Reporter: Cum caracterizaţi piaţa autohtonă de gambling?
Dragoş Buriu: Conform cifrelor publicate de INS pentru anul 2018, piaţa jocurilor de noroc se află pe locul al şaselea în clasamentul celor mai mari creşteri ale cifrelor de afaceri, cu un procent de 23,9%. Putem spune clar că acest domeniu evoluează. Avem un cadru legislativ ce a facilitat intrarea noilor companii pe piaţă, a favorizat o concurenţă sănătoasă între operatori şi de aici axarea acestora pe servicii. Să nu mai vorbim de accelerarea dezvoltării tehnologice care, cel puţin pe partea de gambling online, îmbunătăţeşte simţitor serviciile operatorilor şi conduce la apariţia de jocuri noi. Ne bucurăm de reformarea cadrului legislativ în ceea ce priveşte aceste activităţi. Poate o modificare a măsurilor fiscale în sectorul de gambling ar face piaţa mai stabilă, corectă şi complet funcţională.
Reporter: Suntem în linie cu celelalte ţări în acest domeniu?
Dragoş Buriu: Eforturile depuse de Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc şi dialogul continuu cu părţile interesate, res-pectiv organizaţii ce reprezintă operatori, au făcut ca România să se alinieze la reglementări din state cu mare succes în acest domeniu, ţări precum Marea Britanie sau Malta. Nu spun că legile sunt perfecte în acest moment, dar drumul este deschis şi direcţia în care ne îndreptăm este foarte bună. România este o piaţă atractivă care trebuie luată în considerare de marii operatori ce doresc să se extindă în Europa de Est. Peste 65% din populaţie are acces la internet, adică peste 13 milioane de utilizatori. Dacă amintim şi de faptul că suntem pe locul al doilea în Europa în clasamentul vitezei de internet, atunci chiar putem spune că România are multe posibilităţi să găzduiască operatori mari cu infrastructuri complexe.
Reporter: Care estimaţi că este traiectoria acestui sector?
Dragoş Buriu: Consider că operatorii trebuie să se axeze în viitor pe sectorul online. Ar trebui să înţeleagă faptul că, prin prezenţa online, pot să-şi extindă afacerea la nivel naţional şi să-şi mărească baza de clienţi. Fiecare schimbare este un nou plan de afaceri, iar schimbările din sectorul iGaming din România sunt fundamentale. Exis-tă un procent foarte ridicat de utilizatori de telefonie mobilă, România fiind unul dintre cei mai mari consumatori de telefoane "smart" din Europa, în special datorită conexiunii 4G. Piaţa românească începe să se perfecţioneze în sectorul comerţului electronic, prin intermediul plăţilor online şi prin utilizarea metodelor disponibile online. Este adevărat că există un paradox în sistemul bancar, avem un procent ridicat de posesori de cont bancar şi de card, dar utilizarea lor este minimă. Cu toate acestea, există o creştere uriaşă a utilizării serviciilor bancare online şi a achiziţiilor online prin intermediul cardurilor de plată.
Pe partea legislativă nu aşteptăm schimbări majore în următoarea perioadă, iar în ceea ce priveşte datele care ajung la direcţia de Monitorizare, lucrurile sunt mult mai clare de când a fost introdusă obligativitatea sistemului informatic centralizator. Newton Slots încurajează practicile corecte şi pentru că ne-am obişnuit partenerii cu produse şi servicii de calitate, suntem mândri că sistemul NEWTON a fost primul sistem informatic din România care a obţinut certificarea GLI, respectând astfel toate prevederile legale şi Ordinul nr. 48 al preşedintelui ONJN privind Procedurile pentru îndeplinirea condiţiilor de conectare a jocurilor de noroc de tip slot machine.
Reporter: Ce operatori noi avem în piaţă?
Dragoş Buriu: Au fost câteva firme din Germania şi Polonia care au intrat pe piaţa românească în anul 2018 şi cu care am încheiat deja contractele pentru furnizarea sistemului de monitorizare. Sunt operatori mari, cu potenţial, şi ne bucurăm că au ales Newton Slots încă de la începutul activităţii pentru a construi un business stabil.
Reporter: Care sunt planurile de investiţii ale companiei?
Dragoş Buriu: Pentru anul 2018 am depăşit bugetul alocat investiţiilor, acesta ajungând la aproape 3 milioane de euro, iar pentru acest an planurile sunt şi mai mari şi ne axăm, ca şi până acum, pe dezvoltare. Lucrăm permanent la perfecţionarea echipamentelor hardware, a serviciilor oferite partenerilor şi anual lansăm produse noi.
Principala noastră preocupare este dezvoltarea continuă a produselor şi serviciilor brandului Newton Slots, iar investiţiile majore le facem în acest segment. Anul trecut am lansat noua interfaţă de conectare Smartbox ce înglobează anii de muncă şi experienţa acumulată de departamentul nos-tru tehnic şi de dezvoltare hardware; am reuşit să producem o nouă versiune mult mai performantă. Noua interfaţă modulară vine cu o carcasă metalică, având ground comun cu cel al aparatului şi indicatoare luminoase de stare pentru toate conexiunile. Dispune chiar şi de un slot pentru card SD, iar conexiunile sunt izolate galvanic. Ţinem pasul cu dezvoltarea tehnologică şi implementăm noile tendinţe în tot ce facem pentru a furniza partenerilor noştri soluţii premium. Tot în anul 2019 am finalizat şi proiectul pentru noua versiune a modulului de Fidelizare Contactless cu LCD şi Smart-watch şi rezultatele ne-au depăşit aşteptările.
Reporter: Cum a evoluat activitatea companiei?
Dragoş Buriu: Comparativ cu anul 2017, în anul 2018 am înregistrat o creştere de 34% a cifrei de afaceri. Ne-am focusat atât pe volumul producţiei, cât şi pe structura acesteia. Lansarea noilor echipamente ne-a adus contracte noi cu operatori locali şi am intrat şi pe piaţa din Georgia, iar finalizarea modulului Fidelizare Contactless cu LCD şi Smartwatch a crescut semnificativ numărul de instalări pe piaţa din Româ-nia. Organizatorii trebuie să găsească tot timpul noi modalităţi de a-şi menţine activitatea captivantă pentru jucători - şi noi avem soluţia (sistemul informatic auditat NEWTON) - vor atrage noi clienţi, îşi vor promova locaţiile şi îşi vor crea o imagine de profesionişti.
Reporter: Care sunt tendinţele în domeniu?
Dragoş Buriu: Progresul tehnologic este cel ce modifică foarte mult peisajul în această industrie. Se vorbeşte deja despre o nouă generaţie de jocuri de noroc ce implică strategie - "skill-based games" -, noi metode de plată bazate pe moneda digitală Bitcoin şi se pare că realitatea virtuală câştigă din ce în ce mai mult teren, deja se dezvoltă primele cazinouri VR. Liderii din industria mondială estimează că piaţa realităţii virtuale va ajunge la 100 de miliarde de dolari până în anul 2020. Unele dintre tendinţele enumerate mai sus s-ar putea să nu se potrivească cu specificul pieţei noastre, unele dintre ele sunt doar în curs de dezvoltare şi nu sunt la fel de populare acum cum vor fi în viitor, important este să alegem cu înţelepciune şi să le urmăm pe acelea care ne vor aduce prosperitate şi succes.
Reporter: Vă mulţumesc!