Dacă anii anteriori au adus angajaţilor provocări sociale şi sanitare, anul acesta a venit cu încercări financiare care au pus sub lupă capacitatea românilor de a-şi gestiona eficient bugetul, conform unui comunicat remis redacţiei. După creşteri succesive ale inflaţiei şi sub impactul crizei energetice, 80% dintre angajaţii români au început să ia măsuri pentru a-şi proteja bugetul, anticipând costurile din această iarnă. Astfel, un sfert declară că au început să pună bani deoparte în ultimele luni pentru a face faţă mai uşor cheltuielilor din perioada următoare, 13% spun că apelează la investiţii pentru a-şi diversifica sursele de venit, iar 10% au de gând să îşi ia un job suplimentar, part-time sau pe bază de proiecte, pentru a-şi rotunji veniturile, potrivit celui mai recent sondaj BestJobs. În acelaşi timp, aproximativ 35% plănuiesc să eficientizeze cât mai mult posibil consumul de energie în lunile de iarnă, în timp ce doar 20% consideră că nu vor fi afectaţi financiar de creşterea costurilor.
Potrivit sursei citate, încă din februarie, rata inflaţiei a continuat să crească, ajungând la 15,3% în august, potrivit Institutului Naţional de Statistică. În acest context, cei mai mulţi dintre angajaţi au recurs la diverse soluţii, dar doar 3% au spus că se vor baza pe măririle salariale oferite de angajator, pe care le-au negociat astfel încât să acopere nivelul inflaţiei. Ceilalţi iau în calcul optimizarea cheltuielilor astfel încât să le elimine pe cele inutile (37%), amânarea vacanţelor pentru perioade mai stabile (20%), reducerea ieşirilor în oraş (40%) şi reducerea cumpărăturilor de haine (40%).
Contextul economic dificil îi forţează pe angajaţii obişnuiţi cu munca remote să reevalueze mersul la birou. Pe lângă beneficiul de a lucra alături de colegi şi de a participa fizic la întâlniri, mersul la birou are de acum şi un avantaj privind reducerea facturilor lunare. Deşi apar costurile de transport, mai mult de jumătate dintre angajaţii care lucrează în acest moment remote au spus că iau în calcul să lucreze mai des la sediul companiei, cu scopul de a reduce consumul utilităţilor în propria locuinţă, în timp ce 33% plănuiesc să îi ceară angajatorului buget pentru compensarea facturilor, iar 20% vor lua nicio măsură în acest sens, subliniază sursa citată.
"Criza energetică anunţată ne pune în faţa unei noi provocări, inclusiv în dinamica de pe piaţa muncii. Presiunea pe care angajaţii o resimt asupra bugetelor îi fac să ia în calcul noi soluţii. Din fericire, cei mai mulţi dintre angajaţii care îşi desfăşoară munca remote au la dispoziţie posibilitatea de a merge la birou şi de a reduce astfel consumul utilităţilor acasă, mai ales în lunile de iarnă, când vor veni şi facturile la încălzire. Aşadar, vedem o creştere a muncii în format hibrid, dar preponderent de la birou, ceea ce nu poate decât să îi bucure pe angajatori. În prezent, pe platforma BestJobs, 1 job din 5 este încadrat la mod de lucru hibrid", spune Ana Vişian, Marketing Manager BestJobs.
Potrivit datelor de pe platforma BestJobs, deşi oferta de joburi remote s-a menţinut de la începutul anului în jurul valorii de 12% din total, joburile hibrid au crescut tot mai mult, ajungând în august la aproape 20%.
Pentru a face faţă facturilor crescute la utilităţi, angajaţii români au în plan să reducă, în primul rând, cumpărăturile de gadget-uri, electronice şi electrocasnice de mari dimensiuni sau produse neesenţiale (33%). Ulterior, vor tăia de pe listă costurile cu îmbrăcămintea şi încălţămintea (23%), dar şi pe cele alocate ieşirilor în oraş (10%) şi comenzilor de mâncare (10%). Cu toate acestea, obiceiurile care aduc cel mai mult confort şi îmbunătăţesc starea de spirit rămân ultimele pe lista tăierilor: serviciile de streaming filme şi muzică (3%), abonamentul la sală sau bazin de înot (3%), dar şi bugetul de cheltuieli pentru sărbătorile de iarnă (3%).
Sondajul a fost efectuat în perioada 27 august - 11 septembrie pe un eşantion de 1.272 utilizatori de internet din România, se menţionează în comunicat.