SCUMPIRI PE LINIE Ponta adoptă măsuri nepopulare în an electoral

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Politică / 1 aprilie 2014

Ponta adoptă măsuri nepopulare în an electoral

Traian Băsescu: "Populaţia, singura categorie discriminată de acciza la carburanţi"

Creşterea accizei la benzină şi motorină va afecta cele 5 milioane de deţinători de autoturisme, majoarea accizei la tutun - tot în jur de 5 milioane de fumători, iar scumpirea cu 2% a gazelor naturale va arde la buzunar cele aproximativ 7 milioane de gospodării (dacă ignorăm că unii se încălzesc şi cu altceva decât gaze), cuprinzând şi membrii familiilor.

E greu să spui că toate cele 5 milioane de fumători sunt PDL-işti şi PNL-işti. Prin urmare, Ponta a adoptat în perioada pre-electorală măsuri nepopulare, contrare intereselor sale politice.

În mod normal, astfel de măsuri adopţi când eşti strâns cu uşa şi nu-ţi ajung banii. Dar exact acest lucru îl spusese "săraca" (după cum s-a exprimat premierul când a afirmat că a fost greşit înţeleasă de presă) Ioana Petrescu, proaspătul ministru de finanţe, anunţând că neîncasarea accizei ar putea pune în pericol plata pensiilor şi a salariilor pentru bugetari.

Ioana Petrescu a declarat la Adevărul Live că din introducerea accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe fiecare litru de carburant se vor colecta, până la finele anului, două miliarde de lei, iar neîncasarea acestei sume ar putea crea probleme la plata cheltuielilor curente, punând în pericol plata pensiilor şi a salariilor pentru bugetari.

Despre această declaraţie, Traian Băsescu a spus ieri: "Cred că doamna ministru Ioana Petrescu a fost într-un moment de slăbiciune, dar v-a tradus-o Victor Ponta. Nu există niciun pericol să nu poată fi plătite salariile, pensiile".

Lupta dintre Palatele Victoria şi Cotroceni

Lupta crâncenă dintre cele două palate - Guvernul şi Preşedinţia - pe tema suplimentării accizei la carburanţi a ajuns, ieri, la apogeu, după ce premierul Victor Ponta a anunţat că transportatorilor li se va returna mai mult de jumătate din valoarea noii taxe, iar ministrul agriculturii a spus că statul va subvenţiona motorina în sectorul pe care-l păstoreşte.

Ieri, şeful statului a subliniat că "acciza pe care premierul se cramponează să o introducă este o suferinţă inutilă pentru economie şi populaţie", subliniind că "populaţia va fi singura categorie dezavantajată, discriminată" de noua taxă.

Acciza la carburanţi este mărul discordiei dintre premier şi preşedinte încă din luna noiembrie 2013, când şeful Executivului a anunţat că, de la 1 ianuarie 2014, carburanţii vor fi accizaţi suplimentar cu 7 eurocenţi pe litru.

Preşedintele ţării a reacţionat vehement, refuzând să semneze bugetul pentru 2014 şi memorandumul pentru încheierea scrisorii cu delegaţia FMI.

În consecinţă, memorandumul a fost semnat de şeful statului doar după ce, din conţinutul acestuia, a fost eliminată orice menţiune referitoare la acciza pe carburanţi, iar bugetul a fost aprobat cu condiţia amânării accizei pentru 1 aprilie.

De-a lungul primelor trei luni ale anului în curs, Traian Băsescu nu a ratat nicio ocazie de a-i cere premierului să renunţe la noua taxă, în ultimele zile preşedintele trimiţând Guvernului două scrisori deschise în care i-a solicitat acelaşi lucru lui Victor Ponta.

În scrisoarea de ieri, preşedintele Băsescu l-a "rugat" pe premier să renunţe la introducerea accizei de 7 eurocenţi la combustibil, aceasta fiind "o măsură cu multiple efecte negative la nivelul populaţiei".

Documentul subliniază: "Această nouă creştere de acciză la combustibil este doar o metodă a Guvernului Ponta de a strânge bani de la populaţie şi firme în vederea satisfacerii nevoilor electorale ale baronilor locali.

În cazul transportatorilor, Guvernul a anunţat o compensare parţială a creşterii acestei accize (cu mai mult de jumătate), banii utilizaţi în acest sens provenind de la bugetul de stat. Există în continuare riscul, anunţat chiar de către transportatori, ca un procent foarte ridicat din alimentările actuale de pe teritoriul României să se orienteze în afara ţării, creând astfel efecte negative asupra bugetului de stat prin scăderea consumului. Trebuie menţionat că o astfel de schemă de compensare implică un cost foarte mare de administrare, atât uman, cât şi financiar, iar potenţialul risc de fraudare este unul real. Prin urmare, această schemă de compensare a creşterii accizei este ineficientă şi creează probleme de conformare din partea transportatorilor.

În sectorul agricol, Ministrul de resort a anunţat compensarea creşterii accizei la motorină prin subvenţionarea majorării costului cu fonduri provenite de la bugetul de stat. Aşa cum am menţionat şi cu alte ocazii, aplicarea accizei de 7 eurocenţi domeniului agricol nu ar face altceva decât să frâneze dezvoltarea acestui sector, care a avut un rol crucial la obţinerea creşterii economice din anul 2013. Consider că agricultorilor români nu trebuie să li se pună niciun fel de povară fiscală suplimentară, având în vedere riscul de a pierde competitivitatea pe piaţa europeană.

Având în vedere compensarea parţială sau totală în domeniul transporturilor şi al agriculturii, singura categorie care nu va beneficia de bani de la bugetul de stat pentru diminuarea efectului resimţit prin majorarea accizei este cea reprezentată de cetăţenii României. În aceste condiţii, populaţia va fi singura categorie defavorizată, discriminată, în condiţiile în care creşterea economică de 3,5% din anul 2013 nu se face resimţită direct în nivelul de trai al românilor, ci rămâne momentan un rezultat statistic, doar pe hârtie".

Ieri, şeful statului a specificat că nu există niciun document între Guvern şi FMI în care România să fie obligată să introducă acciza la carburanţi.

Referitor la returnarea unei părţi din acciză transportatorilor, preşedintele a spus că acesta este un lucru complicat, întrucât finanţele vor primi "camioane de facturi pentru maşini care n-au alimentat niciodată şi vei da înapoi echivalentul a 4 cenţi, ceea ce va fi o lovitură pentru bugetul de stat".

În replică, premierul Victor Ponta a menţionat, ieri, că România avea cel mai mic preţ la benzină dintre ţările UE şi ocupa locul 23 la preţul pe motorină, înaintea introducerii accizei la carburant, prin această măsură urmărindu-se o finanţare pe termen lung pentru cofinanţarea proiectelor de autostrăzi.

Ponta a precizat că preşedintele Traian Băsescu "uită" să îi scrie fostului premier Emil Boc pe tema preţului carburanţilor, care crescuse cu 70%, dar se "deranjează" să scrie acum scrisori pentru a o ajuta pe Elena Udrea la limuzinele pe care le foloseşte.

Transportatorii şi agricultorii ar putea recupera o parte din acciză

Guvernul intenţionează să înapoieze transportatorilor de marfă şi de călători - din această ultimă categorie fiind exceptaţi transportatorii publici -, 4 eurocenţi din cei 7 (valoarea noii accize la carburant), sumă ce va fi achitată trimestrial, în baza facturii de achiziţionare a carburantului, după cum a anunţat Victor Ponta.

Măsura a fost discutată, ieri, în Comisia de Dialog Social de la Ministerul Finanţelor Publice (MFP), urmând să fie introdusă în şedinţa de Guvern de astăzi.

Premierul a declarat că de compensarea de 4 cenţi la acciză vor beneficia transportatorii care au peste 7,5 tone, conform sistemului european aplicat de şase ţări europene şi solicitat şi de ţara noastră.

Transportatorii spun că, prin recuperarea unei părţi din noua acciză, este descurajată utilizarea carburanţilor de provenienţă îndoielnică, asigurându-se concurenţa loială în piaţa de transport.

Ionel Blănculescu opinează că, de fapt, bugetul va câştiga din sectoarele de producţie şi export, pentru care lucrează transportatorii, cei 4 eurocenţi pe litrul de carburant care ar urma să fie înapoiaţi acestora motivându-i să-şi continue activitatea.

La rândul său, Cristian Pârvan spune că trebuie să ţinem cont de structura de cheltuieli a transportatorilor - 50% din cheltuielile acestora provenind din costurile cu combustibilul.

Şi agricultorii ar urma să fie privilegiaţi de către stat, din acest punct de vedere.

Ministrul agriculturii Daniel Constantin a anunţat că acciza crescută la motorină nu va avea impact în sectorul agricol: "Acciza va fi subvenţionată de noi (n.r. de stat). Dacă acum acordăm 1,47 lei/litru subvenţie la motorină, de la 1 aprilie vom acorda 1,79 lei/litru. Aşadar, diferenţa va fi suportată din bugetul MADR şi nu va avea niciun impact în agricultură această creştere a accizei la carburanţi".

Ionel Blănculescu: "Pierderile produse de acciza la motorină ar putea fi anihilate de cotaţia internaţională"

Costul suplimentar rezultat din aplicarea accizei de 7 eurocenţi pe litrul de carburant ar putea fi, cel puţin parţial, acoperit de cotaţia internaţională a motorinei, care ar urma să scadă, potrivit estimărilor făcute de Ionel Blănculescu, consilierul onorific al premierului Victor Ponta.

Domnia sa ne-a explicat: "Motorina reprezintă 80% din totalul carburanţilor utilizaţi în ţara noastră şi, de aceea, mă voi raporta la acest tip de combustibil. La 1 ianuarie 2014, au fost adăugaţi cei 9-10 bani la preţul motorinei rezultaţi din recalcularea cursului de schimb la nivelul inflaţiei. Ca urmare, dacă la 31 decembrie 2013 motorina costa 5,86 lei/litru, la 1 ianuarie 2014 preţul motorinei crescuse la 5,96 lei/litru. În data de 25 martie, acesta scăzuse la 5,81 lei, datorită scăderii cotaţiilor internaţionale, de la 951 de dolari/ tonă, la 1 ianuarie, la 911 dolari/tonă, la 25 martie. Aşadar, scăderea de 4,4% a cotaţiilor internaţionale a anihilat creşterea de zece bani şi chiar a dus preţul unui litru de motorină mai jos cu 5% faţă de cel de la 31 decembrie. La fel estimez că se va întâmpla şi acum. Cei 7 eurocenţi, care, de fapt, cu TVA, înseamnă 8,6 eurocenţi - acciza pe litrul de carburant - înseamnă 41 de bani adăugaţi la cei 5,81 lei - cât costă un litru de motorină. Acest lucru se va întâmpla, în primul rând, în contextul în care, în zona Rusiei este o perioadă de criză, fapt care duce la suspendarea proiectelor şi, în al doilea rând, în condiţiile în care se aşteaptă ridicarea embargoului parţial pe Iran, lucru ce va creşte oferta şi va scădea preţul. Având în vedere situaţia din cele două mari zone ale lumii, există premise ca, în viitor, trendul cotaţiei internaţionale a motorinei să fie de scădere, nu de creştere, mai ales ţinând cont că, în ultimul an şi jumătate, intervalul de variaţie a fost 1.023 - 835 de dolari pe tonă, fără să avem de-a face cu o criză în zona Rusiei".

Acciza pentru benzină şi motorină va creşte cu 7 eurocenţi pe litru, de astăzi, ceea ce va duce la o scumpire a carburanţilor de circa 41 de bani, potrivit estimărilor făcute de specialişti. Potrivit calculelor anunţate, prin aplicarea acestei noi taxe se aşteaptă încasări suplimentare la buget de circa 2,5 miliarde lei.

Creşte şi acciza la ţigarete

Un alt tip de taxă care creşte, începând de astăzi, este acciza la ţigarete, de la 81,78 euro/mia de ţigarete la 84,37 euro/mia de ţigarete.

La începutul anului în curs, acciza în acest domeniu a crescut cu 4,77%, prin indexarea cu rata medie anuală a inflaţiei calculată în septembrie, peste nivelul de curs din 2012.

Aşadar, anul în curs a început cu o schimbare neaşteptată pentru industrie, în sensul că autorităţile au modificat cursul de schimb la care se plătea acciza, prin OUG 102/2013 de modificare a Codului Fiscal, intrată în vigoare în ianuarie 2014. Noua formulă de calcul a dus la majorarea cursului de schimb cu aproximativ 5%, până la 4,73 lei/euro. Acestei creşteri de 5% i s-a adăugat factorul de multiplicare, generat de componenta procentuală a accizei la tutun (acciza ad-valorem) şi de TVA.

Creşterea accizei de la 1 aprilie se datorează faptului că, începând din 2013, calendarul anual a fost devansat din iulie în aprilie.

Potrivit reprezentanţilor industriei de profil, majorarea accizei, alături de alţi factori din piaţă, cauzează creşterea preţurilor, aceasta fiind de natură să determine creşterea contrabandei.

"Faptul că piaţa neagră este influenţată de politica fiscală este deja demonstrat. După cum ne amintim cu toţii, în ianuarie 2010, ca urmare a creşterilor bruşte şi neplanificate ale accizei (circa 50% în mai puţin de un an), la care s-a adăugat influenţa cursului de schimb, contrabanda a ajuns cel mai important jucător în industria tutunului, cu o cotă de piaţă de peste 36%", susţin sursele citate.

În luna ianuarie a acestui an, contrabanda a urcat la 15,7%, înregistrând cel mai înalt nivel din ultimii doi ani şi jumătate, potrivit studiului Novel Research.

Preţul gazelor arde buzunarele

Buzunarele consumatorilor casnici sunt lovite şi de preţul gazelor naturale, care va creşte, de astăzi, cu 2%.

Gazele pentru firmele care încă mai activează în piaţa reglementată vor fi mai scumpe cu 5%, potrivit calendarului de liberalizare a preţului gazelor.

Conform Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), calendarul de liberalizare pentru acest an mai prevede alte două scumpiri: una de la 1 iulie (5% pentru industriali şi 3% pentru casnici şi una de la 1 octombrie (4% pentru firme şi 3% pentru populaţie), după cum a declarat Niculae Havrileţ, preşedintele ANRE.

Oficialul a mai menţionet că preţul reglementat al energiei electrice nu va fi modificat de la 1 aprilie.

ŞOVA, DECLARAŢII CONTRADICTORII CU PONTA

"Nu ştiu dacă s-a stabilit cât se rambursează transportatorilor"

Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a uimit ieri, din nou, audienţa, declarând că nu ştie dacă s-a stabilit exact cât se rambursează transportatorilor, în condiţiile în care premierul a precizat, în declaraţii repetate făcute jurnaliştilor, că rambursarea acordată transportatorilor va fi de 4 cenţi şi proiectul care prevede acest lucru este postat de ieri pe site-ul Ministerului Finanţelor.

Şova a spus: "Nu există niciun criteriu. Nu ştiu dacă s-a stabilit exact în acest moment suma cât se rambursează, dar asta va stabili Ministerul de Finanţe, cu doamna ministru Petrescu".

El a arătat că modelul este cel al rambursării de TVA redus la pâine. "Deci cine se prezintă cu facturile, trimestrial, i se rambursează o parte din taxă", a spus Şova, citat de Mediafax.

El a arătat că rambursarea se va aplica transportatorilor rutieri, inclusiv celor de călători.

"Din ce am înţeles, da (se va aplica şi transportatorilor de călători - n.r.), dar nu pot spune cu siguranţă, pentru că nu sunt implicat", a spus Şova, în condiţiile în care Ponta a declarat că banii din acciză vor fi destinaţi construirii de autostrăzi.

Întrebat dacă Guvernul are în acest moment o estimare a banilor care se vor strânge din acciză, Şova a răspuns: "Nu ştiu să vă spun în acest moment. Miercuri o să avem în şedinţa de Guvern o estimare făcută de Ministerul de Finanţe şi atunci o să ştim cu toţii cifra exactă".

Începând de astăzi, scad tarifele stabilite între operatorii telecom din ţara noastră. Potrivit Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), tariful de terminare în reţelele fixe va fi de 0,14 eurocenţi/minut (de la 0,67 eurocenţi/minut), pentru un apel efectuat în reţelele mobile urmând să plătim 0,96 eurocenţi/minut, de la 3,07 eurocenţi/minut.

Cotaţiile internaţionale Platts pentru motorină erau, ieri, situate la circa 918 USD/tonă, în scădere cu 3% sub nivelul de la 1 ianuarie 2014 (951 USD pe tonă), conform surselor noastre din piaţa petrolieră. La 1 ianuarie 2013, cotaţiile Platts pentru motorină indicau un nivel de 937 de dolari pe tonă, iar la 1 ianuarie 2012 - 929 dolari pe tonă.

Opinia Cititorului ( 7 )

  1. aceasta fiind imposibilitatea de a mai introduce mariri de taxe cum ar fi redeventele dupa anul 2014, deoarece ar face insuportabila marirea redeventei la petrol si gaze. TOOOOTUUUUSIIII avand in vedere ca ianuarie 2014 este considerata luna in care hiperinflatia a luat sfarsit, bineinteles acest lucru fiind luat in seama doar citind letopisetul celei mai dornice de schimbare companii si protitand de marirea accentuata a salariilor in ritm cu aceasta inflatie nu putem spune decat : Felicitari pentru NEPOPULARI ....

    va rog frumos nu mai vizionati filme de genul Lord of War(nu Warlord:-) ) deoarece va afecteaza vocabularul si prin urmare verbul a anihila in contextul international mai ales actual are cotatii nepasnice si doar nu vrem sa spunem ca totul duce la NIHILISM :-)

    Corect, domnul Traian Băsescu ar fi trebuit sa spuna: "Cred că saraca doamna ministru Ioana Petrescu a fost într-un moment de slăbiciune, dar v-a tradus-o Victor Ponta. Nu există niciun pericol să nu poată fi plătite salariile, pensiile". 

    Ma doare sa vad imbecilizarea romanilor si raspunsul pe care il dau unei teme false. Nimeni nu mai discuta de probleme adevarate, gazele de sist sunt concesionate voios catre firme americane, Rosia Montana progreseaza pe tacute iar romanilor le este aruncat ca tema de discutie o acciza nesmnificativa aplicata unui produs cu un pret si asa volatil. Tema imi aminteste de contorizarea energiei termice din timpul campaniei lui Basescu la primarie, prin lipsa de substanta dar si prin capacitatea de a invrajbi imbecilul de rand pe care il defineste mai mult paranoia de a fi furat de un vecin decat in teligenta de a extrage esentialul din context....

    1. Da-mi voie sa spun decat atat!Esti un mare fraier!

    Tara taxelor rasare.

    In concluzie, creste totul, numai ceva intre picioarele expresedintelui partinic si pe chelia lui - NU. Dar, spre norocul lui, are timp sa mai infiinteze vreo doua - trei partidulete pana la prim ministeriale .

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb