Consecinţele pe termen lung ale Covid-19 se simt din ce în ce mai mult asupra nivelului de bunăstare financiară al românilor, dar şi al europenilor în general. Pentru a afla mai multe informaţii relevante despre cum criza Covid-19 a afectat gospodăriile, Intrum a desfăşurat un studiu dedicat pe 4800 de consumatori din 24 de ţări din Europa, inclusiv România.
Raportul European al Plăţilor Consumatorilor, ediţia Covid-19, lansat de Intrum, relevă un efect imediat al crizei asupra bunăstării financiare. În timp ce rata angajărilor scade, iar rata şomajului creşte, anxietatea consumatorilor cu privire la finanţele personale este din ce în ce mai prezentă.
Astfel, 67% dintre românii intervievaţi declară că, în comparaţie cu acum 6 luni, bunăstarea lor financiară este într-o vizibilă scădere. 72% dintre femeile intervievate, respectiv 61% dintre bărbaţi, cu precădere în intervalul 22-37 de ani, afirmă că nivelul bunăstării financiare a suferit o scădere în urma Covid-19.
Comparativ cu celelalte 23 de ţări din Europa, România se situează după Grecia în timp ce media europeană este la 47%.
"La Intrum România ne-am confruntat pe parcursul acestei perioade cu diferite situaţii sensibile din partea consumatorilor, pe care le-am rezolvat urmând întotdeauna valorile noastre: etica, empatia, dedicarea şi soluţionarea problemelor. Totuşi, un aspect îmbucurător, observat în rândul consumatorilor ale căror venituri nu au scăzut, este că 55% dintre aceştia au făcut economii în această perioadă, au fost mai atenţi la preţul produselor şi au evitat cumpărăturile de impuls. De asemenea, un sfert dintre consumatori vor rămâne fideli cumpărăturilor online, chiar şi după ce toate restricţiile vor fi ridicate, convingându-se în aceste 3 luni de eficienţa cumpărăturilor pe platforme online", declară Simona Mincu, marketing manager Intrum România.
În ceea ce priveşte previziunile consumatorilor pentru următoarele 6 luni, aceştia se declară optimişti, 29% dintre respondenţii din România declarând că se aşteaptă la o îmbunătăţire a situaţiei financiare în următoarele 6 luni.
Referitor la situaţia financiară în contextul Covid-19, nivelul de trai al consumatorilor români a înregistrat următoarele modificări:
41% dintre consumatorii români au declarat că locul lor de muncă a fost afectat de criza Covid-19, înregistrând scăderi salariale sau şomaj tehnic;
38% dintre consumatori afirmă că după plata facturilor, aceştia mai găsesc cu greu resurse pentru cheltuielile lunare, cel mai afectat fiind segmentul 38-44 ani;
În consecinţă, 65% dintre respondenţi au amânat plata facturilor pentru a face faţă cheltuielilor lunare;
Din cauza Covid-19, 54% dintre consumatori s-au îndatorat şi mai mult pentru a face faţă cheltuielilor zilnice.
Există însă şi o parte bună ce reiese din Raportul European al Plăţilor consumatorilor: 33% dintre români afirmă că situaţia Covid-19 a avut un impact pozitiv în administrarea finanţelor personale, aceştia încercând să cheltuie mai puţin pentru produsele de zi cu zi. Media la nivel European este de 36%, iar ţări precum Estonia (65%), Franţa (46%) sau Irlanda (47%) stau cel mai bine la acest capitol.