Aproximativ o treime dintre utilizatorii de servicii poştale au mers într-un oficiu poştal în ultimele 12 luni pentru a ridica colete, aşteptând în medie circa 13 minute pentru a intra în posesia lor, conform unui comunicat remis redacţiei. În acelaşi timp, un procent similar de respondenţi au ridicat colete din sistemele automate, acestea fiind apreciate în principal pentru rapiditate, proximitate şi disponibilitate.
Potrivit sursei citate, utilizatorii apreciază proximitatea oficiilor poştale sau a sistemelor automate, considerând acceptabil să se deplaseze 14-16 minute, în medie, pentru a ajunge la acestea.
Utilizarea sistemelor automate ar putea fi mult mai ridicată, principalele motive invocate de către cei care nu le utilizează fiind absenţa lor în zona în care locuiesc şi lipsa acestei opţiuni din oferta vânzătorului.
"Utilizatorii îşi doresc tehnologizarea serviciilor poştale: sisteme automate mai multe, mai inteligente şi utilizabile de toţi furnizorii poştali. Într-adevăr, utilizarea partajată a coletomatelor între diferitele reţele poştale este una din evoluţiile necesare pe care o aşteptăm în sectorul poştal. Deschiderea reţelelor poştale trebuie să se întâmple, urmând exemplul din urmă cu 20 ani al reţelelor de telefonie" , a declarat Eduard LOVIN, vicepreşedintele ANCOM.
Majoritatea utilizatorilor de servicii poştale sunt destinatarii trimiterilor, iar nu expeditori: 62% nu au expediat nicio scrisoare/felicitare/document în ultimele 12 luni, 59% nu au expediat niciun colet, însă 81% au primit colete şi 57% au primit scrisori/vederi/felicitări.
Expedierea de scrisori/vederi/felicitări a fost înlocuită cu utilizarea serviciilor de comunicaţii electronice şi/sau servicii digitale: mesajele SMS/instant sunt cel mai popular înlocuitor (68%), urmate de e-mail (43%), apeluri telefonice şi platformele de socializare online.
73% dintre utilizatorii de servicii poştale au realizat cumpărături online în ultimele 12 luni, peste 40% dintre aceştia cu frecvenţă lunară sau chiar săptămânală. În astfel de situaţii, viteza de livrare este considerată a fi foarte importantă de către 8 din 10 respondenţi.
Platformele digitale (precum Glovo, Bolt, Bringo sau Tazz) au livrat cumpărăturile pentru 45% dintre cumpărătorii online. Rapiditatea şi comoditatea sunt considerate principalele avantaje ale serviciilor de livrare furnizate de aceste platforme, servicii care, pe anumite segmente, concurează serviciile poştale ale furnizorilor poştali tradiţionali.
Peste 40% dintre respondenţi cred că scrisorile şi coletele ajung la destinatari în aproximativ 3-4 zile, fără diferenţe semnificative între urban şi rural.
Timpul de livrare este important pentru majoritatea utilizatorilor. Totuşi, în schimbul unor costuri de livrare mai mici (24%) sau chiar gratuit (30%), respondenţii ar prefera o livrare mai lentă a coletelor.
Pe fondul unui grad mare de satisfacţie (70% şi peste) privind preţurile de expediere atât a scrisorilor cât şi a coletelor, mai mult de jumătate dintre respondenţi nu se informează cu privire la tarife, întrucât cheltuielile lor poştale sunt mici, rareori expediind trimiteri. Principalele surse de informare sunt pagina de internet a furnizorului (24%), respectiv angajaţii furnizorului de servicii poştale (21%), se mai arată în comunicat.