz de Dezastre (UNDAC- United Nations Disaster Assessment and Coordinations) sunt parte a sistemului internaţional pentru situaţii de urgenţă. Acest sistem a fost fondat în 1993, este alcătuit din manageri naţionali din 80 de state şi alte agenţii, şi are ca obiectiv sprijinirea eforturilor unui stat afectat de un dezastru în colectarea informaţiilor, evaluarea nevoilor şi coordonarea asistenţei umanitare internaţionale.