Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), monitorizate de FMI, vor primi sprijin de la stat în 2012 doar dacă vor demonstra, în acest an, că îşi pot eficientiza activitatea, a declarat, ieri, ministrul de resort Anca Boagiu, după o discuţie cu delegaţia FMI. Domnia sa a subliniat: "Aş spune că aceste companii şi-au stabilit ţinte realiste pentru 2011 şi, dacă vor reuşi să le atingă printr-un management mult mai performant, anul 2012 cred că va fi un an în care vor beneficia de un suport major de la stat. Astfel, să plătim şi să irosim bani în nişte găuri negre pe care şi ei le ştiu (companiile monitorizate - n.r.), şi partenerii sociali le ştiu, cred că e ineficient pentru stat". Potrivit Mediafax, companiile monitorizate de FMI, din subordinea ministerului, sunt CFR SA, CFR Călători, CFR Marfă, Metrorex şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.
Doamna Boagiu a adăugat că a stabilit cu delegaţia formată din reprezentanţi ai FMI, ai Băncii Mondiale (BM) şi Comisiei Europene (CE) un parteneriat pe o perioadă de cel puţin doi-trei ani, în baza căruia companiile să fie restructurate: "Este un program pe care, împreună cu partenerii noştri internaţionali, l-am lucrat şi îl vom lucra în perioada următoare. Poate cea mai importantă componentă a activităţii ministerului şi a companiilor va fi în anul 2011, pentru că aici discutăm despre absorb-ţia fondurilor europene, şi pot să vă spun că delegaţia celor trei instituţii a fost mulţumită de progresul pe care ministerul l-a făcut în cele aproa-pe cinci luni de când mă aflu aici".
Ministrul a mai spus că ţinta pentru acest an a instituţiei pe care o conduce este să aibă un grad de absorbţie a fondurilor europene de cel puţin zece ori mai mare decât nivelul fondurilor absorbite în momentul în care a preluat mandatul, respectiv septembrie 2010: "Noi suntem siguri că vom reuşi să facem lucrurile aces-tea şi, mai mult, vom accelera programele de restructurare ale companiilor, scopul fiind ca aces-tea să nu mai fie o povară pentru bugetul statului".
Discuţiile de ieri dintre reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi cei ai delegaţiei Fondului Monetar Internaţional s-au axat pe situaţia companiilor din subordinea ministerului, fiind făcut un inventar cu problemele pe care acestea le au, a declarat Mihai Tănăsescu, şeful Misiunii FMI pentru România, la finalul discuţiilor. "Guvernul va stabili ţintele de atins. Este necesar ca, atât la Ministerul Economiei, cât şi la Ministerul Transporturilor, să fie aplicat un program de restructurare a companiilor din subordine, care nu va dura un an sau doi, ci câţiva ani. Restructurarea poate însemna orice tip de măsură, inclusiv disponibilizare sau privatizare", a spus domnul Tănăsescu, citat de Agerpres.
Oficialul FMI a precizat că scrisoa-rea de intenţie urmează să fie redactată şi negociată cu autorităţile până la sfârşitul săptămânii.