Managementul defectuos şi modul de administrare a fondurilor UE reprezintă principalele probleme ale sectorului transporturilor, potrivit unui raport prezentat ieri, într-o conferinţă de presă, de Societatea Academică Română (SAR). Documentul, intitulat "Drumuri în lucru?", analizează problemele de transport din România, cu referire la situaţia precară a infrastructurii noastre, la blocajul instituţional şi la factorii care împiedică reformele. Analiza SAR oferă şi o serie de soluţii, care au fost prezentate lui Septimiu Buzaşu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Directorul de cercetare al SAR, Sorin Ioniţă, a declarat că "problema noastră legată de transport este că avem mai mulţi bani decât putem cheltui". Domnia sa atrage atenţia că, deşi banii veniţi de la UE pentru acest domeniu sunt disponibilii de mulţi ani, proiectele avansează foarte lent. Sorin Ioniţă pune la îndoială strategiile de construire de autostrăzi şi drumuri expres ale actualului executiv.
Conform raportului, "strategiile de autostrăzi şi drumuri expres anunţate pentru intervalul 2007-2013 presupun o capacitate de absorbţie de 2-3 miliarde euro pe an. În practică, aceasta nu a depăşit 500 de milioane de euro pe an şi este în continuă scădere.
"Întreţinerea reţelei de transport este neglijată politic"
Sorin Ioniţă a mai afirmat: "Lipseşte coordonarea cu bugetele naţionale sau cu alte sectoare, iar planificarea de proiecte este slabă. Apar permanent întârzieri mari în etape precum exproprierea terenurilor, mutarea de reţele utilitare, acordurile de mediu".
Reprezentanţii Ministerului Transporturilor iau în calcul o reorganizare a actualului sistem, precizând că problemele cu care se confruntă domeniul constau în "subfinanţarea etapelor care nu sunt vizibile", întreţinerea actualului patrimoniu de drumuri, străzi şi cale ferată, precum şi în realizarea de controale tehnice periodice. În aceste condiţii, cheltuielile anuale ale Ministerului Transporturilor s-ar reduce cu 40%, spun reprezentanţii SAR.
Pe de altă parte, potrivit raportului SAR, costurile de construcţie a unui km de autostradă sunt duble la noi faţă de Polonia sau Ungaria, iar cele aferente lucrărilor de întreţinere şi operare sunt, de asemenea, de două ori mai mari faţă de UE şi SUA. Cele mai dificile porţiuni de şosea pot ajunge la 30 milioane de euro/km, indică SAR.
SAR: "CFR şi CNADNR, în pericol de faliment"
Politica Uniunii Europene prevede revigorarea transportului feroviar în special în statele Europei Centrale şi de Est. Pentru reabilitarea Coridorului patru feroviar, Uniunea Europeană a alocat circa 1,5 miliarde de euro. Contrar angajamentelor, "în România traficul migrează dinspre CFR spre rutier", a declarat Sorin Ioniţă. Raportul SAR precizează că, în actuala structură instituţională, atât CFR, cât şi CNADNR sunt în pericol de faliment "pe actualele fluxuri financiare". În această situaţie, SAR arată că descentralizarea Ministerului Transportului pare să fie soluţia salvatoare a transporturilor autohtone.
CFR şi CNADNR trebuie să funcţioneze independent, ca agenţii de furnizare a serviciilor de transport şi să nu fie afectate de activitatea Ministerului Transporturilor", spune Sorin Ioniţă.
Secretarul de stat Septimiu Buzaşu a declarat că "transportul pe calea ferată şi-a păstrat o cotă de piaţă mai mare cu 20%-30% decât în UE".
O altă problemă a domeniului, este, conform reprezentanilor SAR, lipsa specialiştilor. "Specialiştii noştri sunt puţini şi pleacă din sectorul public spre cel privat, unde sunt mai bine plătiţi", a conchis Sorin Ioniţă.