Cinci din zece cumpărători din ţara noastră se simt obligaţi, în medie, să cheltuiască bani pentru sărbători, arată un studiu realizat de ING, din care mai reiese că aproximativ doi din zece români au acumulat anul trecut datorii în urma cheltuielilor de Crăciun.
Tot în 2015, mai mult de unul din patru cumpărători români a primit un cadou pe care nu l-a apreciat sau nu i-a plăcut, se mai arată în studiul ING, trimis Redacţiei.
De asemenea, din studiu reiese că aproape unul din şapte europeni (15%) a primit anul trecut cel puţin un cadou pe care nu şi-l dorea, nu i-a plăcut sau nu l-a folosit. Cu alte cuvinte, au existat cel puţin 81 milioane de cadouri nedorite, fiecare cu o valoare medie de aproximativ 45 euro. La nivel european, românii (cu 27%) se află pe locul trei în topul celor ce nu au apreciat cadourile primite, pe locul întâi fiind Marea Britanie (29%), urmată îndeaproape de Italia (28%).
În timp ce anul trecut aproximativ 3,7 miliarde euro au fost cheltuiţi pe cadouri neapreciate, cumpărăturile de Crăciun au adus datorii pentru unul din zece europeni.
În această privinţă, ţara noastră se află în fruntea clasamentului european cu 19%, aproape de două ori mai mult decât media europeană (10%), se mai arată în studiu.
Cu toate acestea, europenii au început să îşi planifice mai bine cheltuielile de sărbători, două din cinci persoane (41%) mărturisind că economisesc înainte de Crăciun, faţă de numai 33% în 2015.
"Deşi tot mai mulţi planifică în avans şi economisesc special pentru Crăciun, există încă persoane ce se îndatorează de dragul familiei şi al prietenilor care, un an mai târziu, nici nu îşi mai amintesc ce cadouri au primit. Consumatorii ar trebui să se gândească la efectele pe termen lung ale cheltuielilor, înainte de a ceda presiunii şi a achiziţiona cadouri scumpe, care s-ar putea să rămână nefolosite", a declarat Ian Bright, senior economist ING Group.
În medie, cinci din zece români (53%) se simt obligaţi să cheltuie bani de Crăciun, cu 11% mai mult decât media europeană. Potrivit studiului, la acest capitol suntem depăşiţi doar de Spania, unde procentul ajunge la 57%. Această presiune socială se simte cel mai puţin în Olanda, care înregistrează un procent de numai 20%.
Rezultatele studiului mai arată că, în Europa, şapte din zece persoane sunt de părere că sărbătorile de Crăciun se concentrează din ce în ce mai mult pe cheltuirea banilor. Diverse evenimente comerciale, precum Black Friday, contribuie de asemenea la presiunea pe care mulţi o simt, încurajând oamenii să cumpere cadouri care nu vor fi neapărat apreciate.
Conform rezultatelor ING International Survey - Christmas 2016, societatea contribuie la presiunile pe care consumatorii le simt. Astfel, mai mult de doi din cinci respondenţi (42%) admit că se simt obligaţi să cheltuie bani pentru sărbătorile de Crăciun.
Din cauza diferenţelor culturale, unele ţări simt o presiune semnificativ mai mică decât media, ca de exemplu Belgia şi Olanda.
Raportul este realizat pe un eşantion de 13.500 persoane din 14 ţări din Europa, Statele Unite şi Australia şi prezintă percepţia oamenilor despre finanţele personale în perioada sărbătorilor de iarnă.