SATE LA PĂMÂNT Maşinile de mare tonaj, mai eficiente decât sistematizarea comunistă

DAN NICOLAIE
Ziarul BURSA #Omul sf(M)inteste locul / 7 octombrie 2010

Casele din satele ţării noas-tre fac tot mai greu faţă unui "dăunător" care ameninţă să le pună la pământ: maşinile de mare tonaj. Cele mai afectate sunt localităţile care se află în apropierea albiilor unor râuri importante, unde exploatarea pietrişului se face într-un ritm infernal. Maşinile de peste 40 de tone, de multe ori încărcate pes-te capacitatea maximă, au reuşit să distrugă o mare parte din drumuri, naţionale sau comunale, iar acum multe din casele mai vechi de 20 de ani, care nu au fundaţii temeinice, sunt în pragul prăbuşirii. Nici construcţiile noi nu sunt scutite de probleme, pereţii fiind fisuraţi din cauza vibraţiilor produse de autovehiculele foarte grele. Dărâmarea satelor, unul din obiectivele sistematizării gândite de Nicolae Ceauşescu, poate fi realizată, fără un efort prea mare, de firmele de transport care nu respectă nicio normă.

La începutul anului, fostul minis-tru al transporturilor, Radu Berceanu, le-a cerut directorilor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) să elimine autorizaţiile speciale de transport care permit supraîncărcarea camioanelor până la 60 de tone. S-a propus chiar ca una dintre măsuri să fie confiscarea bas-culantelor care sunt depistate în această situaţie. Lucrurile s-au schimbat foarte puţin, existând numeroase portiţe de scăpare pentru transportatori. Un dialog cu reprezentanţii acestor firme este imposibil, toţi sus-ţin că respectă legislaţia în vigoare până la ultima virgulă, iar în cazul în care există vreo problemă, de vină este ...şoferul. Există un cerc vicios din care nu se poate ieşi, la mijloc fiind avuţia unor oameni.

Reprezentanţii transportatorilor afirmă că drumurile sunt proaste, deoarece asfaltul folosit de drumari este unul cu mult sub standarde, iar lucrările sunt executate în bătaie de joc, în plus şi soluţiile împrăştiate pentru îndepărtarea zăpezii duc la deteriorarea şoselelor. Casele oamenilor contează mai puţin, atât timp cât aceştia nu pot anula nici autorizaţiile de transport şi nici nu dau amenzi, aşa că pentru deteriorarea acestora nu sunt produse niciun fel de explicaţii tehnice. Disperaţi, locuitorii încearcă să-şi facă singuri dreptate, iar în comuna Petreşti, situată pe valea Argeşului, s-au strâns chiar şi semnături de la toţi oamenii care sunt de acord cu blocarea şoselei. Există crăpături în pereţii caselor care permit proprietarului să vadă ce se întâmplă în exterior fără să mai fie nevoie să privească prin fereastră. Vibraţiile produse de maşinile supraîncărcate seamănă cu acelea ale unui cutremur de intensitate mai mică şi zilnic se produc câteva zeci de "cutremure". Situaţii similare există şi în Oltenia, Dobrogea sau Moldova, existând numeroase plângeri către autorităţi.

Locuitorii satelor au început să facă publice nemulţumirile şi pe site-ul petitieonline.ro, sperând că acest demers îi va ajuta să rămână cu locuinţele întregi. Există peste 30 de petiţii care au ca punct de pornire problemele create de maşinile de mare tonaj şi de traficul scăpat de sub control. Iată un exemplu: "Locuiesc în satul Fierbinţi, comuna Şelaru, judeţul Dâmboviţa, iar prin acest sat zilnic tranzitează sute de maşini de mare tonaj. Problema nu ar fi asta, dar: 1 - rareori printre şoferi există oameni care respectă limita de viteză; 2 - drumul pe care trec maşinile, cu toate că e drum judeţean, nu este asfaltat, la noi în sat fiind asfaltat doar un drum comunal. Vă daţi şi dumneavoastră seama ce praf şi mizerie este în sat; 3 - cea mai mare problemă ar fi că, din cauza traficului intens, casele oamenilor au crăpat şi, uşor dar sigur, încep să se dărâme. Prefectura judeţului Dâmboviţa, în ciuda nenumăratelor apeluri, refuză să răspundă acestei probleme! Ca să vă daţi seama ce trafic este aici, de când m-am apucat să scriu petiţia şi până acum au trecut aproximativ 10 TIR-uri". Grădinaru Diana din Bucureşti are şi o propunere pentru autorităţi: "Solicităm ca şi în România să existe, ca în Elveţia, posibilitatea de a organiza un referendum ad-hoc al celor care locuiesc pe o anumită stradă afectată de un trafic deosebit cu care nu sunt de acord. În Elveţia s-a întâmplat acest lucru cu o stradă pe care se aflau doar 4 case. TIR-urile nu au mai putut merge pe acea stradă, trebuind să ocolească mulţi kilometri, dar oamenii au rămas cu casele întregi".

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Stie cineva pe cineva care sa se fi sensibilizat/ sa fi luat vreo masura in aceasta privinta.

    Este si aceasta o consecinta a "grijii" fata de alegator si proprietatea sa; ceva in genul grijii fata de om/ cetatean, in timpul lui Ceausescu. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb