Reporter: Cum a fost anul 2012 pentru Misys şi pentru industria serviciilor software pentru sectorul financiar?
Simona Irimie: Anul trecut a fost unul în care am reuşit să obţinem creştere. Misys se concentrează integral să ofere soluţii pentru domeniul bancar şi pentru instituţii financiare. Principalele tendinţe care s-au manifestat în 2012, afectând activitatea clienţilor noştri, au privit cadrul de reglementare, incertitudinile din piaţă, concurenţa şi administrarea colateralului.
Anul trecut am fost martorii creşterii numărului de reglementări şi a complexităţii acestora, ceea ce face mai dificil pentru bănci să îşi administreze operaţiunile la nivel local, regional şi global, în special în cazul celor care operează în multiple ţări şi regiuni.
Companiile din domeniul financiar se află sub presiune să îşi reinventeze modelele de afaceri, astfel încât să îşi crească veniturile şi să îşi diminueze costurile, într-o perioadă în care modelele actuale sunt înconjurate de un nivel ridicat de incertitudine. Presiunile sunt foarte puternice şi vin atât din partea reglementatorilor, cât şi a factorului politic, ca urmare a salvării instituţiilor financiare din bani publici şi a pierderilor pe care activităţile de tranzacţionare în nume propriu le-au provocat, probleme care au crescut cererile de creştere a eficienţei capitalului şi au adus impedimente pentru operaţiunile de tranzacţionare.
Jucătorii noi pot să concureze cu şanse mai mari în anumite pieţe, datorită noilor reguli Basel privind cerinţele de capital şi a altor restricţii care afectează actorii vechi, precum Regula Volcker (n.r. propunere a fostului preşedintele al FED între anii 1979 şi 1987, Paul Volcker, care doreşte să separe activităţile de investment banking, investiţii private şi tranzacţionare în nume propriu ale instituţiilor financiare de cele de creditare).
De asemenea, administrarea şi optimizarea colateralului reprezintă un factor cheie pentru firmele din domeniul financiar care doresc să îşi crească eficienţa activităţii.
Pentru activităţile de retail şi corporate banking, principalele tendinţe au fost de asigurare a unui mai bun management al lichidităţii, a inovării în privinţa canalelor utilizate, a abordării clienţilor într-un mod mai inovator, precum şi a ţinerii pasului cu cerinţele în schimbare ale acestora, prin implementarea şi utilizarea de soluţii tehnologice.
Reporter: Cum a afectat mediul economic dificil investiţiile companiilor financiare în software?
Simona Irimie: Majoritatea clienţilor noştri s-au concentrat pe asigurarea că au sistemele potrivite care să le ajute să facă faţă multitudinii de provocări pe care le întâmpină în mereu schimbătorul sector financiar. Exemple de astfel de provocări includ respectarea reglementărilor tot mai numeroase, nevoia să modereze şi să minimalieze riscul, să consolideze sistemele atât la nivel de front office, cât şi la cel de bank office, precum şi să îşi crească afacerile cu un cost redus.
Reporter: Ce soluţii informatice pentru sectorul financiar sunt cele mai căutate, în acest moment?
Simona Irimie: Un segment important îl reprezintă sistemele de management al riscului care contribuie la creşterea transparenţei cu privire la riscuri şi la reducerea riscurilor posibile. Scopul băncilor este să aibă o imagine holistică a riscurilor atât la nivelul portofoliului de tranzacţionare, cât şi al celui de activităţi bancare tradiţionale, motiv pentru care caută soluţii software care să le îmbunătăţească informaţiile privind riscul operaţiunilor din timpul zilei şi a raportărilor către reglementatori.
Pe zona de vânzări există presiuni puternice pentru creşterea veniturilor şi reducerea costurilor, fiind necesară o abordare unitară la nivel de companie cu privire la stabilirea preţurilor, poziţiilor şi a riscurilor asumate. Pentru aceste activităţi, se caută soluţii pentru managementul proactiv al poziţiilor şi eficientizarea tranzacţionării, care să ducă la decizii mai rapide şi cu o acurateţe mai mare.
Pe partea de cumpărare, fondurile de hedging, managerii de active şi celelalte instituţii financiare din domeniu caută sisteme care să le ajute la managementul portofoliului, administrarea riscului şi a provocările legate de reglementare, reducând, în acelaşi timp, costurile.
Reporter: Care este dimensiunea echipei Misys România?
Simona Irimie: În prezent, Misys România are 280 angajaţi.
Reporter: Cum este această echipă împărţită între persoane specializate în domeniul financiar şi specialişti IT?
Simona Irimie: Aproximativ 30% dintre membrii echipei sunt specializaţi în domeniul financiar. Aceştia sunt responsabili pentru testarea soft-urilor, asigurarea suportului funcţional şi realizarea de analize ale afacerii. Specialiştii IT dezvoltă soluţiile software şi oferă suportul tehnic.
Reporter: Care sunt motivele pentru care persoane cu pregătire financiară aleg să lucreze în domeniul IT?
Simona Irimie: Cunoştinţele financiare reprezintă o un factor cheie pentru dezvoltarea şi testarea produselor Misys, deoarece aceste produse se adresează nevoilor concrete ale activităţilor bancare, de trezorerie şi din pieţele de capital. Soluţiile noastre oferă expunere la o varietate de instrumente financiare utilizate la nivel global.
Reporter: Soluţiile dezvoltate în România se adresează doar companiilor din afara ţării sau sunt destinate şi firmelor locale?
Simona Irimie: Produsele Misys, dezvoltate pentru bănci de investiţii, bănci comerciale şi instituţii financiare, se adresează, cu precădere, unor clienţi situaţi în afara României, dar sunt adecvate şi pentru băncile locale.
Reporter: Ce clienţi deserveşte Misys România?
Simona Irimie: Printre cele mai mari nume se află Banca Mondială şi divizia sa International Finance Corporation, ING, Deutsche Bank, Citibank, Lloyds, HSBC şi Bank of Hong Kong. Băncile locale pentru care am dezvoltat şi dezvoltăm soluţii software sunt Bancpost, BCR, Alpha Bank, Volksbank, BRD, Millennium Bank, Eximbank şi OTP Bank România.
Reporter: Vă mulţumesc!