Reporter: Industria auto a fost puternic afectată de pandemie. Cefin Trucks a reuşit totuşi să crească atât ca cifră de afaceri, cât şi în ceea ce priveşte cota de piaţă. Care a fost strategia companiei care a dus la aceste rezultate?
Stefano Albarosa: Anul 2020 a reprezentat o provocare pentru segmentul vehiculelor comerciale (mai mari de 16 tone), care a scăzut cu 33.7% faţă de anul precedent. O schimbare semnificativă a avut loc şi în mixul celor trei segmente care compun piaţa de vehicule comerciale, şi anume transport internaţional, construcţii şi vehicule specializate.
Segmentul de vehicule pentru construcţii a cunoscut o creştere importantă, ajungând la 24.6%, la fel şi cel al vehiculelor specializate, cu o cotă de 13.2% în 2020. Întreg contextul anului 2020, a dus la o scădere considerabilă a segmentului de transport internaţional, de la 75.4% la 62.2%.
• H2: Cefin Trucks a urcat pe locul 4 în topul Brandurilor de Vehicule Comerciale
Stefano Albarosa: Privind poziţia brandului Ford Trucks din perspectiva dinamicii pieţei, acesta a urcat pe locul 4 în topul Brandurilor de Vehicule Comerciale (conform raport înmatriculări) în anul 2020 - în creştere de la locul 6 ocupat în anul 2019. A depăşit obiectivul setat pentru creşterea cotei de piaţă, atingând 11.8%. A rămas în topul alegerilor clienţilor în segmentele de Construcţii si Vehicule Specializate, fiind lider în Segmentul Vehiculelor Municipale cu 54.3% cotă de piaţă în 2020.
Anul 2020 ne-a arătat încă o dată cât este de important să privim schimbarea ca pe o oportunitate şi să fim deschişi către adaptare. Toate strategiile noastre se bazează pe principiul că atunci când clientul are de câştigat, acest lucru se transformă în câştig şi pentru companie, şi vice versa. În acest scop avem nevoie să creăm zilnic oportunitatea de a maximiza valoarea adăugată pe care o putem oferi clienţilor noştri şi să implementăm produse şi servicii pentru a îndeplini acest obiectiv esential pentru succesul nostru.
Adaptarea a fost conceptul anului, în special la nevoile clientului şi la noul context al pieţei.
Reporter: Cum au evoluat livrările şi comenzile de camioane noi în 2020? Dar cele de camioane rulate? Ce estimări aveţi pentru anul în curs?
Stefano Albarosa: "Pentru a ne atinge obiectivele setate pentru 2021, oricât de bine ne-am poziţiona pe segmentele de construcţii şi vehicule municipale, trebuie să creştem în vânzări de autotractoare pentru internaţional, care reprezintă peste 65% din numărul total de camioane vândute la noi. Iar aici totul depinde de cât se va extinde acest segment comparativ cu 2020, când s-au vândut circa jumătate din numărul de unităţi din 2019. Dacă piaţa îşi revine - şi eu iau în calcul un scenariu în care volumele din 2021 vor fi între cele din 2019 şi cele din 2020, deci se va recupera jumătate din scăderea din 2020 - mizez pe o dublare a cotei noastre, de la 3,0% la 6%".
• H2: 2020 - un an bun pentru vânzările de vehicule rulate
CEO-ul Cefin Trucks a menţionat că anul 2020 a fost un an bun în ceea ce priveşte vânzările de vehicule rulate.
Stefano Albarosa: În activitatea Cefin există două direcţii: achiziţii de la traderi din Europa pentru terţi - şi aici vânzările au fost la nivelul din anul anterior - şi vehicule pentru care compania se ocupă de achiziţie, stocare, pregătire şi livrare - unde creşterea faţă de 2019 a fost de peste 20%. Sunt foarte mândru şi mulţumit de echipa care se ocupă de vânzarea de vehicule rulate şi fără experienţa căreia s-ar fi ajuns la un blocaj, câtă vreme compania preia camioane second-hand ca avans pentru un Ford Trucks nou şi trebuie să le poată plasa mai departe altor clienţi. În 2020, 70% din vânzările de camioane noi au fost realizate prin trade-in.
Cifra de afaceri a companiei din vânzarea de camioane rulate a fost în 2020 de 16-17 milioane de euro.
Reporter: Au suferit cererile pentru vehiculele din protofoliul Cefin Trucks sub impactul pandemiei?
Stefano Albarosa: "După cum am spus, au suferit din perspectiva mixului de produse, şi aici mă refer în special la piaţa de vehicule pentru transport international. Acest segment a suferit cel mai mult în această perioadă.
Reporter: În plină pandemie Cefin Trucks a reuşit să-şi extindă serviciile de service. Cum a evoluat activitatea acestora?
Stefano Albarosa: Obiectivul legat de extinderea reţelei de service din România a fost atins în 2020, astfel că în decembrie 2020, reţeaua Cefin Trucks numără 19 service-uri la nivel nazional din care 7 proprii. În continuare avem în plan alăturarea şi altor locazii. Începând cu anul 2020, Cefin Trucks a integrat şi serviciile de reparaţie Ford LCV în sediul central din Bucureşti.
Reporter: Cum estimaţi că va evolua sectorul autocamioanelor în acest an, având în vedere actualul context?
Stefano Albarosa: Sectorul autocamioanelor este cel ce va înregistra cea mai mare creştere anul acesta, având în vedere că oricum a suferit o mare scădere anul trecut. Aceasta este şi miza noastră pentru acest an. În perioada ce urmează, Cefin Trucks se va concentra pe dezvoltarea segmentului de autotractoare, produsul F-MAX fiind acum un produs matur, cunoscut şi testat, iar reţeaua europeană de service a producătorului fiind în continuă extindere.
Reporter: Care sunt proiectele Cefin Trucks pentru 2021?
Stefano Albarosa: Gama de produse Ford Trucks va avea parte de numeroase îmbunătăţiri la nivelul fiecărui segment, ca urmare a adaptării la nevoile clienţilor şi cerinţele pieţei. Îi ascultăm pe clienţii noştri, înţelegem nevoile lor, urmărim tendinţele de schimbare şi pregătim produsele noastre pentru viitor. Cea mai mare valoare adăugată pe care marca noastră o oferă clienţilor noştri este costul total de proprietate, care ajută clienţii să îşi gestioneze operaţiunile mai profitabil.
Privim cu încredere anul 2021, în care ne aşteptăm ca piaţa să recupereze o parte din volumul de vânzări pierdut în 2021. Vom continua să creştem volumul de vânzări şi operaţiuni service, datorită expansiunii politicii prin care clientul este în centru acţiunilor noastre şi datorită digitalizării proceselor noastre interne si externe. Digitalizarea şi integrarea tuturor serviciilor din procesul de vânzare şi comunicare cu clientii sunt obiectivele principale ale Cefin Trucks.
Reporter: Ce aşteptări financiare aveţi pentru anul în curs?
Stefano Albarosa: Cefin Trucks a atins în 2020 o cifră de afaceri de 64 de milioane de Euro, cu activităţile sale de vânzare şi service şi peste 1.000 de vehicule vândute (noi şi uzate), în creştere faţă de anul 2019. Pentru 2021 estimam o cifra de afaceri de minim 70 mil Euro.
Reporter: Vă mulţumesc!