Sectorul vânzărilor cu amănuntul (retail) din ţara noastră abundă de date pozitive în ultimii ani, reiese dintr-un studiu realizat de Euler Hermes, care mai arată că amplificarea agresivă a consumului, ce a depăşit nu de puţine ori 10% ca rată anuală, rămâne principala pârghie de creştere a PIB şi în acest an.
În studiu, sursa menţionată arată: "După o uşoară încetinire în prima parte a anului, consumul, respectiv vânzările cu amanuntul, par să-şi fi reluat panta ascendentă, creşterile înregistrate fiind peste 8%, respectiv 7% în primele şapte luni ale anului şi cu o intensitate mai ridicată în rândul bunurilor non-alimentare. Evoluţiile de mai sus sunt confirmate şi de insolvenţele aflate pe un trend descendent la nivelul întregii economii, anume un minus de 29% în primele şapte luni din 2019 faţă de aceeaşi perioadă din 2018".
Analiştii Euler Hermes continuă, însă, notând că datele statistice optimis-te se opresc aici, costul creşterilor menţionate reflectându-se în nivelul majorării atât a deficitului comercial cât şi a deficitului bugetar, în timp ce presiunea pe cursul valutar este acompaniată de o inflaţie în jur de 4%, cu mult peste media europeană.
"Din punctul de vedere al schimbărilor la nivel macroeconomic, dar şi sectorial, observăm un asincronism cu mişcările la nivelul statelor dezvoltate din Uniunea Europeană, unde dobânda la facilitatea de depozit a fost recent redusă şi mai mult în teritoriul negativ", mai argumentează sursa citată.
Aceasta continuă: "Nici la nivel sectorial factorii destabilizatori nu par să fie aceiaşi. Deşi comerţul electronic continuă să crească robust de la an la an, impactul în vânzările cu amănuntul încă este departe de cel din statele dezvoltate - unde o platformă «on-line» insuficient dezvoltată este tot mai des asociată cu scăderi semnificative la nivelul vânzărilor. Prin contrast, la nivel local, a deţine şi o amprentă «off-line» rămâne importantă pentru susţinerea vânzărilor principalilor jucători din sector".
Faptul că, în ciuda disponibilităţii informaţiilor la nivel public al decalajelor menţionate, consumul şi vânzările cu amănuntul cresc susţinut demonstrează influenţa scăzută a indicatorilor de sentiment la nivelul consumatorului local, spune analiza.
"Astfel, deşi momentul în care va avea loc reglarea dezechilibrelor macroeconomice şi implicit a reaşezării consumului pe baze sustenabile este incert, efectul va fi cel mai probabil abrupt, potenţat de întârzierea măsurilor de ajustare", se mai arată în studiu.
În ceea ce priveşte situaţia sectorului de retail la nivel global, în 2019, în ciuda diminuării creşterii economice globale, experţii Euler Hermes se aşteaptă ca vânzările să continue să crească, datorită rezistenţei consumului privat în majoritatea pieţelor de top.
Consumul privat este aşteptat să crească în SUA (de la 2,6% în 2018 în termeni de volum până la +2,7% în 2019), în Japonia (+0,4% şi, respectiv, 0,9%) şi stabil în China (creştere de 5%), precum şi în zona euro (+1,3%), în ciuda unei scăderi în Italia (de la +1,5% până la +0,9%) şi în Spania (+2,4% şi respectiv 1,9%).
"În acest context, veniturile totale din vânzări cu amănuntul se estimează că vor continua să crească în 2019. Companiile din Global Top 35 - care compilează finanţele principalilor jucători din SUA, China, Japonia şi Europa - vor înregistra o creştere de 8% după două perioade consecutive la plus 9%. În acelaşi timp, rentabilitatea agregată, la nivelurile EBITDA şi al veniturilor nete, ar înregistra încă o creştere de două cifre (+12%), iar investiţiile de capital ar creşte cu 7%", menţionează sursa citată.
Cu toate acestea, perspectivele sunt mai puţin favorabile pentru 2020, în special în SUA, iar această viziune agregată maschează performanţele inegale ale companiilor din cauza concurenţei intense, în special pe pieţele occidentale mature.
"Cota de piaţă în creştere a comerţului electronic (în prezent, 10% în SUA sau 525 miliarde USD) reprezintă singurul factor-cheie al transformării. Modificările în preferinţele consumatorilor şi noii intraţi pe piaţă conduc la noi formate de magazine, multiple propuneri omni-channel, schimbări în mixul de preţuri şi produs, şi apariţia unor branduri de nişă mai mici", spune Euler Hermes.
Compania adaugă: "În acest context, toţi comercianţii sunt nevoiţi să se adapteze, în special prin investiţii semnificative în comerţul electronic şi noi tehnologii, prin scăderea cheltuielilor de exploatare, prin economisirea costurilor în lanţul de aprovizionare şi prin transformări în procesul de testare: unele companii vând către terţe părţi websiteuri, unii comercianţi cu amănuntul deschid magazinele urbane. Cu toate aces-tea, nu toate companiile au capacitatea de a se adapta: sectorul va continua să înregistreze închiderea magazinelor şi falimente în rândul IMM-urilor vechi, dar şi în rândul companiilor mari".
În 2018, sectorul retail a înregistrat 51 de falimente majore (companii cu o cifră de afaceri care depăşeşte 50 de milioane de euro), inclusiv 24 de cazuri în Europa de Vest şi 15 în SUA, în ciuda unei liste de 34 de cazuri în perioada 2015-2017.