• A. Ce este SOLVIT?
Sistemul "SOLVIT" este o reţea de soluţionare a problemelor survenite din cauza aplicării necorespunzătoare de către autorităţile publice a legislaţiei privind piaţa internă, fără utilizarea procedurilor juridice.
Statele membre ale Uniunii Europene conlucrează în acest sistem pentru a rezolva problemele semnalate de solicitanţi.
Serviciile Solvit sunt gratuite. Solicitanţii pot depune cereri prin intermediul unui formular pe internet, în limba maternă, sau pot contacta centrul naţional Solvit, care se află în cadrul Departamentului pentru Afaceri Europene.
• B. Beneficiari
Beneficiarii sunt atât persoanele fizice cât şi cele juridice.
Centrele Solvit, existente în toate statele membre, au rolul de a sprijini rezolvarea plângerilor provenite atât din partea cetăţenilor, cât şi a întreprinderilor, angajându-se să furnizeze soluţii reale pentru problemele prezentate, într-un termen de zece săptămâni. Plângerile primite oficial de către Comisia Europeană, pentru care se întrevede o posibilitate reală de a fi soluţionate altfel decât pe cale juridică, sunt trimise, de asemenea, către Solvit.
De la crearea sa, din anul 2001, Solvit a soluţionat dosare în domeniul liberei circulaţii a serviciilor, al recunoaşterii diplomelor obţinute în alt stat membru, al libertăţii de stabilire, recunoaşterii reciproce a bunurilor, ajutoarelor de şomaj sau impozitării pensiilor.
• C: Rezultate
În perioada ianuarie - iunie 2009, centrul Solvit România a gestionat 193 de petiţii introduse fie prin sistemul electronic fie sesizate prin altă formă - mail sau telefon (de către alte state membre sau cetăţenii acestora, fie de cetăţeni români).
Din cele 193, care reprezintă totalul cazurilor, au fost acceptate ca petiţii 120, diferenţa de 73 reprezentând cazuri respinse în urma evaluării, din perspectiva criteriilor Solvit. Numărul petiţiilor a crescut substanţial faţă de anii precedenţi datorită creşterii gradului de percepţie a statutului României ca membru al Uniunii Europene şi creşterea mobilităţii şi a interacţiunilor cetăţenilor români şi ai celorlalte state membre cu administraţiile publice, inclusiv cu cea din ţara noastră.
Ministrul Departamentului de Afaceri Europene, Vasile Puscaş, este de părere că piaţa internă oferă cetăţenilor şi întreprinderilor numeroase drepturi stabilite prin reglementări comunitare dar, în cele din urmă, unele sunt aplicate deficitar, mai ales când vine vorba de schimbarea reşedinţei într-o altă ţară din Uniunea Europeană, de a studia, lucra sau, la pensionare, pentru a trăi într-un anumit loc sau de extinderea afacerii într-un alt stat membru. De aceea trebuie să-i încurajăm pe români să-şi apere propriile drepturi pe care le au ca cetăţeni ai Uniunii Europene şi, în acest sens, îi îndemn să apeleze la sistemul Solvit ori de câte ori apar probleme, susţine ministrul Departamentului de Afaceri Europene.