Două treimi dintre companiile româneşti sunt decise să investească semnificativ în digitalizare, în următorii trei ani, în condiţiile în care 80% se confruntă, printre altele, cu problema resursei umane calificate.
Un studiu realizat în rândul a peste 300 de companii din industria românească 79% vizează investiţii în producţie, 50% în control şi 46% în planificare, arată rezultatele.
Potrivit studiului, majoritatea companiilor (74%) consideră că digitalizarea, reprezentată de noile tehnologii, robotizare, servicii cloud, sisteme inteligente şi Big data, reprezintă principalul factor ce poate contribui la creşterea eficienţei activităţii desfăşurate. Pe lângă digitalizare, modernizarea şi formarea forţei de muncă reprezintă, de asemenea, aspecte ce pot creşte eficienţa companiilor, în opinia a 61% dintre companii.
Pentru aproximativ două treimi dintre companiile din industrie, digitalizarea este o prioritate recentă, ce a început să se contureze în ultimii 3 ani.
În prim-plan se află companiile mari, cu peste 1000 de angajaţi şi bugete semnificative, interesate să investească în digitalizarea producţiei (79%), controlul activităţii (50%) şi planificare (46%). 28% dintre respondenţi mizează pe digitalizare pentru procesele generale de operare, iar 26% pentru sprijinul decizional.
Motivele ţin, în primul rând, de condiţii financiare şi de infrastructură insuficiente - doar o treime dintre companiile din industrie deţin bugetele şi infrastructura necesare pentru a-şi digitaliza activitatea. Dincolo de restricţiile bugetare şi de infrastructură, firmele se confruntă cu lipsa oamenilor instruiţi în domeniu.
Prima revoluţie industrială a fost reprezentată de mecanizare, de puterea apei şi a aburului. A urmat a doua revoluţie, caracterizată de producţia de masă, de liniile de asamblare şi de electricitate. Cea de-a treia revoluţie industrială a fost reprezentată de automatizare şi utilizarea computerelor.
Iar oamenii de afaceri români par să fi înţeles că, într-o economie globală, competitivitatea şi performanţa vor fi conditionate de modul în care vor implementa noile tehnologii. În prezent, una din patru companii investeşte în digitalizare în mod continuu, iar 3 din 10 companii au realizat un plan de investiţii pentru digitalizare.
Studiul arată, astfel, că cele mai multe companii din industrie şi-au declarat intenţia de a realiza investiţii în digitalizare în viitor, chiar dacă nu şi-au făcut încă niciun plan concret. Proporţia companiilor care doresc investiţia în următorii 3 ani ajunge la 97%.
În prim-plan se află industria IT, care investeşte în cea mai mare măsură în mod continuu în digitalizare.