Majoritatea companiilor româneşti sunt de părere că următorii 1-2 ani vor aduce o nouă recesiune, indică studiul European Payment Report 2019 Româ-nia, realizat de Intrum.
În plus, potrivit specialiştilor din cadrul Intrum, economia Europei prezintă semne de slăbiciune, în unele ţări declinul economic fiind mai accentuat decât în altele. În cadrul acestui studiu, compania a analizat 29 de ţări, iar la nivel european, media arată că 10% dintre reprezentanţii companiilor cred că o criză financiară va interveni în aproximativ un an - în Regatul Unit procentul este de 27%; în Suedia acest procent atinge 18%, iar în Portugalia 17%, în timp ce state precum Grecia (87%), Italia (65%) şi Croaţia (37) se consideră, deja, intrate în recesiune.
Mai exact, cifrele arată că 19% dintre firmele de la noi cred că România se află, deja, în recesiune; 28% consideră că vom intra în recesiune în termen de un an (România - cel mai pesimist stat UE, din acest punct de vedere); 20% spun că vom intra în recesiune în termen de doi ani; 12% - în trei-cinci ani; 8% nu cred că va exista o recesiune în România în viitorul apropiat, iar res-tul (12%) susţin că nu ştiu dacă acest lucru se va întâmpla.
Totodată, companiile care întrevăd o recesiune în România în viitorul apropiat au început să ia măsuri. Astfel, potrivit Intrum, anul acesta, media UE arată că 45% dintre companii vor să îşi reducă costurile; 36% dintre acestea vor fi mai precaute în asumarea datoriilor, iar 28% dintre firme vor securiza plăţile din partea clienţilor.
Foarte multe companii din Europa resimt presiunea de a accepta termene de plată mai lungi decât cele cu care se simt confortabil, iar pentru a contracara plăţile întârziate, firmele trebuie să îşi asume responsabilitatea de a cere şi de a oferi termene de plată corecte.
Conform studiului Intrum, termenul mediu de plată al unei facturi B2B, la nivel european, este de 34 de zile, iar la noi în ţară de 32,5 zile şi de 27,4 zile în sectorul public.
Potrivit aceluiaşi studiu, cele mai lungi termene de plată se întâlnesc în Spania (52 de zile), Grecia (45 de zile) şi Marea Britanie (44 de zile).
În ceea ce priveşte termenele de plată, studiul citat mai arată: "78% dintre companiile din România văd plăţile întârziate ca o reală problemă în dezvoltarea afacerii, angajarea de nou personal şi venitul companiei. La nivel european, doar 50% din companiile intervievate îşi pun problema plăţilor întârziate. Principalele cauze pentru care firmele fac plăţi cu întârziere sunt: debitori aflaţi în dificultăţi financiare (70%); litigii privind bunurile şi serviciile livrate (19%); ineficienţa administrativă (66%); plata întârziată intenţionată (54%). Riscuri şi consecinţe pe care plăţile întârziate le implică: reducerea lichidităţilor (63%); reducerea veniturilor (51%); cheltuieli suplimentare cu dobânzile (41%); împiedicarea creşterii companiei (45%); concedierea unor angajaţi (26%); imposibilitatea de a face noi angajări (31%); ameninţarea su-pravieţuirii pe piaţă (32%)".
Ca măsuri de precauţie pentru a se proteja de rău platnici, firmele româneşti apelează la garanţii bancare - 23%, asigurarea creditului (14%), cecuri de credit (25%) plata în avans (58%), colectarea de datorii (24%), mai indică Intrum.
Acelaşi studiu mai arată că 32% dintre companiile româneşti sunt de părere că, în aproximativ zece ani, va exista o societate fără numerar, media la nivel european fiind de 25%.
În ceea ce priveşte legislaţia naţională, 72% dintre managerii şi adminis-tratorii de afaceri şi-ar dori o legislaţie nouă, care să reglementeze la nivel naţional problema plăţilor întârziate, procentul fiind în creştere, atât comparativ cu media anului trecut, cât şi cu media la nivelul UE.
De asemenea, companiile de pe teritoriul României şi-ar dori ca, la nivel local, să existe mai multe initiaţive din partea mediului de afaceri cu privire la problema plăţilor întârziate.
Studiul Intrum a fost desfăşurat în 29 de ţări, în perioada 31 ianuarie - 5 aprilie 2019. În acest raport, Intrum a adunat informaţii de la 11,856 companii din toată Europa. Rezultatele ce au stat la baza ediţiei dedicate României au fost bazate pe răspunsuri din partea a 398 de companii locale, selecţionate aleator din punct de vedere al mărimii şi al industriei.