99,4% dintre proprietarii din ţară, care închiriază locuinţe, nu au apelat la servicii de recuperare a creanţelor, chiar dacă aproape 50% dintre chiriaşi întârzie, chiar şi cu 30 de zile, la plata chiriei, conform unui comunicat remis redacţiei. Cifrele au reieşit din studiul realizat de Kastel Group şi aplicat pe un eşantion de 500 de persoane, cu scopul de descoperi şi de a găsi soluţii pertinente la problemele pe care le întâmpină atât proprietarii, cât şi chiriaşii.
"Serviciul de Property Management este potrivit atât pentru proprietarii cu o singură proprietate pe care o închiriază, cât şi pentru cei care au un portofoliu de proprietăţi imobiliare dezvoltat. Clientul care contractează un serviciu de Property Management este proprietarul, care, pentru a obţine un randament invesţional crescut, înţelege că al său chiriaş nu este doar o persoană care are nevoie de un acoperiş deasupra capului, ci este un client care plăteşte o chirie lunară pentru bunul închiriat şi are nevoie să se simtă în siguranţă şi confort. Pentru acest lucru proprietarii trebuie să profesionalize procesul de închiriere şi administrare al proprietăţii", a explicat Christian Tudorache, CEO & Co-Founder Kastel Group.
Potrivit sursei citate, în România, piaţa de real estate management este estimată la peste 622 de milioane de Euro, iar în 2022 înregistrează o creştere de 3.7%, potrivit statisticilor ibisworld. Peste 8.800 de persoane sunt angajate în cele aproape 2.500 de companii care furnizează servicii de real estate management în ţara noastră. România se află pe locul 10 în Uniunea Europeană când vine vorba de performanţele industriei de real estate management, top condus de Germania, unde sectorul generează venituri de peste 16.9 miliarde de Euro.
Conceptul de Property Management, apărut în Statele Unite ale Americii, în secolul trecut, a generat venituri de peste 88.4 miliarde de dolari în 2021. Modelul este recunoscut prin facilităţile pe care le generează atât pentru proprietari, cât şi pentru chiriaşi, printre care respectarea legii la întocmirea actelor necesare închirierii, colectarea chiriei şi soluţionarea oricăror probleme care se pot ivi cu imobilul închiriat.
Cifrele susţin necesitatea serviciilor de Property Management
Studiul furnizat de Kastel Group a fost efectuat pe un eşantion format din 500 de proprietari, care doreau să-şi închirieze proprietăţile singuri sau în colaborare cu agenţii imobiliare, în regim de non-exlcusivitate. Datele relevă că 500 de proprietari deţin în total 508 apartamente. Din cele 508 apartamente 24% sunt garsoniere, 48% - apartamente cu 2 camere, 21% - apartamente cu 3 camere şi 6% - apartamente cu 4 camere.
Preţul mediu de închiriere porneşte de la 400 euro în marile oraşe
Cele mai multe apartamente date spre închiriere se găsesc preponderent în Bucureşti (61,811%) şi Cluj (36,615%). Alte oraşe de referinţă sunt Timişoara, Baia Mare, Zalău şi Ploieşti. Din cele 508 apartamente date spre închiriere, 221 au preţul sub 400 euro, 162 se încadrează în intervalul 401 - 600 euro, iar 95 pornesc de la preţul de 601 euro. Restul imobilelor sunt estimate la peste 1000 euro, pe lună, subliniază sursa citată.
Plata chiriei la timp rămâne o problemă constantă
Una dintre cele mai des întâlnite probleme este întarzierea plăţii efectuate de către chiriaş proprietarului. 41,897% au întârziat cu plata între 1 şi 15 zile, 14,031% între 16 şi 30 de zile, iar 41,897% nu au întâmpinat nicio problemă în efectuarea plăţii chiriei sau a facturilor.
Majoritatea românilor preferă locuinţe construite până în anul 2000
Referitor la anul construcţiei clădirii în care se află imobilul dat la închiriere, există proprietari cu mai multe imobile construite în aceiaşi ani. 18% deţin locuinţe construite înainte de 1977; 43,5% au locuinţe ridicate între 1977 - 2000; 25,5% s-au orientat către cele construite între 2000 - 2015, iar 13% au optat pentru cele recente, finalizate după anul 2015.
Contractele de închiriere pe termen lung oferă siguranţă
În ceea ce priveşte perioada minimă contractuală, aceasta variază între 6 luni şi 2 ani. Dintr-un total de 566 răspunsuri, 66 dintre proprietari apelează la mai multe tipuri de contracte: 24,6% dintre proprietari folosesc contracte de minimum 6 luni, 81% au contracte de 12 luni, iar 7,6% dintre proprietari preferă contractele de minimum 2 ani.
Dialogul constant proprietar-chiriaş este cheia succesului în închirierile de apartamente
Comunicarea este esenţială în păstrarea unui contract de închiriere. Dintre 607 proprietari intervievaţi, doar 107 nu comunică frecvent cu ai lor chiriaşi. Totusi, 95% dintre proprietari vorbesc lunar cu chiriaşii lor, chiar şi mai des, iar 10,4% comunică săptămânal. În medie, raportul apelurilor chiriaş-proprietar şi proprietar-chiriaş este de 1:1. Dintre aceste apeluri, 36% spun că majoritatea au fost efectuate pentru a rezolva o problemă. Există şi cazuri fericite, de 3% dintre proprietari, care nu au întâmpinat probleme cu chiriaşul.
Promptitudinea soluţionării problemelor fidelizează chiriaşul
Din totalul de 664 răspunsuri reiese că la 164 dintre intervievaţi diferă timpul de acţiune, în funcţie de problema apărută. Dintre problemele ivite, 360 au fost soluţionate în aceeaşi zi, 280 în decursul a 3-5 zile şi 24 în mai mult de o săptămână, deoarece numeroşi proprietari nu au avut timp să intervină sau au considerat că nu este nevoie de o intervenţie, subliniază sursa citată.
Majoritatea proprietarilor nu apelează la servicii de recuperare a creanţelor
Pe lângă întârzierea plăţii, deţinătorii unui apartament au întâmpinat probleme cu privire la uzura obiectelor, dezordine, inundaţii sau apeluri date de vecini pentru deranjarea liniştii publice. Cu toate acestea 99,4% dintre proprietari nu au apelat la servicii de recuperare a creanţelor. 54,6% dintre proprietari au reuşit să-şi recupereze debitele restante şi doar 2,8% nu au reuşit. De remarcat este că persoanele care nu au reuşit să îşi recupereze debitele restante sunt cei care nu au apelat la o firmă de recuperare creanţe. Restul proprietarilor nu au întâmpinat probleme de aceasta natură.
Ce beneficii poate aduce Property Management pentru români?
Prin serviciul Property Management, clienţii vor economisi timp şi resurse financiare, deoarece administrarea imobilelor se va face de către o terţă parte, respectiv de o agenţie imobiliară sau de o firmă specializată. Aceştia se vor ocupa de toate situaţiile care apar, indiferent de complexitatea lor. Property Management este un serviciu biderecţionat, cu avantaje imediate atât pentru proprietari cât şi pentru chiriaşi, care vor avea informaţii complete în timp util, fără să fie nevoie să investească timp sau bani.
Astfel, locuinţele vor fi promovate corect; atât proprietarii cât şi chiriaşii vor fi consiliaţi pe tot parcursul încheierii actelor, cât şi ulterior; colectarea chiriilor se va face uşor de către firma care administrează serviciul de Property Management; iar când apar situaţiile inevitabile (deteriorarea instalaţiilor sanitare şi electrice, zgomotul produs de vecini, necesitatea unor reparaţii iminente, administrarea zonelor comune etc) vor intra în rol tot cei care se ocupă de Property Management. Proprietarul nu va fi deranjat cu niciun detaliu, iar chiriaşul va fi mulţumit că totul s-a rezolvat în timp util, se mai arată în comunicat.