Autorităţile tot încearcă, de la începutul anului, să identifice o soluţie echitabilă de modificare a schemei de sprijin pentru producătorii de energie verde (solară, eoliană, hidro, biomasă). Autorităţile vor ca modificarea să nu descurajeze investiţiile în energia curată, dar şi să facă mai suportabilă factura consumatorilor.
Prima idee avansată în acest sens a fost micşorarea numărului de certificate verzi acordate producătorilor şi diminuarea considerabilă a valorii maxime stabilite pentru un certificat. În aprilie, Departamentul pentru Energie a înaintat, însă, un proiect de modificare a Legii privind sprijinul acordat energiei curate, în care propune amânarea acordării unui anumit număr de certificate timp de trei ani şi scutirea industriei de la plata a jumătate din certificate.
Potrivit unor surse din Guvern, autorităţile vor renunţa la această variantă pe motiv că nu-şi atinge scopul şi pentru că necesită aprobarea Comisiei Europene, care durează de la câteva luni la un an.
Se pare că Guvernul consideră mai eficientă o ajustare a cadrului secundar de aplicare a Legii privind stimularea producţiei de energie curată.
Astfel, Executivul propune ANRE (reglementatorul pieţei de energie, care se ocupă de legislaţia secundară) un sistem prin care centralele eoliene ar putea fi penalizate pentru dezechilibrele provocate în sistemul energetic, ne-au spus sursele citate. Acest sistem a fost prezentat, recent, în exclusivitate de ziarul BURSA.
Astfel, Guvernul propune ca centralele eoliene să nu mai primească certificate verzi pentru energia produsă în plus faţă de cantitatea prognozată şi notificată Dispecerului Naţional, iar preţul minim admis pentru ofertele zilnice de pe Piaţa de Echilibrare administrată de Transelectrica să fie unic pentru toţi producătorii, nu diferenţiat pe tipuri de resurse. Această măsură, coroborată cu scăderea perioadei de valabilitate a certificatelor verzi la şase luni de la 16 luni, ar conduce la o scădere cu circa o treime a numărului de certificate emise şi la o diminuare cu circa 50% a preţului de tranzacţionare a certificatelor. De asemenea, în cazul în care producţia de energie depăşeşte consumul, Dispecerul Energetic va putea descărca toate unităţile participante la Piaţa de Echilibrare pe tipuri de resurse şi nu pe trepte de putere.
O altă variantă care ar conduce la scăderea costurilor suportate de consumatori cu plata certificatelor verzi presupune schimbarea regulilor de oprire a centralelor atunci când producţia este prea mare. Astfel, Dispecerul Energetic i-ar putea descărca pe cei care produc dezechilibrele (provocate în special de centralele eoliene), în loc să oprească unităţile în funcţie de preţul minim admis, aşa cum funcţionează, în prezent, Piaţa de Echilibrare. Potrivit regulamentului de funcţionare actual al Pieţei de Echilibrare, în caz de supraproducţie, primele unităţi oprite sunt cele mai scumpe - centralele termoelectrice. Cele mai "ieftine" unităţi sunt eolienele şi solarele.
Sursele noastre mai spun că Guvernul cochetează cu ideea de a scoate din legea privind energia regenerabilă termenele impuse pentru aplicarea regulilor privind supracompensarea (ANRE analizează anual costurile de investiţie a unui MW instalat în surse regenerabile şi scade numărul de certificate vezi acordate investitorilor dacă tehnologiile de producţie se ieftinesc). Astfel, centralele eoliene vor primi mai puţine certificate din 2014 şi nu din 2015 aşa cum este scris în lege. Raportul ANRE pentru 2012 indică supracompensare la producţia de energie fotovoltaică şi la producţia eoliană.
• Energia verde versus consumatori, la Consiliul Europei de astăzi
România îşi joacă, astăzi, o carte importantă, la Consiliul Europei dedicat Energiei, potrivit declaraţiilor de ieri ale premierului Victor Ponta. Astfel, ţara noastră vrea să pledeze pentru ajustarea sprijinului acordat energiei regenerabile, pe fondul problemelor de competitivitate din industrie, care face cu greu faţă costurilor ridicate cu achiziţia certificatelor verzi.
Victor Ponta a precizat că ţara noastră vrea să vadă care este trendul european şi cadrul larg de politici privind energia verde în contextul în care întreaga industrie europeană are o problemă de competitivitate. Domnia sa a spus că ţara noastră trebuie să ia în curând o măsură în acest sens pentru a nu pierde indus-tria.
Primul ministru nu a dorit să precizeze ce măsuri are de gând Guvernul să ia pentru a diminua schema de sprijin pe motiv că vrea să aibă o marjă de negociere la Bruxellles.
La rândul său, şi ministrul delegat pentru energie, Conmstantin Niţă, a fost misterios cu privire la acest subiect, declarând că proiectul de modificare a Legii promovat de domnia sa va suferi unele mici modificări înainte să ajungă pe masa Guvernului, spre aprobare.
Surse din piaţa de energie ne-au explicat că, astăzi, Consiliul Europei va căuta să indice căi de revenire a industriei prin diminuarea treptată a sprijinului pentru energia curată, prin încurajarea statelor membre să exploreze resursele de gaze de şist, cu informarea opiniei publice şi respectarea mediului.
Potrivit domnului Ponta, România va susţine, astăzi, cauza Nabucco, gazoduct ce este considerat o alternativă economică viabilă de diminuare a dependenţei de importurile de gaze ruseşti, va dezbate modalităţile de protecţie a consumatorilor vulnerabili de energie, precum şi politicile de interconectare dintre ţările europene.
• Gazele din Marea Neagră, sursă pentru Nabucco
În afară de gazele azere, compania de proiect pentru gazoductul Nabucco mai ia în considerare ca sursă de aprovizionare Turkmenistatul şi Irakul, dar şi gazele din Marea Neagră (potenţial enorm, în curs de explorare, de companii precum Petrom, Exxon, Sterling, LukOil ş.a.)
Constantin Niţă a subliniat că preţul gazelor va scădea dacă Gazprom va avea mai mulţi concurenţi în aprovizionarea Europei, iar Azerbaidjanul are capacitatea de a alimenta Nabucco cu cantităţi importante. Domnia sa consideră că şi potenţialul de resurse de gaze din Marea Neagră este unul important, care va aduce avantaje de preţ României şi ţărilor europene.
1. Cealalalta parte a monedei
(mesaj trimis de Costi în data de 22.05.2013, 08:59)
Guvernul de ce nu specifica cu cat incarca facturile oamenilor (unde figureaza certif. verde)? Guvernul incaseaza de la comapniile de distributie a energiei electrice cate 117 euro pentru fiecare certificat lipsa din cosul obligatoriu determinat de ANRE, din acest motiv calcul pentru necesarul de certificate se face in asa fel incat ele sa nu acopere necesarul iar companiile in loc sa plateasca maxim 58 euro pe bucata la producatorii de esre ei platesc 117 la guvern iar acest lucru se reflecat in facturile consumatorilor
1.1. amenda de 110 Euro nu poate fi inclusa in pret (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Dan în data de 22.05.2013, 11:23)
va rog sa cititi atent legea - daca traderii sunt amendati atunci ei nu pot include amenda in pretul energiei vindute. problema e ca certificatele sunt taxate de stat cu TVA c a ce e o aberatie. ca intrega schema de certificate e o gluma proasta pe care de afi rasuflata nu mai discutam. Germania, Japonia, Canada au toti un tarif fix garantat producatorului. Germania 120 eur/MWh, Japonia 300EUR/MWh -la solar - in functie de prezenta pe piata - la noi cum nu exista solar decit nesemnificativ ar putea incepe sus ca sa cobopare rapid pe masura ce se dezvolta piata.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Costi în data de 22.05.2013, 12:05)
Nu cred ca este o amenda ci este o... Daca nu ai cumparat de la producator (nu sunt destule pe piata si asta asa se calculeaza intentionat) dai la stat la pret dublu. Nu prea conteaza dar sunt sigur ca sub o forma sau alta aceasta se regaseste in preturi si as dori sa mai amintesc ca de la producator pana la beneficiar pretul curentului se dubleaza mai exact este de 2,5 ori mai mare. eu inteleg ca trebuie platita taxa de transport pentru energie (sunt costuri de mentenanta etc) aceasta companie fiind proprietatea statului care lucreaza cam scump si ineficient. traderi au si ei o marja de profit dar e si normal poentru ca nimeni nu lucreaza si isi asuma riscuri pe gratis. Daca statul Roman ar dori ar putea micsora facturile la energia electrica si fara sa reduca schemele de sprijin dar nu se doreste asta pentru ca sunt mult prea multe interese in spatele energiei.
1.3. Piata de CV (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de CD în data de 22.05.2013, 15:09)
Ma tem ca nu intelegeti prea bine cum fiunctioneaza piata de certificate verzi. Ea nu este o piata libera, ci este astfel gandita incat cererea sa fie PERFECT egala cu oferta atata vreme cat nu se produce suficienta energie "verde", si sa depaseasca oferta cand apare un surplus de energie verde. NICIODATA cererea de CV nu poate depasi oferta.
Lucru care este de altfel evident daca va uitati pe OPCOM (unde veti vedea, de exemplu, ca la ultima sesiune de tranzactionare s-au oferit aproapoe jumatate de milion de CV sub 46 euro si s-au cumparat cca 113.000).
Realitatea e complexa ;-), dar oricum merge in directia indicata de Dan - sistemul bazat pe CV este foarte incalcit, incert, incomplet legiferat si implicit are birocratie multa si costuri de administrare mari (care, fireste, se regasesc in cele din urma la consumator). Atunci cand Romania a avut de ales intre cele doua sisteme (CV sau FIT), l-a ales, cum altfel, pe cel mai prost, complicat, scump etc. Ghiciti dvs. de ce.
Altfel, din ce scrieti in al doilea mesaj, lucrul cel mai costisitor, de departe, este taxa de distributie.
In rest, daca la Consiliul Europei "ţara noastră vrea să pledeze pentru ajustarea sprijinului acordat energiei regenerabile" cred ca o sa se ia europenii cu mainile de cap.
NIMENI nu ne-a impus nimic in ceea ce priveste acest sprijin - nici alegerea sistemului bazat pe CV, nici nivelul sprijinului oferit. Singuri noi, cum zice basmul cu Pacala.
Drept pentru care, la nici un an dupa ce-am batut in cuie legislatia (dupa un "efort" de aproape patru ani...), pledam sa o schimbam...
Mai e ceva de comentat?
1.4. Piata de CV (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de Ion de la tara în data de 22.05.2013, 19:58)
Nu este elegant sa analizati decat o singura tranzactie pe OPCOM, daca doriti cu adevarat sa prezentati piata de CV, prezentati toate tranzactiile incepand cu 2006, eu consider ca ar trebui intrebati cei care au modificat legea initiala 220/2008 de ce au suplimentat numarul de CV alocate, fata de cel care a fost initial in lege.
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de CD în data de 22.05.2013, 21:37)
Ma tem ca va trebui sa ma consolez cu faptul ca sunt iremediabil inelegant. Din 2006 pana acum sa tot fi avut loc vreo suta de tranzactii sii nu cred ca se asteapta si altcineva in afara de dvs, sa scriu aici un volum din Enciclopedia Romanica (asta presupunand ca as fi in stare). Faceti dvs. o astfel de analiza, eu doar promit ca o s-o citesc cu atentie si interes.
Lasand gluma la o parte, cred ca e limpede ca piata evolueaza pe baza a ce exista si se intampla ACUM si pe baza unor asteptari (mai mult sau mai putin) rationale cu privire la ce se va intampla in viitor; ce s-a intamplat acum cinci sau sapte ani e irelevant.
In 80-90% din istoria de, sa zicem, 150 de ani a petrolului, pretul actualizat trebuie sa fi fost sub $15-20/bbl; e asta un motiv sa ne asteptam ca se va intoarce curand la astfel de niveluri?
Intrebarea cu suplimentarea e una retorica, iar raspunsul e cel pe care-l stiti si probabil il asteptati si de la mine - lobby.
2. hidroenergia nu e deloc verde
(mesaj trimis de Calin în data de 22.05.2013, 09:23)
Energia hidro nu e energie verde, ci doar regenerabila. Ea implica macelarirea raurilor si implicit mutilarea pe vecie a vailor si e de fapt cea mai neagra energie pentru natura. Sa spui ca daca nu polueaza e verde e ca si cum ai spune ca daca omori pe cineva cu tarnacopul si nu otravindu-l nu e crima. Faptul ca se dau certificate verzi pentru devastarea ultimelor colturi de natura autentica ce le mai avem, cursurile superioare ale raurilor carpatine e culmea aberatiilor. E si inalta tradare, pentru ca ne lasa fara singurul avantaj competitiv pe care il avem fata de tarile din vest, faptul ca mai avem ecosisteme naturale autentice, nu zone renaturate.