Reporter: De ce Romtelecom nu şi-a depus situaţia financiară pe anul 2012 la Ministerul Finanţelor, în condiţiile în care compania face parte dintr-un grup listat la o bursă? Care este cauza acestei întârzieri şi la cât se ridică datoriile Romtelecom în momentul de faţă?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Romtelecom şi-a respectat toate obligaţiile de raportare către acţionari. Toate informaţiile publice reglementate pot fi găsite pe site-ul OTE. În ceea ce priveşte situaţiile financiare pentru Ministerul Finanţelor, acestea au fost depuse de Romtelecom în cursul lunii septembrie.
Gradul de îndatorare, calculat conform metodologiei Ministerului de Finanţe pentru Romtelecom, pe baza ultimelor informaţii financiare publicate, este 0.
Reporter: Ţinând cont de posibila viitoare fuziune Romtelecom-Cosmote şi de nivelul foarte ridicat al datoriilor care se va forma odată cu aceasta, cum va reuşi viitoarea societate să controleze situaţia, astfel încât să evite o posibilă intrare în insolvenţă?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Evoluţia de până acum a indicatorului EBITDA demonstrează soliditatea ambelor companii, eficienţa operaţională şi economică, precum şi capacitatea echipei de management de a asigura un viitor sustenabil business-ului. Pe de altă parte, atât Cosmote România, cât şi Romtelecom beneficiază de suportul acţionarilor, grupuri puternice pe piaţa telecom globală.
Reporter: Conform datelor financiare raportate în trimestrul doi al anului curent, veniturile Romtelecom/Cosmote România sunt în uşor regres faţă de perioada similară a anului trecut. Ce cifră de afaceri, venituri şi profit estimaţi că veţi înregistra la sfârşitul anului pentru cele două companii?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: N/A
Reporter: Aveţi în vedere şi o posibilă listare a acţiunilor Romtelecom pe piaţa de capital. Potrivit normelor pieţei de capital, o companie listată la prima categorie a Bursei trebuie să aibă profit în ultimii doi ani. Veţi lista noua entitate la altă categorie, sau nu va avea loc nicio listare? Cum comentaţi?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Orice decizie legată de aspectul semnalat de dvs. aparţine acţionarilor celor două companii.
Reporter: Conform Ministerului de Finanţe, datoriile raportate de Cosmote România la finalul anului 2012 au totalizat aproape 4 miliarde de lei. Cum s-a ajuns în această situaţie si care este planul companiei pentru a se redresa?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Industria telecom este un sector foarte dinamic, care solicită investiţii permanente în mentenanţă şi scalabilitate. În ceea ce ne priveşte, Cosmote România este astăzi rezultatul unui plan multi-anual de investiţii care depăşeşte 1 miliard de euro din partea grupului Cosmote. Toate deciziile luate vin în urma unor analize complexe, menite să susţină dezvoltarea viitoare a companiei şi să crească sursele de venit. Compania generează un flux de numerar (cash flow) anual consistent şi suntem încrezători că vom gestiona corespunzator toate responsabilităţile financiare.
Reporter: De ce la Registrul Comerţului, la societatea Cosmote Romanian Mobile Telecommunications SA, profitul net este egal cu profitul brut, respectiv 43.829.091 RON?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: N/A
Reporter: În anul 2008, în Adunarea Generală din 20 februarie, acţionarii au aprobat suportarea de către Romtelecom, în limita unui plafon maxim total de 180.000 EURO, a unor cheltuieli rezultând din finalizarea procesului de privatizare a Romtelecom: plata firmei de avocatură angajate de către MCTI şi alte cheltuieli rezultând din procesul de pregătire şi realizare a privatizării. Au fost cheltuiţi acei bani? Pe ce?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Această decizie aparţine acţionarilor, drept urmare nu putem face comentarii în acest sens.
Reporter: Cum a evoluat activitatea Romtelecom/Cosmote România în ultima perioadă?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: În pofida contextului economic dificil şi a măsurilor aspre de reglementare constante, în trimestrul doi 2013 Cosmote România a reuşit să îşi menţină poziţia pe piaţă, obţinând creştere pentru indicatorii principali. În plus, Cosmote România şi-a continuat creşterea bazei de clienţi business, capitalizând de pe urma ofertelor adaptate la nevoile clienţilor şi a sinergiilor cu Romtelecom. Astfel, în T2 2013, segmentul business a crescut cu 17,1% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.
Veniturile Cosmote în cel de-al doilea trimestru din 2013 au fost de la 111,4 mil. euro, iar marja EBITDA a urcat la 27%, reprezentând o îmbunătăţire de 1,4 puncte procentuale faţă de trimestrul al doilea al anului trecut.
Romtelecom a avut o poziţie financiară stabilă în trimestrul al doilea, cu venituri de aproximativ 150 milioane de Euro şi o EBITDA Pro Forma de 34,9 milioane de euro. Numărul de clienţi TV a crescut cu 7,3%, la aproape 1,3 milioane, în timp ce pentru serviciile de internet s-a înregistrat o rată de creştere de 4,8% a numărului de clienţi, care astfel a ajuns la 1,2 milioane. Compania şi-a concentrat atenţia asupra pachetelor de servicii, ceea ce a dus la creşterea ratei de penetrare a serviciilor de internet în baza de clienţi de servicii de voce la aproape 55%, în timp ce serviciile TV au înregistrat o rată de penetrare de 57% din baza serviciilor de voce.
Reporter: Ce strategie aţi abordat pentru a putea trece peste perioada de criză economică? Care au fost paşii pe care i-aţi urmat pentru a vă poziţiona în locul pe care-l deţineti pe piaţa telecom?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Eficientizarea operaţiunilor, controlul costurilor, lansarea de pachete de servicii şi produse atractive, îmbunătăţirea calităţii experienţei utilizatorilor în toate privinţele.
Reporter: Cosmote a lansat, recent, un nou pachet de abonamente. Cum au fost primite acestea în piaţă, conform primelor estimări?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Cum anunţul este foarte recent, este prematur să ne pronunţăm în privinţa unor evaluări.
Reporter: Ce aduce toamna nou în oferta Romtelecom?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Una dintre ofertele acestei toamne se adresează clienţilor persoane fizice care pun accentul în egală măsură atât pe calitatea imaginii, cât şi a conţinutului, oferindu-le cele mai relevante canale premium HD de sport, filme şi documentare la preţuri începând de la 39 lei pe lună, TVA inclus (50 lei pe lună cu TVA după primele 3 luni).
Reporter: Ce servicii se vând cel mai bine dintre cele oferite de Romtelecom/Cosmote România?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Cosmote România este un operator "smartphone-centric", în timp ce Romtelecom este un operator care oferă "infotainment" prin pachetele sale care se concentrează pe serviciile TV şi internet.
Reporter: Ce obiective de investiţii mai derulaţi şi ce buget aveţi alocat în acest sens pentru 2013?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Vorbim de investiţii foarte importante în zona de fibră optică, inclusiv pe partea de fiber-to-the-home (FTTH), în reţeaua 4G, la transformarea internetului de la Romtelecom care vine pe firul analog de telefonie către o reţea complet digitalizată.
Concret, vom face investiţii mai mari în acest an decât în 2012. Din împrumutul pe care Cosmote l-a contractat de la BERD, 180 de milioane de euro reprezintă plata taxelor de licenţă către autoritatea de reglementare în comunicaţii, în timp ce 45 de milioane de euro sunt destinaţi dezvoltării reţelelor 3G şi 4G. La rândul său, Romtelecom se va concentra pe dezvoltarea reţelei de fibră optică, pentru a genera o combinaţie între o infrastructură de fibră optică şi o reţea 4G.
Reporter: Care sunt obiectivele Romtelecom/Cosmote România pe termen mediu şi lung?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Ne dorim să devenim operatorul telecom integrat nr.1 în România, oferind întregul spectru de servicii IT&C pentru consumatorii individuali şi companii, prin furnizarea de servicii integrate fix-mobil.
Reporter: Cum vedeţi piaţa telecomunicaţiilor din România? Ce lipsuri are aceasta şi care ar fi soluţiile?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Piaţa telecom din România este extrem de competitivă, cu tarife printre cele mai mici din Europa. Pe de altă parte, calitatea serviciilor este similară cu cea oferită în majoritatea statelor UE - în unele cazuri şi pe anumite segmente, precum cel al internetului, chiar la un nivel superior.
De asemenea, reglementările sunt foarte drastice, iar în acest sens avem încredere că se pot obţine soluţii de compromis. Pe de altă parte, un punct slab este poate faptul că veniturile personale care să le permită utilizatorilor să poată consuma atât cât îşi doresc servicii telecom sunt scăzute.
Pe zona de infotainment, există un apetit crescut de informaţie şi entertainment în România, fapt demonstrat inclusiv de rata ridicată de vizionare a programelor TV. Este un segment dinamic, iar consumul de conţinut video de tip multi-screen va schimba modul în care ne raportăm în prezent la serviciile tradiţionale de televiziune. Dorim să ne consolidăm prezenţa pe piaţa TV, atât ca furnizor de servicii, cât şi de conţinut, prin intermediul Dolce Sport.
Reporter: Cum estimaţi că va evolua piaţa pe care activaţi?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Cu o rată de penetrare a telefoanelor inteligente de numai 30%, considerăm că piaţa se îndreaptă în direcţia serviciilor cu valoare adăugată combinate, unele pe care poate nici nu ni le imaginăm astăzi. Tehnologia 4G deschide oportunităţi interesante.
Accentul se va pune în continuare pe serviciile TV şi de Internet. Mai precis, în ceea ce priveşte serviciile de televiziune, vor fi valorizate trăsături care asigură clienţilor o experienţă superioară ca, de exemplu, conţinut HD şi non-liniar, iar pe segmentul de Internet, se vor face eforturi pentru dezvoltarea reţelelor.
Reporter: Lupta pentru supremaţie în piaţă este una extrem de aprigă. Cu ce se diferenţiază Romtelecom/Cosmote România de concurenţă?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Avantajul nostru unic competitiv rezidă în capacitatea de a oferi, atât pe segmentul rezidenţial, cât şi pe cel de business, orice este legat de comunicaţii. Servicii de date, internet în bandă largă fix şi mobil, telefonie fixă şi mobilă, televiziune, pachete de servicii personalizabile, soluţii complexe ITC pentru companii - noi le avem deja în portofoliu. Pe toate segmentele avem o propunere solidă, bazată pe o dezvoltare tehnologică unică în România.
Pe segmentul business, Romtelecom este liderul pieţei de servicii de telefonie fixă, servicii fixe de date şi internet de mare viteză pentru companii şi dorim să ne consolidăm poziţia de funizor de soluţii ITC.
Reporter: Care consideraţi că ar fi punctele mai puţin bune ale companiei, la care Romtelecom/Cosmote România ar trebui să mai lucreze pentru a-şi îmbunătăţi serviciile şi, implicit, rezultatele financiare?
Oficialii Romtelecom/Cosmote: Un punct la care am început deja să lucrăm se referă la oferta poate prea complexă de abonamente pe care o aveam până nu demult. Procesul de simplificare a portofoliului Romtelecom a început de ceva vreme şi se reflectă în pachete personalizabile în funcţie de nevoile de consum, iar în cazul Cosmote România acum avem trei abonamente, pe principiul că "adevărata valoare stă în lucruri simple".
Notă: Precizăm că N/A reprezintă răspunsurile ca atare transmise de oficialii Romtelecom-Cosmote.