Finanţarea din fonduri europene pare un domeniu interzis pentru cele peste 200 companii de distribuţie de bunuri din ţara noastră, atât timp cât niciun ministru nu a alocat o sumă pentru aceste companii şi a existat o neconcordanţă permanentă privind introducerea codurilor CAEN ale activităţii respective printre domeniile ce ar putea primi finanţare, afirmă Ovidiu Gheorghe, preşedintele Asociaţiei Companiilor de Distrbuţie de Bunuri din România (ACDBR).
Domnia sa a precizat pentru ziarul BURSA că cel mai recent exemplu de omitere de la finanţare a codurilor CAEN privind distribuţia de bunuri este măsura 4.1.1, pentru care companiile din domeniu nu au alocat niciun euro, fapt care i-a nemulţumit pe antreprenori, mai ales că ei au fost săriţi şi la schema de finanţare privind cei 50 de bani pe litru de carburant.
"Când afirmă că a alocat fonduri pentru transport şi distribuţie, domnul ministru Boloş nu cunoaşte realitatea. Pe hârtie se poate scrie orice, că ni s-au dat fonduri europene. În realitate pentru subvenţia de 50 de bani la litrul de carburant, Autoritatea Rutieră Română (ARR) a introdus condiţii care au făcut măsura de sprijin inabordabilă pentru companiile de distribuţie de bunuri, pentru că funcţionarii statului nu ştiu ce activitate desfăşurăm noi. Au mers strict pe transportt şi au cerut să ne autorizăm vehiculele de transport în acest sens, lucru care încalcă normele regulamentului european în materie care exceptează activitatea de distribuţie de la autorizarea ARR, în scopul ajungerii bunurilor mai rapid către populaţie. Cei de la ARR nu ştiu că noi facem transport în cont propriu. Neînţelegând ce înseamnă distribuţia au mers pe autorizarea noastră ca transportatori. Autorizaţiile respective se dau însă pentru vehicule care depăşeşsc 3,5 tone, în timp ce noi, în oraşe facem distribuţie cu vehicule de maximum 2,5 tone. Practic, prin decizia luată ARR a urmărit să îşi rotunjească veniturile din taxarea distribuitorilor. Vă daţi seama că nimeni nu a preferat să plătească o astfel de autorizare ce încalcă regulamentul european, pentru a beneficia de o compensare de 50 bani la litrul de carburant", ne-a declarat Ovidiu Gheorghe.
Preşedintele ACDBR s-a referit şi la lipsa de finanţare a distribuitorilor pe măsura 4.1.1.
"Referitor la 4.1.1, am fost iarăşi exceptaţi de la finanţare. Noi am trimis o adresă către ministrul Boloş, când ghidul a fost în consultare publică, adresă prin care am atras atenţia că nu există la finanţare codurile CAEN pentru activitatea de distribuţie de bunuri, dar nu am primit niciun răspuns până acum. Nu există nicio justificare de fapt şi de drept pentru neintroducerea acestor coduri CAEN în măsurile finanţate din fonduri europene, mai ales că acest lucru a fost lămurit şi de comisarul european din acest domeniu. Din regulamentul european şi din corespondenţa pe care am purtat-o cu comisarul Thierry Breton, codurile CAEN sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice. Sigur, fiecare stat membru poate limita accesul, numai că atunci când o face trebuie să aibă în vedere criterii clar predefinite, astfel încât atunci când unora le alocă resurse financiare, iar altora le interzice, prin acea măsură statul să nu contribuie la distorsionarea concurenţei în piaţă. Din păcate, la noi, aceste lucruri nu se întâmplă", ne-a spus Ovidiu Gheorghe.
"Reprezentanţii companiilor membre ale ACDBR mai sunt nemulţumiţi şi de faptul că, deşi MIPE a alocat fonduri pe diferite scheme din programarea 2014-2020 (+3), pentru a nu pierde niciun eurocent din sumele primite de la Bruxelles, ministerul de resort nu a pus în aplicare proiectul privind realizarea celor opt depozite regionale agro-alimentare.
Cel mai important proiect al nostru, depus în mandatul anterior al ministrului Boloş, este cel privind cele opt depozite regionale. Nici pentru acestea nu s-a găsit finanţare europeană în anul 2022, ceea ce demonstrează o lipsă de atenţie a celor din MIPE pentru subiectele cu adevărat importante. O să vină iarna şi o să ne prindă, prin prisma creşterii preţurilor şi a secetei din acest an, cu un risc crescut de securitate alimentară în România", a precizat Ovidiu Gheorghe.
Preşedintele ACDBR a arătat că prin restricţionarea accesului prin codurile CAEN a finanţărilor europene pentru companiile de distribuţie, guvernările din ultimii 15 ani au împiedicat dezvoltarea acestui sector de activitate şi a menţionat că este nevoie de o nouă strategie de competitivitate, deoarece actuala strategie a expirat în anul 2020.