Reporter: Cum se prezintă piaţa în ceea ce priveşte leasingul de automobile?
Florin Cotea: Firma noastră deţine un sector auto în sectorul 3 din Bucureşti şi, în general, majoritatea autoturismelor pe care le vindem, le comercializăm în sistem de leasing. Lucrăm cu toate firmele mari de leasing şi, în funcţie de bonitatea clientului, oferim soluţia cea mai bună de finanţare. Cam 95% din autoturismele pe care le avem în parcul auto le oferim companiilor, în sistem de leasing. Numărul clienţilor persoane fizice este, din păcate, destul de mic.
Reporter: Aţi avut probleme cu plata leasingului ţinând cont de crizele prin care s-a trecut în ultimii ani şi anume criza sanitară, criza economică, criza energetică şi acum criza generată de războiul din Ucraina? Aţi consemnat întârzieri la plata leasingului?
Florin Cotea: Sunt clienţi care mai au întârzieri la plata leasingului din diferite motive cum sunt acum majorările de preţuri din energie şi din domeniul gazelor naturale. Clienţii au fost puţin derutaţi şi am înregistrat o perioadă de stagnare a vânzării autoturismelor. O altă cauză o reprezintă creşterile repetate ale Robor şi Euribor, ceea ce a dus implicit la creşterea dobânzilor şi a costurilor unui leasing auto. Companiile de leasing au trimis notificare clienţilor privind majorarea ratei leasingului pentru autoturismele achiziţionate. De exemplu, Euribor-ul în urmă cu câteva luni era negativ, iar acum a urcat la 2%.
Reporter: Ce caută clienţii în primul rând atunci când doresc să achiziţioneze un autoturism? La ce sunt atenţi? La caracteristicile maşinii, la gradul de siguranţă şi confort, la puterea motorului sau la multiutilitatea bordului?
Florin Cotea: În general, clienţii noştri caută maşini cu kilometri puţini, cu istoric, să nu aibe daune. Noi, toate maşinile pe care le avem în stoc sunt importate în principal din Germania, dar şi din alte state din Uniunea Europeană. Sunt autoturisme cu istoric, certificate şi ne-am axat pe gama de auto premium. Avem vehicule cu preţuri cuprinse între 26.000 euro şi 245.000 euro. Apoi, clienţii noştri caută şi confort, şi putere. Sunt unii clienţi care vor o putere mai mare a motorului, dar şi siguranţă. Însă, la ce maşini importăm noi nu există probleme privind siguranţa automobilelor ce sunt achiziţionate şi care vor rula pe drumurile din ţara noastră.
Reporter: Aţi vorbit despre kilometraj mic la autoturismele pe care le vindeţi. Care a fost kilometrajul cel mai mare al unei astfel de maşini?
Florin Cotea: Nu vindem maşini cu un kilometraj care depăşeşte 200.000 kilometri efectuaţi. Avem maşini cu zero kilometri, autoturisme noi - cum ar fi Mecedes - Maybach - şi maşini care au maximum 187.000 kilometri.
Reporter: În aceste condiţii, cine execută mentenanţa maşinilor pe care le aduceţi din Germania şi din alte ţări europene?
Florin Cotea: Maşinile importate vin cu istoricul aferent din Germania, iar clienţii care le cumpără merg unii şi fac mentenanţa la reprezentanţa Mercedes, BMW sau Audi, iar alţii fac mentenanţa la service-uri autorizate de Registrul Auto Român.
Reporter: Care este cifra de afaceri a companiei dumneavoastră? Câte autoturisme vindeţi anual?
Florin Cotea: La finalul anului 2021 am înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 6 milioane euro. Cifra respectivă de afaceri am înregistrat-o pentru anul 2022 la finalul lunii august, iar până la 31 decembrie 2022 vom înregistra implicit o creştere comparativ cu anul trecut şi ne aşteptăm să fie cât mai mare.
• Probleme în lanţurile de aprovizionare şi în transportul maritim
Reporter: Compania dumneavoastră vinde şi automobile electrice sau încă nu aţi intrat în piaţa respectivă?
Florin Cotea: Da. Avem clienţi care ne solicită să importăm, la comandă, astfel de maşini. Pentru că noi aducem automobile şi la comanda clientului, nu doar ce avem în stocul pe care îl deţinem în parcul auto. Am importat până acum automobile electrice, dar şi maşini hibrid, pentru că şi piaţa auto hibrid a început să crească în ultimii ani. Noi avem în stoc, permanent, în jur de 50 de autoturisme, dar asta nu înseamnă că activitatea noastră se concentrează doar pe ceea ce avem în parcul auto. Răspundem permanent nevoilor clienţilor noştri şi, în funcţie de ce doresc aceştia, le oferim automobilul sau vehiculul pe care îl caută şi îl importăm din statele europene. Stocul de autoturisme este menţinut permanent la acelaşi nivel şi valorează în jur de 3,5 milioane euro.
Reporter: Ce preferă clienţii dumneavoastră? O maşină nouă sau una rulată?
Florin Cotea: Majoritatea clienţilor doresc o maşină second-hand, care să aibă câteva mii de kilometri, mai ales că diferenţa de preţ este foarte mare între un astfel de automobil şi unul care este nou, luat direct din fabrică. Acum este şi un moment favorabil pentru vânzarea maşinilor second-hand, deoarece există criza de semiconductori la nivel global, iar clienţii care doresc maşini noi sunt nevoiţi să aştepte opt luni, un an sau chiar doi ani în unele cazuri pentru a intra în posesia unui autoturism nou. Or, ei au nevoie rapid să se deplaseze şi atunci aleg alternativa achiziţionării unui automobil second-hand, rulată cu câţiva mii de kilometri şi care le este livrată mult mai rapid, imediat chiar, în comparaţie cu livrarea unei maşini noi.
Reporter: Aţi spus că aduceţi în principal autoturisme din Germania. Vă gândiţi să vă extindeţi şi în alte pieţe din alte zone ale Europei sau ale lumii?
Florin Cotea: Am adus şi maşini din Spania, din Italia, din Franţa, din Olanda, chiar şi din Belgia şi din Luxemburg, dar majoritatea activităţii de import o derulăm pe relaţia cu companiile din Germania. În ceea ce priveşte automobilele produse în alte zone ale lumii, cum ar fi Japonia, Coreea de Sud, China sau SUA, în această perioadă sunt mai greu de adus, fiind probleme în lanţurile de aprovizionare, dar şi în lanţurile de transport. După cum bine ştiţi, crizele actuale au generat creşteri de cheltuieli şi în domeniul transportului maritim, dar, pe lângă acestea, se înregistrează întârzieri mari la livrare în acest moment şi la acest tip de transport.
Reporter: Care sunt prognozele pentru anul 2023 privind activitatea companiei dumneavoastră? Ce estimări aveţi?
Florin Cotea: Vom rămâne în actualele pieţe europene, dar dorim să axăm activitatea pe achiziţionarea şi vânzarea de maşini ultra-premium, foarte performante şi care oferă condiţii sporite de siguranţă în trafic şi de confort nu doar pentru conducătorii auto, ci şi pentru pasagerii din autoturismul respectiv. Ne dorim să aducem în piaţa din ţara noastră maşini mai exclusiviste, care se adresează unui anumit tip de clienţi, mai potenţi din punct de vedere financiar.
Reporter: Vă mulţumim!