Peste 500 mii de femei sunt implicate, în prezent, în afaceri, în calitate de acţionari în companii active pe piata românească, arată un studiu al KezsFin remis, astăzi, Redacţiei noastre.
"Este clar că interesul femeilor pentru business este pe un trend crescător. Numarul femeilor implicate în calitate de acţionari la companii active a crescut cu 5,6 % fata de aceeaşi perioadă a anului trecut. Cu toate acestea, mediul de afaceri românesc este în continuare dominat de bărbaţi, doar 37,4 % din companiile din România având acţionariat feminin", declară experţii KeysFin.
Conform datelor publicate de Registrul Comerţului, la finalul lui 2018, dintr-un total de 1.359.362 de asociaţi sau acţionari în firmele din ţara noastră, doar 508.312 erau femei, adică puţin peste o treime din total. Comparativ cu 2014, numărul femeilor a crescut, însă, cu peste 21%. Totodată, 167.555 de femei erau înregistrate ca persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau familiale.
Numărul acţionarilor de sex feminin a crescut în perioada 2014 -2018, în special în Capitală, (de la 100 mii în 2014 la 115 mii în 2018), Ilfov (de la 14 mii la 22 mii) şi Cluj (de la 20 mii la 27 mii). Cu toate acestea, ponderea acţionariatului feminin în aceste trei judeţe, în 2018, nu depăşeşte 40%.
Pe primul loc în topul judeţelor unde femeile acţionar deţin proporţia cea mai mare se află Tulcea (femeile deţin 41,4% versus 58,6% bărbaţi). Podiumul este completat de Galaţi (41,2% versus 58,8%) şi Hunedoara (41% versus 59%), în timp ce judeţele codaşe, în care femeile acţionar au cele mai mici ponderi sunt Sibiu (36% versus 64%), Bistriţa-Năsăud (35,9% vs 64,1%) şi Harghita (32,4% versus 67,6%).
Potrivit studiului KeysFin afacerile derulate de companiile cu acţionariat feminin din România s-au ridicat, în 2017, la nivelul de 125,5 miliarde lei. După cifra de afaceri, în top 5 judeţe unde femeile acţionar sunt implicate în companii se regăsesc Bucureşti (34,6 miliarde lei), Ilfov (8 miliarde lei), Cluj (5,5 miliarde lei), Braşov (5,1 miliarde lei) şi Timiş (4,9 miliarde lei).
Analiştii KeysFIn au realizat un profil al femeilor acţionar din România în 2018: 42 de ani, inteligente, educate, interesate de business din sfera activităţilor de retail, consultanţă şi înfrumuseţare.
Potrivit KeysFin, majoritatea firmelor în care sunt implicate femei în calitate de acţionar majoritar ( >50%) au, în medie, cinci salariaţi şi o cifră de afaceri de până în 550 mii lei.
În perioada 2010-2018 comerţul cu amănuntul a fost şi domeniul cel mai atractiv pentru femei, 28.138 femei fiind acţionari în companii active din domeniu. Topul activităţilor de interes este completat de Coafura şi alte activităţi de înfrumuseţare - unde activează 19.930 de femei şi Activităţile de consultanţă pentru afaceri şi management- care au atras 11.589 acţionari femei.
"Cele mai active în afaceri sunt femeile cu vârsta cuprinsă între 30 - 50 de ani, peste 60% dintre femeile acţionar având varsta cuprinsă în acest interval. 10% dintre acestea au peste 60 de ani, iar numai 0.2% sunt tinere curajoase ce pornesc o afacere încă de la 18-20 de ani", susţin experţii KeysFin.
Datele statistice pentru România arată că, în perioada 2010-2018, pe lângă cele peste 350 mii de românce implicate în business ca acţionari, top 3 alte naţionalităţi femei acţionari era reprezentat de chinezoaice (871), femei din Republica Moldova (398) şi italience (164 persoane). În companii active cu femei administrator situaţia se prezintă asemănător: românce (peste 57 mii persoane), chinezoaice (37), italiance (34), femei din Republica Moldova (34).
"Estimăm o creştere a a implicării femeilor în antreprenoriat odată cu accesul mai rapid la informaţii şi finantare atât prin fonduri europene, cât şi prin acceleratoare sau hub-uri de profil. În România vom vedea o creştere a afacerilor şi joburilor focusate pe coaching, training, dar şi industrii creative", se mai precizează în analiza KeysFin.
La nivel global, femeile deţin 24% roluri de vârf în 2018, o scădere de la 25% în 2017. Cu toate acestea, în 2018, 75% din companii au avut cel puţin o femeie în managementul superior, faţă de 66% în 2017.
În Uniunea Europeană, 73% dintre companii au raportat că au cel puţin o femeie în managementul superior, iar 27% din rolurile principale ale întreprinderilor sunt deţinute de femei.
Pe de altă parte, conform datelor Eurostat, la nivelul Uniunii Europene femeile sunt mai educate decat bărbaţii: în 17 din 35 de state europene femeile au un grad de educaţie superior bărbaţilor, iar 75,1% din femeile din Uniunea Europeană au absolvit cel putin o formă de învăţământ secundar, compartiv cu 73,7% dintre bărbaţi. România se află foarte aproape de media Uniunii Europene, iar din punct de vedere al învăţamântului superior, româncele depăşesc cu 2 puncte procentuale barbaţii români.
România înregistrează şi cea mai mică diferenţă de salarizare la nivel de top management dintre femei şi barbaţi din rândul statelor Uniunii Europene.
Astfel, o femeie din România care ocupă o poziţie de management caştigă, în medie, cu 5% mai puţin decat un barbat cu o funcţie managerială similară.