De când Klaus Iohannis a cerut un "Proiect de ţară", am simţit nevoia să mă duc la Sinaia.
Nu toţi ştiu că oraşul Sinaia îşi trage numele de la Muntele Sinai, unde, după Sifrat Haomer (Numărătoarea Omerului - patruzeci şi nouă de zile de la Pesah/Paştele evreiesc/Ieşirea din Egipt), Dumnezeu a livrat evreilor Tora (cele cinci Cărţi ale lui Moise din Vechiul Testament), ceea ce este celebrat de Savuot (Rusaliile evreieşti/Pentecostul/Sărbătoarea Săptămânilor).
Cunoaşterea şi trăirea Torei par să fi fost o condiţie fără de care evreii nu ar fi fost îngăduiţi de Dumnezeu în Eretz Israel (Ţara Făgăduită).
Noi, însă, avem o ţară.
Ţara Făgăduită de Dumnezeu lui Avram, Isac şi Iacob/Israel a fost un "Proiect de ţară".
Noi o avem şi o avem de mii de ani, de la 1859, de la 1877 sau măcar de la 1918.
Nu ne trebuie un "Proiect de ţară" - această expresie este o metaforă nefericită care, (probabil, involuntar), elimină pe Kogălniceanu şi Cuza, pe Principele Carol al României şi Adunarea Naţională de la Alba Iulia din istoria noastră.
Ei sunt cei care au avut Proiect de ţară.
România nu este o Ţară Făgăduită, ci o certitudine.
"Proiect de ţară" s-ar numi planul de unire cu Republica Moldova şi cu Bucovina, dar este evident, preşedintele Klaus Iohannis, premierul Dacian Cioloş, Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu şi preşedintele Academiei Române, Ionel Valentin Vlad - cei care au livrat documentul "România competitivă", cu pretenţia că ar satisface imperativul prezidenţial al unui "Proiect de ţară" - nu au nici o intenţie de unire.
Nu, aşa-numitul "Proiect de ţară" furnizat de vârfurile autorităţilor noastre este o strategie de nivel studenţesc, amestecând, pe acelaşi palier, atât obiectivele strategice, cât şi metodologia lor de configurare (o încurcătură metateoretică care ridiculizează Academia Română, în primul rând, dar şi pe Mugur Isărescu, singurul din "colectiv" la care ar fi normal să emitem pretenţii de cunoaştere epistemologică).
Plată, seacă, lipsită de orice idee, ingeniozitate, raţionament, argument şi suflet, până la urmă, ţinând seama de înălţimea de la care a fost lansată, este idioată.
Documentul furnizat ziariştilor în împrejurarea lansării acestei strategii înţeleg că este un rezumat; este posibil ca, în spatele unui rezumat idiot, să se găseasca o lucrare superioară ca nivel?
Mă îndoiesc.
Experienţa de ziarist îmi spune că rezumatul idiot este al unui text idiot, dacă ambele au acelaşi autor.
Dar, chiar şi idioată fiind, o strategie de dezvoltare se cuvine să fie salutată ca ilustrând o bună intenţie de mobilizare a naţiunii, în jurul a ceva, nu contează a ce, dacă nu e criminal sau toxic.
Poate fi şi o prostie.
Poate fi şi "Programul Partidului Comunist Român de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre Comunism", din care, de altfel, "România competitivă" s-a inspirat copios, doar că Ceauşescu era ceva mai elaborat, mai serios şi mai inteligent decât corifeii de astăzi.
Mobilizarea este scopul, scopul este să trăim împreună, să muncim împreună, ca realmente să ne simţim apropiaţi, de ajutor unul-altuia.
Dacă reuşim asta, atunci dezvoltarea economică, socială şi culturală vine de la sine, chiar şi pe o strategie mediocră.
De fapt, "România competitivă" se realizează ca produs secundar al procesului de recuperare a identităţii naţionale.
Problema mobilizării este sesizată şi de autorii documentului "România competitivă".
Dar, doar atât, este sesizată.
Cu naivitate, ei îşi afirmă credinţa că mobilizarea naţională se va realiza prin dezbaterea naţională largă, "profundă" (câte patru ore de dezbatere pe fiecare domeniu strategic, în clădirea Academiei Române), prin consensualitatea concluziilor şi claritatea formulării lor.
Hm...!
"După ce ştii ce ai de făcut, nu mai ai de făcut, decât să faci", spune Aristotel.
Aşa este.
Dar, simplul fapt că ştii ce ai de făcut, te face, oare, să faci?
Nu, mai trebuie să-ţi şi pese.
Mai trebuie să şi vrei, mai trebuie şi să nu te dezguste calea şi tovarăşii de drum.
Aceasta este premisa oricărei strategii.
O strategie are de ce să fie elaborată, dacă şi numai dacă există aceia care să o aplice.
Naţiunea noastră există, oare?
Simpla unitate de teritoriu, conştiinţa identităţii istorice şi unitatea de limbă şi religie ne asigură, oare, ca, întrucât situaţia corespunde definiţiei de dicţionar, chiar suntem o naţiune?
Dar dezbinarea?
Ostilitatea?
Neîncrederea şi imoralitatea generalizate?
Lipsa de respect pentru cel de alături?
Lipsa respectului de sine?
Lipsa de demnitate?
Lipsa de compasiune?
Absenţa prieteniei?
Cea mai gravă vulnerabilitate a României, pentru care Consiliul Suprem de Apărare a Ţării ar trebui să ia măsuri, este absenţa prieteniei.
Dezagregarea naţională.
O naţiune lipsită de demnitate, o naţiune umilă, convinsă de propria prostie, poate fi ocupată şi stăpânită cu cinci oameni în puncte cheie şi acei cinci oameni nici nu trebuie să fie străini, pot fi autohtoni.
Aristotel îl învăţase asta pe Alexandru Macedon - este explicaţia realizării celui mai mare imperiu din istorie.
Cordialitatea naţională este cea care ne asigură că unitatea de teritoriu, conştiinţa identităţii istorice şi unitatea de limbă şi religie devin funcţionale, conferă coeziune întregului naţional, ca să emane spiritul naţional, cel la care ţii, pentru că te simţi bine să-l trăieşti, aparţinător şi contributor, parte din frumuseţea vieţii sociale.
Ne aflăm în plină dezagregare naţională.
După ce a publicat "De ce este România altfel?", autorul ei, Lucian Boia, în loc să concentreze oprobiul naţional, a fost admirat, preţuit, lăudat de aşa-zisa "elită intelectuală" a ţării, aceia pe care cartea îi batjocoreşte sistematic.
Temeiul acestei preţuiri dezvăluie dezagregarea naţională: cel care acceptă judecăţile lui Lucian Boia (care converg în a stabili absenţa identităţii noastre naţionale) are puterea să se ridice deasupra acestei mocirle naţionale.
Practic, daca îl accepţi pe Boia, te dezici de locul de baştină şi îţi configurezi certificatul virtual de "cetăţean european" - iata modul prin care cartea îşi creează adevărul.
Recâştigarea demnităţii, a respectului şi compasiunii, reconstrucţia spiritului şi identităţii naţionale reprezintă prima noastră preocupare, înainte de orice strategie.
În calitate de ateu, atrag atenţia asupra impardonabilei absenţe a Bisericii Ortodoxe Române din această lucrare de reconstrucţie a naţiunii române.
De altfel, nici documentul "România competitivă" nu găseşte că Biserica ar juca vreun rol în dezvoltarea ţării.
M-aş fi dus la Sinaia să primesc Tora românească - cum sa ne purtam intre noi.
Dar, anul acesta, "şaloş regalim" Savuot s-a incheiat pe 13 iunie, a trecut deja aproape o luna.
Am de aşteptat alte unsprezece, până la următorul.
Între timp, Sifrat Haomer, număr zilele, în pustia Sin, dintre ţinutul Elim şi Muntele Sinai.
Este clar, Klaus Iohannis nu este deloc Dumnezeu, iar autorii documentului "România competitivă" nu vor putea scrie Tora românească niciodată.
În pustia aceasta toată obştea fiilor lui Israel a cârtit împotriva lui Moise şi Aaron.
Exodul, 16.2.
•
"Dacă dorim un sistem care să asigure câştiguri pentru toţi şi pe perioade lungi de timp, ştim ce avem de făcut; totul este să şi acceptăm".
"Strategia «România competitivă»: câteva lămuriri necesare", Valentin Lazea / www.opiniibnr.ro
1. Felicitari pentru sinteza, draga Florian
(mesaj trimis de The Brute în data de 08.07.2016, 00:20)
intr-o tara in care guvernatorul supravegheaza o banca al carei sediu se afla la Chisinau, intr-o tara in care presedintele ASF decreteaza ca FP este supravegheat de autoritatea de supraveghere luxemburgheza si intr-o tara in care consiliul concurentei are supraputeri naturale vizualizand cu 24 de ore inainte ceea ce va publica Comisia Europeana avem intr-adevar nevoie un proiect de tara: acela prin care sa reusim sa facem diferenta INTELEPCIUNE si IMBECILITATE.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 03:55)
Make zice pe buna dreptate ca nu e nevoie de un proiect de tara dar tu ii dai inainte ca avem nevoie.
1.2. ce bei dimineata, pe stomacul gol? (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de The Brute în data de 08.07.2016, 06:43)
incearca absolut si poate vei intelege PROFUNZIMEA din proiectul de tara pe care il doresc.Domnul Ciolos cand a fost intrebat daca intram in zona Euro a raspuns da, candva si cu siguranta NU in 2019 fiindca trebuie sa si putem, nu doar sa vrem.Adica tu sef eziti sa arati increderea pe care o ai fata de subalternii tau si le pui in brate criteriul performantei, ca ei pana acum atat de trogloditi au fost ca nu si-au dat seama.Niste imbecili,
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 06:55)
Haha
Ras a paguba:))))
1.4. filozofia OMV:-) (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de The Bruta în data de 08.07.2016, 07:23)
Mai BNR cu un RAS la paguba decat un IFRS la castig. Prietenul Florin Georgescu stie de ce...
1.5. Proiect de tara (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 10:19)
Insistenta cu care te intorci la expresia "Proiect de tara" ma pune pe ginduri.
Vrei care cumva sa spui ca Iohannis, Ciolos, Isarescu si Vlad, de fapt vor sa renunte si la citimea de independenta care ne-a ramas?
Vrei care cumva sa spui ca ei intentioneaza sa ne topeasca in statul federativ european, inca de dinainte sa ne consulte?
Numai asa si-ar gasi validitatea expresia "Proiect de tara", ca eufemism pentru desfiintarea ei.
1.6. Politeia lui Platon ...proiect de tara? (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de The Brute în data de 08.07.2016, 15:52)
Draga Florian, societatea perfecta este conform lui Platon aristocratia si nu democratia . Prin 1944 sau pashcinci un anume Karl Popper s-a facut foc si para pe domnul Platon sustinand ideea Open Society. In 1993 la un an dupa Brexitu nedorit lansat de cel care a pariat impotriva Deutsche Bank cu doar cateva zile inainte ca IWF sa o declare risc sistemic ridicat, infiinta o fundatie. Acesta era proiectul lui de tara.Proiectul tau de tara este Ziarul Bursa. De la conceperea articolului pana la cititorul avid de informatie. Articolul tau este de fapt o recenzie a lucrarii platonice POLITEIA
1.7. Memoria (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 16:06)
Pentru mine, Popper conteaza drept epistemologul care explica faptul ca identitatea oricarui sistem se situeaza la limita de echilibru intre tensiunile interne si presiunile externe.
Ideea poate fi extrapolata si la inefabile, cum este notiunea de "identitate nationala".
2. "sa nu te dezguste calea si tovarasi de drum"
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 06:54)
Romania vanduta ce sa mai construiesti?
Ceausescu avea teren, avea oameni; noi azi nu mai avem teren ca le-au cumparat straini, fabrici uzine taiate la fier vechi, ce e profitabil la straini Petrom-Omv, tineri afara.
Cum se poate ca un ha de teren in Austria sa fie 50 000 euro la noi 2 000euro? Daca cumperi in Apuseni ai si aur in el dar nu ai voie sa il speli.
Scarba, lehamite.
In loc de proiect de tara ar trebui proiect de colonie Austria.
2.1. RO nu e AT... (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de The Brute în data de 08.07.2016, 07:16)
citeste articolele din Wirtschaftsblatt despre OMV si ERSTE si vei intelege ca daca esti suficient de NEBOIAT atunci nu ai avea de ce sa te plangi.Nu Austria e colonia Romaniei ci viceversa. Trebuie doar sa citesti rapoartele financiare ale Om Mai Vedea si E Recomandabil Sa Tiparesti Exit si vei intelege.;-)
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de x în data de 08.07.2016, 10:28)
Poti posta .. un link cu articolele din ...wirtsch... despre OMV, Erste, Raiff..
As fi curios sa vad daca ai dreptate ?
2.3. cu multa placere (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de The Brute în data de 08.07.2016, 23:43)
iti trimit in weekend. Pana atunci, pupici:-)
3. Recuperarea țării?
(mesaj trimis de Oarecare în data de 08.07.2016, 07:40)
Povestea României post-Ceaușescu îmi amintește într-un fel de Porcarul lui Andersen.
Am avut o țară, ne-am lepădat de darul primit de la Dumnezeu și am ales zdrăngănelele.
Acum nu ne mai rămâne de făcut altceva decât să cântăm precum prințesa din poveste: Augustine, ce-ai făcut? Ai pierdut tot ce-ai avut!
Întocmirea Proiectului ăsta de țară, strategie sau ce-o mai fi, idiot sau nu, indică cel mai probabil conștiența căpățânilor care ne conduc asupra faptului că situația e groasă și prezintă umflături.
Nici nu mai contează dacă Proiectul este bun sau idiot!
De altfel nici nu este prima idee măreață de genul ăsta. Începând cu Declarația de la Snagov din 1995 prin care ne-am exprimat dorința fierbinte de a fi europeni (uiști), am ținut-o langa langa tot în strategii, politici de dezvoltare sectoriale micro, macro, au fost create tot felul de comisii și comitete de făcut rahatul praf.
Editorialul subliniază foarte bine adevărata problemă, lipsa demnității naționale, a solidarității, a prieteniei, precum și necesitatea recuperării identității noastre de români.
Situația în care ne regăsim îmi mai amintește de ce se spunea înainte de 1989 în presa occidentală. Cică mămăliga românească nu explodează.
Istoria aduce din când în când Surprize, surprize. Așa că mămăliga s-ar putea să mai explodeze o dată, singură sau împinsă de la spate. Dar cu ce folos?
Ca să o luăm de la capăt pentru ce? Cu alți fripturiști, alți impostori sau poate cu aceiași?
Și să construim ce? De socialism ne-am bătut joc, capitalismul l-am construit original și hâd de s-a ales praful.
Identitatea națională și odată cu ea și țara se pot recupera, dar degeaba în lipsa unei solidarități a binelui, ca să nu zic și a lucrului bine făcut:))
4. ROMANIA
(mesaj trimis de Theraflu în data de 08.07.2016, 08:20)
Asat ne mai lipsea un proiect al hotilor de politicieni care ruineaza Romania de 26 de ani !
Romania raiul hotilor ! Ghiduri utile:
Cum sa furi oul de sub clota.
Cum sa furi case .
Cum sa furi paduri .
Cum sa furi petrol, gaze, si carbune.
Cum sa furi energie electrica.
Cum sa furi aur argint,
Cum sa furi pamantul unei tari.
Cum sa furi fonduri europene.
Cum sa furi o fabrica, un combinat, o rafinarie..
Cum sa furi un hotel.
Cum sa furi un sat.
Cum sa furi de la spitale.
Cum sa furi de scoli.
Cum sa furi de la gradinite.
Cum sa furi cu licente microsoft.
Cum sa furi un salariu de 10000 de euro de la stat.
Cum sa furi din anii de puscarie.
Cum sa furi un vot.
Cum sa furi un mandat la FRF.
Cum sa furi mandat de parlamentar.
Cum sa furi un mandat de presedinte.
Cum sa furi o tara ?!
Aproape la sfarsit faci un nou proiect de tara ca sa furi ce mai ramas.
Si dupa toate astea sa nu patesti nimic pentru ca furtul nu este clar definit la curtea constitutionala.
P.S. Sigur am mai uitat multe din ghidurile astea utile.
5. fără titlu
(mesaj trimis de SAVIN în data de 08.07.2016, 08:37)
"Ceausescu era ceva mai elaborat,mai serios si mai inteligent decat corifeii de azi"mi se pare ca jigneste inteligenta oricarui roman! Asemenea opinii nu are cum sa ne uneasca!Nu pot fi nici in aceasi barca cu unii ca Ponta,Basescu,Tariceanu,Gorghi u,Dragnea si alti 90% dintre cei din politica.Nu stiu de ce politicul trebuie sa dictaze totul.Poate la altii merge,dar la noi a fost si este un dezastru.
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 10:08)
Da, Ceausescu avea o strategie elaborata, corespunzatoare unei doctrine limpezi, in spatele careia se afla o viziune sociala, sprijinita pe o filosofie plauzibila.
Superioritatea Programului PCR este neta.
Opinia mea este de natura tehnica, nicidecum nu ilustreaza vreo aderenta.
Nu vad de ce dezbin, exprimindu-mi convingerea formata in urma studiului aprofundat.
Nici macar nu am intentia sa jignesc, pur si simplu afirm ceea ce cred ca este adevarul.
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 12:01)
Superioritatea Programului PCR, din punct de vedere al formei si logicii, este neta. Asa cum ar fi orice alt plan sau program in raport cu acest ghiveci prezentat de Ciolos cu girul lui Isarescu.
Altfel, Programul PCR pus in aplicare ne-a dus la sapa de lemn. In 1989, Romania ajunsese cea mai saraca tara din Europa, dupa ce, intre cele doua razboaie mondiale, fusesem mult mai bogati ca Finlanda, Grecia, Norvegia, Portugalia si altele.
5.3. QED (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 12:20)
Quod erat demonstrandum: prin sine, un program este neutru, poate duce la dezvoltare sau poate duce la faliment.
Diferenta o face insufletirea.
5.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 14:50)
Eu cred ca este mai important țelul, scopul, ținta programului.
In anii '30, Hitler a avut un program impecabil, făcut nemțește, urmat de milioane de germani entuziasti. A si reusit, miraculos sa refaca Germania distrusa de razboi, transformand-o intr-o mare putere militara in cativa ani. Totul a fost facut cu un singur gand: revansa.
"Geniul Carpatilor" avea in cap sa ramana in istorie drept urmasul lui Burebista si al lui Stefan cel Mare.
Programul lui avea mari hibe in privinta metodelor folosite.
De exemplu, pentru a egaliza viata la sate cu cea de la oras el s-a apucat sa darame satele si sa-i mute fortat pe tarani la oras in blocuri.
Milioane de oameni au fost dezradacinati, pierzandu-si traditiile, obiceiurile. bunul simt taranesc.
5.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.4)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 16:09)
Telul poate fi insufletitor, daca nu, atunci degeaba...
6. Proiect de bursa
(mesaj trimis de Nickname în data de 08.07.2016, 09:10)
Aceeasi superficialitate se regaseste si in proiectele de competitivitate ale institutiilor mai mici - vezi 8 Bariere, STEAM - alaturi de senzatia ca au fost transpuse dintr-un colocviu studentesc tinut la bere pe terasa. Aceleasi tinte goale si utopice, transpuse nu din vreun sentiment de facere de bine sau din vreo sclipire intelectuala sau profesionala ci din graba de a intra primul in istorie prin intaietatea anuntului si prin aroganta titlului.
Dar de ce BOR, Make?? Cu ce e mai presus BOR in ceea ce just ai determinat ca ne impiedica sa fim o natiune? L-ai auzit pe Preafericitul in ''Proiectul de BOR'' sa vorbeasca ceva despre dezbinare, ostilitate, lipsa de respect sau de compasiune??
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 09:58)
In mod normal, credinta religioasa are drept consecinta coeziunea, solidaritatea, uniunea credinciosilor. Biserica stie asta de milenii, daca nu va fi uitat-o autocefala noastra.
Aflat intr-o situatie istorica similara, cu triburile dezbinate, nereusind sa structureze o natiune si neprimind ajutor nici de la iudei, nici de la crestini, (carora le sesiza superioritatea spirituala - si consecutiv, sociala), Mahomed a fost silit sa scrie Coran-ul.
Nici macar nu a vrut, nici macar nu avea un imbold propriu si nu se simtea in stare, a fost silit.
Ceva-ceva a reusit.
Vocatia reala a Bisericii (repet, de care cu certitudine este constienta, daca anoastra nu va fi uitat-o) este sa asigure coeziunea in convietuire, sa astearna un rost comunitatii si individului, sa vegheze la echilibrul dintre om si omenire.
Nu exista institutie laica cu functie sociala echivalenta: Ministerul Miracolelor.
7. Opinie
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 10:10)
Un proiect de tara ar presupune o viziune unificatoare intre categoriile sociale care ar trebui sa urmareasca acelasi scop crestrea economica si a nivelului de trai al cetatenilor acestei tari. De 25 de ani nu exita decat dezbinare intre cetatenii acestei tari. Credeti ca acest lucru este ceva productiv? Tara asta a functionat cand elitele au unit poporul pentru realizarea uni ideal ca s-a numit unire sau oricum altfel asa au functionat lucrurile. Acum fiecare are alt obiectiv si de multe ori directiile urmate sunt divergente.
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 10:21)
Da, acesta este un bun rezumat a ceea ce spune articolul.
7.2. P.S. (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 10:23)
Cu observatia ca expresia "Proiect de tara" este gresita - am aratat de ce.
7.3. Clase (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de MA în data de 08.07.2016, 14:19)
A nega clasele sociale e un principiu al doctrinei national socialiste... Noi venim din alta arie principiala, lupta de clasa, un perpetuu zoroastrism penelopic, sau manolic, daca vrem un epitet local...
8. Proiectul personal
(mesaj trimis de Dyogene în data de 08.07.2016, 10:36)
Sunt tot mai convins ca Romania are nevoie de milioane de mici proiecte personale, pe langa setul de reforme indispensabile (sanatate, educatie, pensii, mediu, infrastructura, fiscal etc.). Fiecare din noi trebuie sa-si faca propriul proiect: sa muncesc mai diligent, sa nu accept mitocania, sa nu dau spaga, sa nu iau spaga, sa reciclez, sa conduc prudent, sa fac sport, sa citesc, sa-mi educ bine copiii, sa fac curat in fata blocului, sa protestez civilizat atunci cand e cazul, sa fiu relaxat, sa iubesc etc. etc.
8.1. Vezi 6.1. (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 10:42)
De acord. La asta se refera "echilibrul dintre om si omenire". Sau si la asta.
8.2. Viziunea de dezvoltare (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 10:46)
Legat de atitudinea liderilor era legat strict de partea economica. O viziune care sa creeze locuri noi de munca etc. O viziune care sa aduca bani la buget sa aduca cresterea economica a tarii. Normal ca fiecare are un proiect peronal. Managerii nu sunt in stare sa aiba o viziune un proiect pe temen mediu si lung si asta se vede.
9. Arbeit macht Freitag
(mesaj trimis de MA în data de 08.07.2016, 11:59)
Ei, "Sinaia" e femininul de la "Sinai" iar, dupa cum stim, barbatul e facut de Allah insa femeia de Sheitan... Proiectul Tarii Promise e facut de Dumnezeu, tara asta e dovada ca Dumnezeu nu exista... Daca n-avem si noi un desert in care sa ratacim, ca am fost vitregiti de aceasta sansa, nu trebuie sa ne construim unul?!? Cind o s-avem, o sa marsaluim prin el, o sa-l injuram pe Moise Guran, o sa capatam tablele legii, ca sintem inegalabili la table, si ne vom numi Poporul Ales-bules, fii lui Israela, doamna aia decrepita din tabloide care e atit de penibila ca ma si mir ca nu lucreaza in administratia publica locala... Excelent editorial, spumoasa verva!
10. bine ca bramburim prioritatile
(mesaj trimis de Romania barbierita cu tehnologie solingen în data de 08.07.2016, 12:37)
Unde nu e cap, vai de picioare! Cat timp ii tinem de vorba pe fraierii astia sa faca bine Schweighofer sa barbiereasca bine toate padurile sa nu mergem cu o tara asa barboasa in UE. Cheala sa fie... ca o starleta contemporana.
11. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 13:07)
Cartea lui Lucian Boia este o lectura obligatorie pentru orice roman care are pretentii ca vrea sa inteleaga ce i se intampla sau de ce i se intampla.
11.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 13:09)
Boia: "romanii au mai mult o cultura a compromisului decat a rezistentei sau a aplicarii neabatute a principiilor".
11.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 13:11)
"Credibilitatea Romaniei a ajuns la un punct foarte scazut. Polonia sau Ungaria au dus o politica mult mai riscanta si au platit in consecinta in repetate randuri. Dar credibilitatea lor se situeaza la o cota mult mai inalta decat a Romaniei. Ca si respectul care le e acordat."
11.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 13:32)
Dragul meu, ai fost atent, oare?
Mai citeste o data, te rog: " Practic, daca îl accepţi pe Boia, te dezici de locul de baştină şi îţi configurezi certificatul virtual de "cetăţean european" - iata modul prin care cartea îşi creează adevărul."
Boia nu reuseste sa explice Revolutia.
Iar Revolutia a avut loc, in ciuda incapacitatii lui Boia sa inteleaga Romania.
11.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 13:35)
"Mamaliga, tocmai, FACE explozie. Lipseste culturii romanesti capacitatea reglajului democratic cotidian, care sa tina lucrurile in echilibru (nota: este de remarcat si pasajul dictaturii regale care arata aceeasi trasatura ancestrala), eliminand riscul derivelor periculoase. Romanii nu se implica, romanii, in loc de solutii colective, cauta mici rezolvari individuale, si atunci nimic fundamental nu se rezolva, iar tensiunile, fara incetare, se acumuleaza."
11.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.4)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 14:41)
Un prieten mi-a spus ca, timp de o luna, dupa Revolutie, a cumparat, zi de zi, bilet de tramvai.
Oare este adevarat ca romanii nu se implica?
El nu cumparase niciodata, pina atunci si niciodata dupa aceea.
Cind nu cumpara, dezvaluie o convingere si implicare, cind a cumparat, la fel.
Aparenta noastra "lipsa de implicare" este indicator categoric al organizarii improprii, in care avem indelungata traditie: Revolutia pasoptista in societatea iobagista, mixtura de capitalism minoritar care i-a urmat, valul de comunism asezat deasupra acestui capitalism nehotarit si cultul personalitatii sustinut medieval, surprinzatoarea rasturnare decembrista declansata ca negatie, iar nu ca aspiratie si bilbielile ulterioare, pina astazi.
Un sirian mi-a spus ca isi iubeste seful de stat.
Pentru noi, asa ceva e lucru de mirare.
11.6. revolutia lui Peste ! (răspuns la opinia nr. 11.3)
(mesaj trimis de emil în data de 08.07.2016, 15:30)
Revolutia nu trebuie explicata deoarece nu a existat ! In dec. 1989 a avut loc o lovitura de stat in urma careia uriasa banda de idioti nativ, criminala clica securista s-a divizat in asa numite partide politice pentru a mima democratia. Revolutie este cuvintul iubit de banditi deoarece le asigura in continuare privilegiile. Exista si luptatori pentru Victoria revolutiei, securisti de joasa speta precum , in judetul Neamt, Munteanu Constantin, Savel Matache, Dobanda Radu, Hurjui Ghe., Turtureanu Florin, s.a., insi care in dec.89 au baut cafele in sediul Sfatului Popular Judetean Neamt, pentru care fapte de eroism primesc cite 4.131 lei lunar, au fost impropietariti cu cite 2,5 ha teren, sunt scutiti de impozite si unele taxe.
11.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.6)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 15:39)
OK.
Ai fost chemat de presedinte, premier, Guvernator si Academie sa aplici programul "Romania competitiva", impreuna cu cu acestia din Judetul Neamt, pe care ii numesti.
O vei face?
11.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 15:47)
Nu stiu de ce sunteti critic al scrierii lui Boia. Aveti convingeri suficient de similare cu cele din cartea sa.
11.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 15:50)
Nu o va face. Boia spune:
"Apatia la romani
Lucrul cel mai anevoios este sa pornesti in Romania o actiune colectiva. Romanului, chiar cand nu-i place ce se intampla, tarii si lui insusi, inghite galusca si cauta, pe cat poate, solutii individuale de iesire din impas"
11.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.8)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 16:39)
Voi cita din articol, din nou: "Practic, daca îl accepţi pe Boia, te dezici de locul de baştină şi îţi configurezi certificatul virtual de "cetăţean european" - iata modul prin care cartea îşi creează adevărul."
Ce nu este clar?
Cartea lui Boia creeaza dezagregare si astfel devine adevarata, chiar de nu va fi fost adevarata.
Procesul pe care-l declanseaza are loc in rindul elitei - cea care este, de fapt, responsabila cu asigurarea agregarii.
Evident, nu am convingeri similare cu ale lui Boia, chiar daca pornim de la constatarea aceleiasi realitati.
Nu poti sa faci o sectiune prin curgerea istoriei si sa decretezi ca asa este natiunea, decit daca esti ori rau intentionat, ori stupid.
Adevarul in materie de identitate nationala este fluid, dependent de albia parcursului istoric, situat intre intentie si mineralele dizolvate, aluviuni si butuci ingramaditi in stavilare
"De ce este Romania altfel?" nu-i decit o evaluare pina la sectiunea stavilarului - ce-a vrut, sa masoare "debitul" nostru istoric? - nemaivorbind de distorsiunile in cascada, guvernate de una si aceeasi rea intentie, "ca sa-i iasa".
In final, Boia rauseste sa-i otraveasca pe intelectualii cu ocupatii care nu le lasa ragaz de cugetare, convingind la autodispret.
Repet, adevarul in aceasta privinta a identitatii nationale este fluid, tine de intentia selectiei mostenirii, in virtutea unor valori (deseori, ranforsate de credita) si in tensiune cu lumea dezirabila.
Boia ori nu stie asta, ori a scris cartea la betie.
11.11. Inca o parere despre Boia (răspuns la opinia nr. 11)
(mesaj trimis de Dyogene în data de 08.07.2016, 16:40)
Mie personal imi face impresia ca Lucian Boia scrie mai mult ca sa vanda. A prins un teren fertil si il exploateaza pana o mai putea. Un fel de Paolo Coelho. Doar ca, din pacate, face mult rau otravind fara intentie niste minti care pana acum au avut parte de o lectura istorica deficitara. Am sarit ca tampitii din lacul istoriografiei exagerate comuniste, in putul anti-romanismului de tip Boia.
11.12. Lucian, Helga si Martienii... (răspuns la opinia nr. 11.11)
(mesaj trimis de The Brute în data de 08.07.2016, 17:37)
nu Militienii, dragii mei. Domnul Boia in focurile iubirii anilor 70 a convins-o pe doamna stabilita in Franta, de nationalitate germana sa faca bani din scris....pentru a iesi in afara frontierelor Romaniei( citat din propria declaratie. Faptul ca lucrarea de doctorat din anul 1972 trateaza lupta unui nationalist ardelean impotriva ocupatiei ungare arata in mod indubitabil motivatia sponsorizarii de catre societatea deschisa a cartii de capatai a domnului Boia.Titluri de genul CONTRIBUTII PRIVIND CRIZA PARTIDULUI NATIONAL ROMAN SI TRECEREA DE LA PASI ISM LA ACTIVISM ...REVISTA DE ISTORIE TOM 25 NR 5 , 1971, ne arata verticalitatea sa morala:-)
11.13. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.10)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 18:02)
Exista unele mici distorsiuni, in special in zona pre-romanitate (relatia daci-romani). Sunt irelevante si oricum izvoarele istorice sunt atat de contestabile incat este greu de separat intre legenda si realitate.
Despre restul istoriei, este fals sa se afirme ca sunt distorsiuni in cascada.
11.14. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.11)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 18:06)
Am o lectura istorica suficienta si recunosc in povestea (eseul) lui Boia, rezultatele unor cercetari istorice ale unor istorici romani si straini care nu sunt mainstream, nu sunt propagandisti si ale caror concluzii deranjeaza politica istoriei nationale romanesti (am zis bine, nu istoria politica, ci politica istoriei, istoria politizata).
11.15. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.13)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 19:25)
Cum poti afirma, ca istoric, ca o natiune nu este talentata la negustorie si ca alta este talentata?
Chestia asta ma face sa exclam ca Fernando de la Caransebes: "M-am casatorit / Cu-n barbat timpit!"
Este sau nu este asta distorsiune intentionata?!
Constantin Radulescu Motru spune ca sintem usuratici, ca neam, neseriosi.
Cit e propaganda nazista, in asta (ca sa-i raspund si celui de la punctul 11.14.) si cit e cretinism usuratic si neserios?
S-a straduit vreunul - Boia sau Motru - sa simta romaneste?
Vin straini care, daca-s norocosi, sint paliti de romanism si cad vrajiti.
Cum o explica astia doi?
11.16. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.15)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 21:02)
Nu afirma acest lucru. Afirma doar date statistice ca la modernizarea societatii rurale au contribuit mai mult străinii (în perioada interbelică):
"În comerț românii erau și mai puțini: 39.5%, în timp ce evreii atingeau 40%. În ansamblu, burghezia economică, precum și angajații sectoarelor respective numărau mai mulți "neromâni" decât români".
11.17. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.15)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 21:09)
Nu incearca sa explice vraja romanismului. Dar pot incerca eu sa o explic.
Nu trebuie confundat peisajul cu societatea romaneasca. Dupa cum nu trebuie confundata relatia om-om cu raspunsul societatii la provocari diverse.
In fapt, este posibil ca relatia foarte prietenoasa fata de strainii musafiri (care contribuie la vrajeala lor) sa fie rezultatul complexului de inferioritate de care ar suferi natiunea romana (asta spune Boia) si multi indivizi ai sai (deduc eu, desi imi este neclara relatia de cauzalitate si sensul ei, de la societate la individ, sau invers, de la indiviizi la societate).
11.18. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.17)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 22:00)
OK
Eu nu-s strain, nu declansez nimanui vreun complex de inferioritate, cum de o sesizez?!
Si nu-s singurul.
11.19. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.16)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 22:07)
Care este semnificatia acestor proportii, cind totul se desfasura in Romania ?!
11.20. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.19)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 23:52)
Este argumentul punctului de vedere ca romanii au fost mai lenti in cursa spre modernizare sociala din Europa.
Societatea romaneasca a ramas prea rurala (80%) fata de toate tarile europene. Iar orasele erau eminamente cosmopolite, pline de straini: greci, germani, unguri, turci, evrei.
Acea statistica arata ca progresul de la societatea rurala la cea urbana (ce caracterizeaza progresul occidental), a fost facuta in tara prin efortul majoritar al "neromanilor".
Boia nu afirma nicaieri in carte ca natiunea romana este mai putin talentata la negot. Ci ca drumul catre modernitatea care presupunea mutarea de la sat la oras si calea catre antreprenoriat mestesugaresc nu au fost adoptate facil de romani. Spun eu (deci nu sunt cuvintele lui Boia), prea retrograzi, prea orientati catre subzistenta, intr-o societate prea inegala material (intre boierie si taranime).
11.21. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.18)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 23:57)
Daca te referi la relatia roman-roman, ospitalitatea roman-roman, este este net inferioara celei pe care un strain o genereaza de la un roman. Oricine a observat asta. Dar strainul trebuie sa fie occidental, nu oriental, nu de culoare. Mergi in vizita cu un american sau occidental la un roman si o sa te simti invitat de categoria a doua.
11.22. Pumnal intr-un muribund (răspuns la opinia nr. 11.20)
(mesaj trimis de MAKE în data de 09.07.2016, 07:30)
Erau conlocuitori.
Nu singele este problema.
Romania a ramas in urma mai putin decit Elvetia, de pilda, pe ai carei refugiati economic i-a gazduit.
Romania a ramas in memoria elvetienilor ca o a doua patrie, fiind sarbatorita, acolo, an de an, in organizare privata, de catre urmasii acelora care fusesera primiti aici, ca oameni necajiti (oare, Boia nu a auzit de asta?).
Guvernul romanesc de la 1900 a trimis aromanilor din nordul Greciei profesori de limba romana, dupa care le-a oferit acelor sateni paminturi in Cadrilater, unde ei au prosperat, pina la desprinderea regiunii de tara; ulterior, oferta a fost repetata, pentru ei, cu terenuri dinauntrul hotarelor restrinse, dar numerosi au parasit ocupatiile agricole, in favoarea negotului, devenind una dintre comunitatile etnice negustoresti cele mai active, de la noi.
Oare este o problema de singe?
Aromanii sint alogeni, sau romani?
Trecerea lor de la agricultura, la negot, a fost determinata de statutul de "strain", sau de accidentul istoric al deposedarii si sadirea nesigurantei in proprietatea palpabila? Nu-i acesta un proces similar care ii orienteaza si pe evrei spre negustorie si speculatie, (de care romanii nu se apuca, pentru ca nu au nevoie)?
Cum sa invoci sec, ca istoric, astfel de statistici, ca premisa intermediara pentru concluzia absentei identitatii noastre nationale?!
Boia nu stie sa desprinda tilcurile in favoarea natiunii din care face parte, (sau nu vrea), astfel ca ignora faptele si explicatiile care ii contrazic concluzia - o prestidigitatie prin care oricine devine orice.
Tu spui si precizezi ca sint cuvintele tale si nu ale lui Boia, "prea retrograzi". Dar ceea ce spui tu si nu sint cuvintele lui Boia, a fost confirmat de Boia, cu "dovezi ale istoriei", fara ca el sa fi folosit cuvintele.
Boia a confirmat o suspiciune a inferioritatii nationale, aflata in circulatie in subsolurile acestei elite intelectuale care se simte provinciala si isi motiveaza astfel lipsa de izbinda, ca si cind n-ai putea obtine universalitatea, de la Focsani.
La fel cum ai implinta un pumnal intr-un muribund, ca sa-i mai cistigi un spasm, asa a facut Boia.
Chestia asta nu mi-a cistigat simpatia.
12. Domnule Florian !
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 13:25)
Dupa nenorocirea "Colectiv" existenta bisericii ortodoxe romane este o SFIDARE, o INSULTA ! Incet, incet, DISPARITIA miscarii xenofobe, existenta umana ALATURI de aceasta excrescenta, acest ATAVISM nu se va EXTIRPA dintr-o data, dar mai mult de 100 de ani nu mai dau ortodoxiei pe pamant romanesc... Atata ura asupra restului omenirii, cand observam COLOANA A 5 -A EXTREMISTA : ortodoxia greaca, ortodoxia sarba, ortodoxia rusa si cu SCARNAVIILE lui ciubotea, SECURISTI de prin manastiri, CE NU AU DAT SOCOTEALA pentru CRIMELE din timpul comunismului, "aiasta nu-i posibil majestate"...
12.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 12)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 13:45)
Critica si primenirea Bisericii mi se par potrivite, dar nu sint atit de patimas ca tine, in aceasta privinta, incit sa extrapolez tarele Bisericii Ortodoxe asupra ortodoxiei, pe care o apreciez drept credinta religioasa cea mai toleranta.
N-as vrea sa confundam influenta religioasa asupra comportamentului, cu influente venite din economic si politic.
In orice caz, spre depsebire de Biserica Ortodoxa Romana, cea a Greciei a gasit cu cale sa aiba o voce in mijlocul crizei, furnizind un sprijin spiritual autentic, indiferent de ceea ce lumeste i se poate reprosa.
As fi foarte multumit daca si a noastra s-ar trezi, cit de cit, sa-si exerseze vocatia sociala, dincolo de Liturghie.
12.2. Eroarea comuna a ultimilor ani... (răspuns la opinia nr. 12.1)
(mesaj trimis de MA în data de 08.07.2016, 14:16)
... rezida in premisa tolerantei. Nu exista cult tolerant! Religiile care predica empatia, permisivitatea, toleranta etc o fac in ideea ca intreaga specie e constituita din potentiali adepti. Idee de biserica presupune o retea de norme, neconformarea e pacat, e sfidare, e ignoranta sau ostilitate. Ne putem impaca toti, putem solidariza in orice sistem, mai putin intr-unul religios...
12.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 12.2)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 14:24)
Va rog sa nu confundati institutia bisericii cu trairea religioasa, credinta si perceperea divinitatii.
La acestea din urma ma refer, cind spun ca ortodoxia mi se pare cea mai toleranta.
12.4. Ca si dreptul... (răspuns la opinia nr. 12.3)
(mesaj trimis de MA în data de 08.07.2016, 14:41)
... religia practicantilor e formala si nu logica. Ortodoxul e strict condus de dogma, rit, traditie, cutume. I-adevarat, ortodoxia romaneasca, cea mai sinestetica, cea mai policroma religie monoteist ierarhica din lume, accepta prea multe influente ca sa fie descrisa ca intoleranta, in practica.
12.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 12.4)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 15:35)
As vrea sa fac ordine in discutie: stiu cu ce sens ati folosit termenul de "dogma", dar intelesul sau ortodox este contrar: dogma reprezinta elevarea spirituala, experienta acestei inaltari si ecoul sau sufletesc, in opozitie cu "kerigma" (procesul discursiv al lecturii, recitarii sau ascultarii Bibliei, care se converteste in "dogma", asa cum am definit-o).
Ritualurile, traditiile, cutumele sint kerigmatice, astfel ca, pentru mine, ceea ce spuneti se traduce prin aceea ca, pentru multi, inclusiv din rindul preotimii, kerigma se fractureaza inainte sa se transforme in dogma.
Faptul nu este specific doar ortodoxiei, ci reprezinta o problema comuna crestinilor, iudeilor si musulmanilor, in general prezenta in religiile care intentioneaza o dimensiune a sacrului, ca extensie a ceea ce numim "realitate".
13. Prea proiect, prea ca la tara!
(mesaj trimis de MA în data de 08.07.2016, 14:23)
De ce cautam o logica in discursul unor fiinte lipsite de ratiune, care citesc texte redactate de niste consilieri alesi dupa discernamintul lor de amoebe?!? "Proiect de tara" suna bine, organizat, sistematic, nemteste... Nu s-a gindit nimeni ce inseamna, e filosofia nimicului bine facut...
13.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 14:45)
Cautam o logica pentru ca dorim ca autoritatile sa aiba acest nivel.
13.2. Da, dar... (răspuns la opinia nr. 13.1)
(mesaj trimis de MA în data de 08.07.2016, 14:53)
... cum ii spuneam fiica-mi, cibd era mica, diferenta intre ce dorim si ce se intimpa e, uneori, abisala...
13.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.2)
(mesaj trimis de mitica în data de 08.07.2016, 15:24)
epocal articol,trebuie trecut in bibliografia obligatorie a politicilor din romania.de asemenea am apreciat asonanta boia /sinaia care tradeaza un poet autentic,car ,din pacate isi reprima talentul de fapt geniul.
13.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.3)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 15:47)
Ha!
Nu-s poet, la origini sint pictor de sevalet, dar, de nevoie, uneori imi iese si pe cuvinte.
Multumesc!
14. Tango degeaba...
(mesaj trimis de Mos Ion Roata în data de 08.07.2016, 16:20)
Dixit Make:
..... Plată, seacă, lipsită de orice idee, ingeniozitate, raţionament, argument şi suflet, până la urmă, ţinând seama de înălţimea de la care a fost lansată, este idioată.
Foarte subtil Make....
Experienţa de ziarist îmi spune că rezumatul idiot este al unui text idiot, dacă ambele au acelaşi autor..... Deci, autorii (dupa expertiza lui Make, sunt (toti) idioti.
Tot Make ne mai spune ca (doar) " cel care acceptă judecăţile lui Lucian Boia (care converg în a stabili absenţa identităţii noastre naţionale) are puterea să se ridice deasupra acestei mocirle naţionale."
Eu l-am "botezat " pe Lucian Boia, Boul Lucian.
Pe langa lipsa Bisericii (corect ar fi fost, a bisericilor) as adauga si lipsa lui "Mos Ion Roata".... nu crezi ca s-ar impune, Make? cand este vorba de tara nu poate lipsi talpa tarii.
14.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 16:47)
Sint de acord cu ceea ce spui, cu o singura exceptie: din faptul ca textul este idiot, nu deduc ca autorii sint idioti, ci doar suspectez.
14.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 18:09)
Exact asta spune Boia.... ca oameni ca tine, tarani, au fost prea multi, prea numerosi, prea retrograzi si au tinut tara in loc. Gradul prea mare de ruralitate a exprimat o lentoare in gandire, in progresul economic, in manifestarea sociala.
"Vesnicia s-a nascut la sat". Blaga o spune pe un ton pozitiv. Dar si lentoarea progresului tot acolo s-a nascut.
14.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14.2)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 18:30)
Progresul economic ne duce in Paradis?
Ce intelegi prin "viata fericita", cind o urezi, alaturi de sanatate, prosperitate si la multi ani?
De ce mai mentionezi si prosperitatea?
Te repeti sau nu te repeti?
14.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 18:52)
Daca un calugar imi ureaza viata fericita, s-ar putea sa imi doresc altceva mai material de la ea.
Asta descrie Boia:
"Per total sondajul arata ca marea majoritate a romanilor (79%) considera ca tara se indreapta intr-o directie gresita iar peste jumatate considera ca nivelul de trai li s-a inrautatit. Trei sferturi se declara nemultumiti de viata pe care o duc si se considera mai degraba saraci. Pe de alta parte, 58% dintre intervievatii din mediul rural se declara fericiti si doua treimi spun ca au o stare de sanatate cel putin buna. Procentele “de fericire” sunt mai mari in mediul urban, ca urmare a unui nivel de trai superior al orasenilor. Contradictia dintre nivelul de nemultumire si cel de fericire evidentiaza nemultumirea fata de spatiul public, in raport cu fericirea personala."
14.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14.4)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 19:05)
Repet, constatarile sint comune, intelesurile si intentiile sint diferite.
14.6. Exista si boi anonimi, nu doar Lucieni (răspuns la opinia nr. 14.2)
(mesaj trimis de Retrogradul de la tara în data de 09.07.2016, 10:37)
Esti baiat de pe centru, dintre cei crescuti la etajul 10? dupa cum te manifesti asa pari: lentoarea in gandire, in progresul economic, in manifestarea sociala, nu se datoreaza prea numerosilor tarani ci prea numerosilor hoti si vanzatori de tara (nascuti/crescuti la bloc, scoliti prin strainataturi) care au vandut tara si inainte si acum. Vezi / incearca (bineanteles daca esti in stare) si analizeaza tagma politica de acum si trage concluzia.
Este rusinos ca-ti renegi inaintasii; intreaba-ti parintii unde s-au nascut si trait stramosii tai, adica taranii aceia retrograzi, inceti la minte.
14.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.07.2016, 10:24)
Exact asa suntem. Si ar trebui sa fim mandri de lentoarea noastra mai ales cand ne comparam cu progresul european din cele mai multe domenii. Asta spune Boia in cartea lui. Daca ne intrebam de ce suntem ultimii, este pentru ca asa ne place.
15. fără titlu
(mesaj trimis de Iulian în data de 08.07.2016, 16:25)
Lucid diagnostic, putini il vor intelege pe deplin. Si mai putini vor urma apelul. Stiu, insa, oameni pentru care citirea acestui articol este necesara. Oameni care vor rezona la continutul lui. De aceea, il voi distribui.
15.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 15)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 17:05)
Multumesc, Iulian!
16. Editorial si comentarii incitante
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 08.07.2016, 17:45)
Da, avem o tara. Se pune mereu problema conducerii si administrarii ei eficiente. Pot constitui aceste deziderate obiectul unui proiect de tara? Consider ca da. Mai mult, mi se pare ca ar fi potrivit sa existe, cu existenta neintrerupta, o biblie cu invataminte si prevederi clare de punere in practica a acestor obiective. Un document intitulat Romania competitiva poate cuprinde aceste invataminte si prevederi? Da. Consider ca a face din Romania un stat competitiv, in folosul intregului nat, este chiar ceea ce trebuie facut. Este posibil ca romanii sa faca din tara lor o tara competitiva? Uitindu-ne doar cu putina decenta la Epoca de aur, vom descoperi ca romanii sunt in stare de realizari cu adevarat marete. :)) Deci, daca altadata romanii au fost in stare sa realizeze cele mai marete nazbitii, ce-i impiedica acum sa faca ceea ce este necesar pentru ei si tara lor?
Guvernarea politica? si-a dovedit din plin stupiditatea, neputinta si esecul. Daca si guvernarea tehnocrata, in viitor mai perfectionata!, va da gres, chiar ca actualul sistem de conducere a tarii are grave probleme... de sanatate.
16.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 18:19)
Rezulta de undeva, din articolul meu, ca resping ideea de strategie?
17. Lumea in care traim, domnule Florian !
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 19:19)
Nu am decat cuvinte si ganduri de respect si admiratie pentru calitatea umana deosebita si cultura universala ce detineti...
Dar, un mare dar : suntem pe "baricade" cu totul diferite domnule Make ; formatia mea intelectuala, pur stiintifica respinge, sunt satul de dominatia celor de la "umanioare", ce de prea multi ani domina scena publica , prin sterpele lor "baliverne" si "taclale" filozofice, indeosebi epigonii tripletei Liiceanu, Plesu , Patapievici, dar si Tismaneanu, pe de o parte si clica comunistei andronescu pe de alta...
Lumea de astazi, domnule Make, ajunge la planeta Jupiter (superbul succes NASA al sondei Juno) ,ieri au ajuns pe Marte nu mai putin de 5, 6 misiuni ,sunt implicati si chinezii si rusii in marile proiecte aerospatiale, intre Japonia si SUA s-a construit un mare cablu de date, indienii au gasit si ei solutii de ajungere in spatiu, la preturi cu mult mai optime, inclusiv la Bucuresti redactia "Bursa'' a avut un excelent interviu cu profesorul Nicolae Zamfir ,despre extraordinarul proiect al Laserului de la Magurele , avem de terminat naibii odata unitatile 3 si 4 de la Cernavoda, industria nationala de aparare trebuie repusa pe picioare, intelegeti foarte bine, domnule Make, ca NU MAI ESTE TIMP pentru BALIVERNELE ortodoxiei si ale TUTUROR religiilor si filozofiilor arogante liceniene, nu se discuta despre invatatmantul din Finlanda, nu am vazut nicaieri un interviu profesionist cu meseriasii de la "Mittal" Galati care au furnizat otel pentru podul Ozman din Turcia samd samd
GATA PUOCHILOR , s-au dus timpurile voastre !
17.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 17)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 19:44)
Profesionalismul desavarsit si vasta cultura universala, ca nu sunt maghiar sa pocesc limba romana, mea culpa...
17.2. ghinion ca nu stii maghiara;-) (răspuns la opinia nr. 17.1)
(mesaj trimis de The Brute în data de 08.07.2016, 20:06)
altfel primeai si dumneata bani sa-ti publici cartea.Asa nu esti decat un comunist de mamaliga;-)
17.3. Cei trei muschetari au fost patru (răspuns la opinia nr. 17)
(mesaj trimis de MAKE în data de 08.07.2016, 20:40)
Baricade diferite, dar nu una contra celeilalte; lumea-i larga si ne ingaduie pe amindoi, dupa cum noi o putem cuprinde, in intreg.
Muschetarii filosofici de care v-ati saturat, in pofida frontispiciului national pe care sint afisati, se dueleaza prin provincia filosofiei (chiar si atunci cind o fac la New York), in timp ce Laserul de la Magurele se afla in Capitala lumii.
De acord ca nu mai este timp de baliverne, fie ele ale religiei, fie ele ale filosofiei.
Articolul meu nu vorbeste despre aceste baliverne, iar daca examinati comentariile, atunci va puteti incredinta ca ma refer la altceva, mai adinc, mai apropiat, propriu atit mie, cit si dumneavoastra.
Am vrut sa va semnalez adincimea, pentru multi, surprinzatoare, dar cuvintele joaca un rol dublu, depinde de dumneavoastra daca descuie usi de intelesuri, sau, confundate cu vehicole informationale, le inchid.
Exista "perfectiuni care absorb", vorba unui ginditor nascut, crescut in Romania, care este practic necunoscut aici, insa o celebritate in exegeza asupra metafizicii, in strainatate, ale carui realizari in propriul domeniu,sint comparabile cu amartizarea si celelate minuni ale tehnicii de care pomeniti, cu efect la fel de entuziasmant.
Avem un alt roman, linga farul finlandez care ghideaza dezvoltarea lumii in logica, metalogica si calculabilitate.
Impotenta umanioarelor nu este bastinasa, desi asa pare in mediul autohton, unde, intradevar, ar fi bine sa li se fi dus timpul celor trei muschetari, care au fost patru.
17.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 17)
(mesaj trimis de savin în data de 09.07.2016, 07:30)
Total de acord cu d-voastra.Din pacate astia cu 'limbarita"sunt ca o piatra de moara si sunt si multi...
17.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 17.4)
(mesaj trimis de Lapus în data de 10.07.2016, 09:58)
Multi, da' limbariti!
18. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2016, 20:30)
Ce de comentari! Imi place.
19. Tarziu, dar ...
(mesaj trimis de Svejk în data de 11.07.2016, 17:29)
3 zile intarziere ca sa-mi exprim, al n-lea cititor și competitor, sustinerea fata de articol si de principalele opinii exprimate de el.
Dar ..
1. Critica cu privire la numele de "proiect de țară" este o inutilă dezbatere semantică. Dacă îl denumeau "Proiect de dezvoltare națională" ea dispărea fără să se modifice niciun cuvânt în Proiect.
2. Critica la adresa Proiectului este justa - nu numai rezumatul, dar și proiectul este o prostie, cum au fost și cele care l-au precedat.
3. Critica la adresa autorilor este injustă. Mai întâi pentru că niciunul dintre cei 4 "autori" care l-au semnat nu a participat la elaborarea lui. A fost făcut de funcționari cuminți, disciplinați, care au copiat și ei de unde au găsit și au încropit câteva zeci de pagini 'politicaly correct', ceea ce MAKE știe foarte bine. Faptul că Proiectul ăsta nu va mișca nicio pietricică din România și nu va reuni nici măcar autorii într-o viziune comună, dară-mi-te ditai națiunea, este binecunoscut de MAKE, dar și de noi toți. Ca de altfel toate celelalte așa zise Proiecte Naționale de până acum, inclusiv cele ale PCR.
3. Cea mai injustă critică este cea la adresa lui Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, al cărui nume apare între autori ca să legitimeze prostia. Isărescu a devenit de ceva vreme principalul adversar al lui MAKE pentru motivul simplu că adversitatea față de el vinde ziarul.
4. De fapt MAKE știe - e prea sintetic ca sa poată fi considerat naiv - că Isărescu are propriul Proiect Național pe care îl pune în aplicare atît cât se poate prin mijloacele de care dispune BNR și care menține România deasupra valurilor în conjuncturile actuale. Dar și MAKE are propriul proiect - vezi cartea sa recent publicată - și ele nu se potrivesc.
5. Cea mai profundă și justă critică a lui Boia, și prin intermediul său al întregii ideologii al așa ziseia "intelighenția" românești. Faptul că MAKE a reușit să o concentreze într-o singură frază este o performanță unică. Felicitări!
6. Ceea ce MAKE știe, dar refuză să recunoască din cauză că nu-și poate permite să-și atace nu comentatorii, ci cumpărătorii și plătitorii de publicitate, este că un Proiect Național de Dezvoltare - ceea ce vrea și el și noi - nu poate fi elaborat decât de o elită politică conducătoare independentă, națională și preocupată de dezvoltarea României. Dar România este condusă de elită poliică internațională al cărui centru de greutate se află la Bruxelles, Strasbourg, Berlin și Washington (atât Department of State, cât și IMF și IBRD) și în marile instituții financiare ale globalizării. Iar dezvoltarea României este ultimul lucru care îi preocupă pe acești politicieni ce iau deciziile strategice pentru România. Ceea ce-i interesează pe aceștia este ca România să plătească și de peste un sfert de secol România plătește unor destinatari ai banilor care sunt continuu din ce în ce mai nemulțumiți. Nu sunt xenophob și nu sunt un adept al teoriilor conspirațiilor. Dar știu că România este la periferia UE și că asta este situația și status-ul și funcția oricărei periferii: să plătească pentru a susține cheltuielile de dezvoltare ale centrului politico-financiar. Propria noastră elită politică de guvernare - după cum a dovedit-o guvernul Cioloș în România și guvernul Monti în Italia - nu este alcătuită din politicieni, ci din administratori subordonați instituțiilor europene, de la Comisia Europeană și până la BCE. Iluzia că odată ajunși la putere au un cuvânt de spus în Consiliul European, nu este împărtășită nici de mine, nici de MAKE, nici de oricare dintre cititorii Bursa și, evident, nici de românii care ne guvernează în numele acelor instituții care acum se numesc UE, iar înainte se numeau "puteri protectoare".
7. Make are totală dreptate că un proiect național este singurul produs al elitei poliice în jurul căruia se poate uni populația și se poate construi o identitiate națională indispensabilă pentru ca noi în loc să fim doar un stat, să devenim o națiune în curs de dezvoltare. Ultimul proiect de acest fel a fost aderarea la UE și la NATO, adică în periferia principalei zone de dezvoltare europene, unde România nu a mai fost de pe vremea când era provincie romană. Acest proiect a fost atins în 2004, prin eforturilor hulitului cuplu Iliescu-Năstase și al găștii lor de "neocomuniști corupți" când am intrat în NATO și am încheiat negocierile de aderare la UE, iar data oficială de acces a fost fixată - ma refer la festivitatea formală - pentru 1 ianuarie 2007. De atunci și până acum, în 10 ani de don-quijotească guvernare Băsecu-ADA-PDL și aproape 2 ani de buimăceală johanniană, așa zisa elită politică românească a alergat ca un câine vagabond în căutarea unui stăpân (sau "licurici") care să o adopte și cum nu o voia nimeni ca slugă s-a adăpostit la cel mai scăzut nivel al administrației de la Bruxelles cu care Klaus Johannis - pe care românii l-au votat ca pe fiul natural al Angelei Merkel - a denumit-o "guvernul său". Nu știu de ce are nevoie Johannis de un guvern, dar știu sigur că România are nevoie și uite că nu are.
8. Fără toate aceste istorioare, articolul lui MAKE este drăguț, este net superior mai tuturor articolelor de sinteză care apar în presa româna, Bursa y compris, dar este o speculație intelectuală de bună calitate, de tipul unui bun exemplu de "joc cu mărgele de sticlă". Make știe la ce mă refer.
19.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 19)
(mesaj trimis de MAKE în data de 11.07.2016, 21:02)
Aprecierile imi plac, criticile nu prea, dar le resping pe amindoua, atunci cind rezulta din neintelegeri.
De exemplu, ai trecut pe linga explicatia introductiva (e drept, metaforica), care evidentiaza ca, dimpotriva, critica cu privire la numele de "proiect de țară" nu este o inutilă dezbatere semantică (de altfel, niciodata precizarea termenilor nu este inutila, ci deseori - si acesta este cazul aici - termenii adusi la proprietatea semnificatiei, genereaza consecinte imprevizibile).
In cazul de aici, semnificatia expresiei "proiect de tara" cheama ideea de "Tora", nu doar ca loc de intilnire al individului cu comunitatea, prin intermediul Poruncilor (este vorba de Halakha-Tora/Legea/Corpul normativ al Torei cuprinde 613 Porunci asupra principalelor aspecte ale vietii sociale, ele insele reclamind interpretarea Sanhedrinului, in perioada Zugotilor), ci si ca simbolistica sacra nationala.
Acesta este modul de configurare al unei patrii virtuale (as zice, "la purtator"), ferita de accidente istorice, precum pierderea teritoriului national, (care, de pilda, la evrei, a durat peste doua mii de ani, fara ca ei sa dispara ca natiune).
Nu ai putut sa prevezi aceste consecinte a ceea ce numesti "speculatie semantica" si de aceea ai crezut ca ma joc cu margelele de sticla (ca si cind, "jocul cu margelele de sticla" ar fi steril, ceea ce este gresit, dar nu am sa intru si in acest subiect).
Expresia pe care o folosesc - "Tora romaneasca" - este, in primul rind, un act de credinta si convingere, al fiecarui cetatean, fie el ateu, crestin (de orice varianta) sau membru al altei confesiuni (si de aceea reprosez absenta Bisericii, ca institutie incarcata cu responsabilitatea sustinerii credintei).
Expresia "proiect de tara" si expresia "strategie de dezvoltare" nu sint intersanjabile, caci tara este conditionata de Tora si numai astfel poti pune problema unei strategii de dezvoltare, care, fara mobilizare nationala, ramine litera moarta.
Prin urmare, aprecierea de la punctul 7. ("Make are totală dreptate că un proiect național este singurul produs al elitei poliice în jurul căruia se poate uni populația și se poate construi o identitiate națională indispensabilă pentru ca noi în loc să fim doar un stat, să devenim o națiune în curs de dezvoltare") este pur si simplu gresita, eu nu afirm asta, ba chiar dimpotriva, sustin ca un proiect fara insufletire nu are nici o sansa sa fie aplicat ( asta nici macar nu-i cine stie ce filosofie, e la mintea cocosului).
Este injust sa afirmi, la punctul 3. si 4., ca il consider pe Isarescu drept un adversar. In primul rind ca nu consider pe nimeni adversar, nici macar pe Adrian Sirbu si cu atit mai putin sa am un "principal adversar"; pot, in schimb, sa consider pe cineva ca inseala, este necinstit si ca necinstea lui antreneaza consecinte importante - ei bine, nu poate fi vorba, in nici un caz de Mugur Isarescu, sau cel putin, eu, unul, nu-l vad asa.
Pe de alta parte, Isarescu va fi avind propriul Proiect National, dar, cert, eu nu am. Cartea pe care am publicat-o, poate fi suspectata ca ar fi purtatoare a unui proiect de lume (in orice caz, nu national), dar citita mai atent si luind in calcul si momentul anului trecut, cind, impotriva gustului meu, m-am grabit sa o public (ca sa-mi fac ceea ce consider eu ca mi-ar fi datoria fata de ceilalti, inainte de evenimentele pe care le-am prevazut pentru 2016), este cel mult propunerea unui ghid, in teritoriul necunoscut al evolutiei omenirii, pe care pasim, de ceva timp.
Sint constient ca Mugur Isarescu nu detine instrumentele pentru un astfel de demers, ceea ce, in nici un caz, nu-i poate fi reprosat.
Acuzatia de mercantilism sau de lasitate de la punctul 6. o resping ca nepotrivita, mai ales pentru ca , pe nivelul procesarii acestui fel de articol, nu incap astfel de socoteli. Dar sa zicem ca astfel de apreciere ar fi prea complicata, in acest climat de neincredere si atunci te intreb pe unde mai scoti camasa, de vreme ce articolul se incheie cu fraza:
"Este clar, Klaus Iohannis nu este deloc Dumnezeu, iar autorii documentului "România competitivă" nu vor putea scrie Tora românească niciodată."
Cit timp nu ma iei in serios, sub prejudecata ca am interesul sa-mi ascund convingerile, vei trece pe linga ceea ce spun si vei concluziona ca este un articol "dragut", o simpla speculatie.
Pacat!
Ratezi!