Un nou studiu de cercetare a consumatorilor realizat de Oracle Retail a arătat că preţul va fi primordial în acest sezon de sărbători, deoarece cumpărătorii din Europa sunt din ce în ce mai îngrijoraţi de costurile exagerate şi de bugetele mai restrânse, arată un comunicat transmis redacţiei.
Potrivit sursei citate, ca răspuns, 77% dintre consumatori au cumpărat deja sau intenţionează să cumpere mai devreme pentru a se asigura că pot obţine articolele pe care le doresc şi pentru a avea mai mult timp pentru a căuta oferte. Aproape 55% dintre cumpărători au declarat că factorii economici actuali îi vor determina să cheltuiască mai puţin în general, iar 68% au declarat că vor lua în considerare un plan de finanţare sau de plată al magazinului pentru a acoperi costurile cadourilor. În cele din urmă, cumpărătorii sunt pregătiţi să apese pe butonul de cumpărare dacă preţul este corect, 42% dintre persoane menţionând că costul va fi principalul factor care îi va face să treacă de la un browser la un cumpărător.
"Alături de disponibilitatea stocurilor, preţul este principalul factor care va determina cum şi unde vor cumpăra consumatorii în acest sezon de sărbători. Pentru comercianţii cu amănuntul care încă se confruntă cu provocarea constantă a stocurilor limitate sau a surplusurilor de stocuri, obţinerea unor strategii corecte privind mărfurile şi preţurile va fi decisivă în ceea ce priveşte gestionarea marjelor şi a aşteptărilor clienţilor", a declarat Laurenţiu Uzum, Senior Account Manager Customer Experience Applications Oracle Romania.
Aproximativ 28% dintre oameni sunt îngrijoraţi că nu vor avea banii pe care şi-ar dori să-i cheltuiască pentru cumpărăturile de sărbători din cauza creşterii preţurilor la produsele de bază, iar 31% sunt îngrijoraţi de faptul că darurile pe care doresc să le cumpere vor fi mai scumpe în acest an. Ca atare, cumpărătorii alocă mai mult timp pentru a găsi cea mai bună ofertă şi iau în considerare planuri de plată pentru a bifa articolele de pe lista de cadouri.
68% dintre cumpărători au declarat că ar lua în considerare un plan de finanţare sau un plan de plată al magazinului pentru a plăti cadourile în timp (27% dintre persoane au declarat că nu au folosit niciodată unul dintre aceste planuri până acum). 74% au declarat că vor căuta mai multe oferte şi reduceri; 71% au declarat că vor compara mai multe preţuri online şi în magazine; 70% au declarat că vor căuta să cumpere în mai multe magazine de reduceri.
De asemenea, aproximativ şaptezeci la sută dintre oameni (70%) intenţionează să aştepte marile momente de vânzări cu amănuntul. În timp ce Black Friday încă deţine coroana, cu 50% dintre cumpărători care plănuiesc să participe, nu la mare distanţă se află vânzările de sărbători (25%) şi Cyber Monday (25%).
Obosiţi să stea acasă, cumpărătorii sunt dornici să ofere anul acesta cadoul experienţelor. Printre cele mai importante cadouri pe care consumatorii intenţionează să le cumpere mai mult în acest sezon de sărbători se numără:
-30% Experienţe cu prietenii şi familia
-27% Călătorii
-26% Produse de înfrumuseţare/îngrijire personală
-25% Echipamente electronice/de divertisment şi carduri cadou
-24% Îmbrăcăminte, jucării, încălţăminte şi articole sportive şi echipamente de fitness
-23% Decoraţiuni pentru casă/mobilier
-21% Produse pentru animale de companie
-20% Articole de lux
-19% Alcool
-18% Non-fungible tokens (NFT) sau obiecte de colecţie digitale
Odată cu ridicarea în mare parte a restricţiilor, oamenii se întorc în magazine pentru a face cumpărături de sărbători, dar aşteptările privind disponibilitatea stocurilor rămân ridicate.
41% dintre persoane intenţionează să facă cumpărături mai ales în magazin şi 20% în magazin şi online
24% dintre persoane au declarat că produsele care nu se mai găsesc în stoc ar constitui o experienţă proastă
21% au declarat că ar merge pur şi simplu la un alt comerciant cu amănuntul dacă un produs nu ar fi în stoc
"Marfa aflată în locul nepotrivit la momentul nepotrivit poate fi cel mai mare cost pentru un comerciant cu amănuntul. Ştim că stocurile epuizate compromit creşterea veniturilor şi satisfacţia clienţilor. La fel de important este şi impactul lor asupra marjelor. Comercianţii cu amănuntul trebuie să fie proactivi în plasarea inventarului, deoarece iau în considerare mărimea, stilul şi culoarea sortimentului pentru a evita costurile masive de transfer din magazin în magazin", a adăugat Laurenţiu Uzum.
Livrarea la domiciliu (52%) rămâne de departe cea mai populară metodă de colectare a articolelor cumpărate online, comparativ cu ridicarea în magazin (20%). Acest lucru creează o urgenţă pentru comercianţii cu amănuntul de a se asigura livrarea la timp a cadourilor, oferind în acelaşi timp o transparenţă clară pe parcurs. De fapt, 57% dintre consumatori au declarat că este important să primească o urmărire granulară cu privire la locul unde se află achiziţia lor. 43% dintre oameni au declarat că livrarea rapidă determină adesea de la cine vor comanda; 8% dintre oameni se aşteaptă la livrare în aceeaşi zi; 42% dintre ei doresc o livrare în 1-2 zile; 36% livrare în 3-5 zile; 21% se tem că darurile nu vor ajunge la timp; 60% sunt dispuşi să plătească mai mult pentru o livrare accelerată/garantată; 60% ar lua în considerare rezervarea unui serviciu de livrare/colectare independent pentru a se asigura că îşi primesc cadourile la timp.
"În condiţiile în care consumatorii se întorc în magazine, comercianţii cu amănuntul trebuie să creeze o experienţă de «raion nesfârşit». Fie că acest lucru înseamnă că un asociat ajută un cumpărător din magazin să găsească un articol online şi să i-l trimită acasă, fie că oferă cumpărătorilor online o vizualizare exactă a disponibilităţii produselor în cea mai apropiată locaţie fizică. Pentru a menţine loialitatea, aproape fiecare interacţiune trebuie să se încheie cu obţinerea de către consumator a produsului pe care îl doreşte la timp pentru sărbători. Iar această execuţie începe cu transparenţa comenzilor", a declarat Laurenţiu Uzum.
În 2022, social media (22%) a fost principalul loc în care consumatorii au găsit cele mai atractive oferte şi produse, urmată de e-mail cu 21%, promoţii în magazine cu 13%, reclame pe internet cu 12% şi reclame la televiziune cu 8%.
În timp ce cumpărătorii au preferat platformele de socializare de mai jos, alţi 11% au menţionat că niciuna nu a funcţionat cu adevărat pentru ei:
-34% Instagram
-24% Facebook
-14% YouTube
-12% TikTok
În pofida agitaţiei, mai puţin de 1% dintre consumatori apelează la metavers pentru a descoperi produse noi. În ciuda creşterii marketingului B2C al influencerilor, doar 12% dintre consumatori au menţionat că faptul că au văzut influencerii lor favoriţi sugerând un produs a fost motivul pentru care au apucat să cumpere.
Mai mult de jumătate dintre consumatori au declarat că se aşteaptă să returneze unele cadouri în acest an, iar 65% au spus că vor returna jumătate sau toate cadourile.
49% dintre oameni preferă să ducă retururile la magazin, iar 28% aleg să trimită retururile prin poştă la comerciant.
54% dintre consumatorii europeni fac retururile în decurs de o săptămână, 22% le returnează imediat, 16% le returnează în decurs de o lună, 8% dintre cumpărători fac rar retururi, uitând adesea să le facă deloc
"Puteţi descărca Retail Shopper Outlook: Consumer Research 2022 şi să aflaţi mai multe despre modul în care Oracle Retail îi ajută pe comercianţii cu amănuntul să se pregătească pentru perioada de vârf a sărbătorilor şi să utilizeze ştiinţa datelor pentru a oferi o viziune holistică asupra interacţiunilor cumpărătorilor, pentru a lua decizii mai bune de cumpărare a inventarului şi pentru a oferi clienţilor oferte mai relevante", se mai arată în comunicat.