Reporter: Unde se situează domeniul de ITC după doi ani de pandemie?
Răzvan Stoica: Perioada pandemică a accelerat procesul de digitalizare în companii şi instituţii publice, ceea ce a contribuit la creşterea cantităţii de date generate, a traficului şi nevoii de soluţii de securitate cibernetică, cu accent pe servicii cloud, back-up, security sau servicii profesionale de tip managed. Am remarcat, de asemenea, un nivel ridicat de utilizare a soluţiilor cloud, care răspund nevoii de dezvoltare rapidă şi eficientă. Un alt aspect important ţine de creşterea gradului de mobilitate a angajaţilor, indiferent dacă vorbim despre sisteme de lucru remote sau hibrid sau despre colaborarea în proiecte cu specialişti din diverse arii geografice.
Anul acesta observăm o atenţie superioară acordată soluţiilor pentru protecţia datelor, sistemelor de transport sau a centrelor de date.
Tendinţele conturate anul trecut continuă să fie prezente, accentuate şi de actualul context geopolitic.
Reporter: Începutul lunii mai a stat sub semnul atacurilor cibernetice îndreptate împotriva mai multor instituţii importante din ţara noastră. Ce măsuri de siguranţă aţi abordat, în acest context?
Răzvan Stoica: Atacurile cibernetice semnalate în spaţiul public au fost de tip DdoS, nu au afectat date şi nu au dus la blocarea operaţiunilor propriu zise, ci au invalidat temporar accesul la anumite resurse. Instrumentele de securitate cibernetică din portofoliul GTS Telecom răspund exact şi acestui tip de atac, în contextul unor nevoi complexe de securitate, permiţând companiilor reluarea activităţii în cel mai scurt timp, recuperarea datelor şi asigurarea unui acces neîntrerupt la sisteme de trafic de date.
Pentru anul în curs, dorim să continuăm să investim în oferta de soluţii de securitate cibernetică, prin extinderea parteneriatele cu principalii furnizori de tehnologie pentru a servi nevoile tot mai diverse ale clienţilor.
GTS Telecom activează pe segmentul soluţiilor de gestionare şi protecţie a datelor de peste trei decenii, interval în care am reuşit să oferim clienţilor cele mai bune servicii. În continuare, unul dintre beneficiile cheie perceput de clienţi în relaţia cu GTS este calitatea consultanţei şi dedicarea în identificarea celor mai bune soluţii pentru adresarea problemelor cu tehnologia (ICT), dezvoltarea şi implementarea de soluţii avansate pentru protecţia datelor şi infrastructurii, atât pentru companii, cât şi pentru instituţii publice.
Reporter: Consideraţi că sunt autorităţile pregătite pentru un astfel de asalt?
Răzvan Stoica: Procesul de digitalizare este în fază incipientă în România, în special în domeniul public. Indicele economiei şi societăţii digitale (DESI) arată că România este pe ultimul loc în Europa la acest capitol. Prin urmare, cantitatea de date publice expuse unor atacuri cibernetice este limitată. Avem convingerea că, odată cu dezvoltarea gradului de digitalizare, vor fi alese şi cele mai bune soluţii de securitate cibernetică în domeniu.
Pandemia a accelerat în foarte multe domenii planurile de digitalizare şi de eficientizare a activităţii, pe fondul presiunilor determinate de restrângerea unor domenii de activitate.
Pentru multe companii, ideea modificării modului de lucru a fost o premieră, prestarea activităţii din alte locaţii venind cu o serie de provocări din punct de vedere digital. De asemenea, interacţiunea virtuală cu clienţi, pacienţi, studenţi are un mod de operare specific care a fost învăţat şi asumat în timp record. GTS Telecom a întâmpinat aceste nevoi venite din partea partenerilor săi cu un portofoliu de servicii adaptate şi cu o echipă bine pregătită.
GTS îşi menţine obiectivul de fi lider în ceea ce priveşte calitatea soluţiilor oferite, dorind să gestioneze cu succes nevoile din ce în ce mai diverse şi complexe ale clienţilor. Astfel, suntem pregătiţi pentru a asista orice tip de client în procesul de migrare a datelor în cloud, a creiona şi gestiona orice tip de scenariu de back-up sau Disaster Recovery şi a dezvolta soluţii complexe care să faciliteze atingerea obiectivelor comerciale ale clienţilor.
Reporter: Cum s-a modificat raportul cerere/ofertă în ultimele 24 luni?
Răzvan Stoica: Am observat o cerere accentuată de soluţii menite să faciliteze lucrul de la distanţă, securitatea datelor sau continuitatea proceselor de business din aceasta direcţie.
Ca obicei de consum din partea clienţilor noştri, am remarcat o atenţie deosebită acordată soluţiilor tip managed (soluţii personalizate de ICT care răspund nevoilor concrete ale unor anumite companii), precum şi a celor as a service (servicii presetate). Foarte mulţi clienţi au acordat o atenţie deosebită eficientizării investiţiilor şi au preferat soluţii ICT care nu au necesitat fonduri consistente. GTS a fost pregătită să personalizeze şi să se adapteze pentru fiecare oportunitate de business, proiectele propuse, permiţând dezvoltarea scalată a clienţilor.
Reporter: Ce decizii consideraţi că trebuie să adopte autorităţile pentru a dezvolta ţara noastră din punct de vedere digital şi pentru a reduce decalajele faţă de statele din Uniunea Europeană?
Răzvan Stoica: Nevoia de digitalizare şi funcţionare corectă a sistemelor IT se simte în multe domenii de activitate. Aceste soluţii se dezvoltă în ritm rapid în multe pieţe occidentale. Este nevoie să ţinem pasul cu aceste tendinţe dacă dorim să rămânem relevanţi într-o piaţă din ce în ce mai deschisă. Nu este un moft.
Considerăm că este nevoie de planificare atentă pe termen lung. Apoi voinţă, persistenţă şi multă fermitate în execuţia planului. Competenţa nu ne lipseşte.
Aşa cum din ce în ce mai rar găsim o companie cu prezenţă digitală zero, similar trebuie să ajungem şi cu instituţiile din domeniul public. De asemenea, digitalizarea a devenit o chestiune de siguranţă naţională. Este un subiect la fel de important ca energia, de exemplu.
Reporter: Oferă România un cadru legislativ optim pentru dezvoltarea afacerilor companiei dumneavoastră?
Răzvan Stoica: Sigur că totdeauna este loc de mai bine, însă reuşim să ne descurcăm în prezent. Avem nevoie de predictibilitate. Schimbările bruşte nu ajută la stabilitatea afacerilor.
Pe de altă parte, domeniul tehnologic este într-o dezvoltare accentuată, din partea mediului legislativ fiind nevoie de flexibilitate şi o bună înţelegere a realităţilor. Avansul tehnologic duce constant la o regândire a mediului legislativ. În ultima perioadă, vedem o dezvoltare accentuată pe diverse pieţe a unor soluţii aflate doar la început în România, precum Artificial Intelligence, Robotic Processing Automation, Blockchain, Edge Computing. Astfel, va mai dura o perioadă până vom avea reglementări specifice care să adreseze aceste realităţi. Este important să nu rămânem în urmă. Aşa cum, în pandemie, s-au împrumutat măsuri şi bune practici sanitare din alte ţări, nu trebuie să inventam noi roata - putem adopta şi adapta bune practici din pieţele mai mature.
Reporter: Ce soluţii vedeţi pentru rezolvarea problemelor din domeniu?
Răzvan Stoica: Dinamica specifică acestui domeniu presupune o adaptare continuă, o dezvoltare a expertizei şi o aplecare specială spre învăţare. Tehnologia a evoluat în ultimii ani într-un ritm galopant. Volumul de date generat de companii şi nevoile de securitate ale acestora cresc continuu, ca şi relevanţa soluţiilor oferite.
GTS Telecom este mereu într-un proces de învăţare pentru a oferi partenerilor cele mai bune soluţii, actualizate, care răspund nevoilor concrete şi permit o diferenţiere în piaţă şi un plus de valoare.
Formarea continuă implică înţelegerea noilor soluţii tehnice, metodelor de gestionare a datelor, soluţiilor de securitate cibernetică, componenţe hardware, precum şi nevoile de dezvoltare ale partenerilor de business.
În aceste condiţii, succesul GTS se datorează tocmai competenţelor comerciale şi tehnice, care permit echipelor să ofere o consultanţă de calitate clienţilor - existenţi şi potenţiali -, atât în faza de contractare, implementare, cât şi ulterior.
Reporter: Cum a evoluat piaţa din punct de vedere al resursei umane, mai ales că tot mai mulţi oameni lucrează în sistem hibrid?
Răzvan Stoica: În general, domeniul ICT este caracterizat de o dinamică accentuată a personalului, precum şi de o evoluţie continuă a competenţelor solicitate.
Noi acordăm o atenţie specială formării profesionale a tuturor membrilor echipei, printr-un amplu proiect de învăţare şi certificări aferente principalilor furnizori de tehnologie din domeniu. Este foarte important să dispunem de echipa cu cei mai buni consultanţi. Un rol important îl reprezintă colaborarea cu furnizorii internaţionali de soluţii în domeniul datelor, care facilitează accesul la instrumente actuale, pentru rezultate optime pentru clienţi.
Lucrul cu clienţii, în proiecte complexe, implică multă muncă în echipă. Sunt proiecte în care pot fi implicaţi şi zeci de angajaţi GTS, colaborările de acest tip jucând un rol important în omogenitatea echipelor.
În orice companie este foarte important să îţi placă ce faci şi colegii alături de care lucrezi. Gradul bun de retenţie în companie arată că reuşim să creăm aici un mediu de lucru apreciat.
GTS Telecom activează în mai multe oraşe din ţară. Chiar dacă parte din activitatea noastră poate fi realizată şi de la distanţă, în foarte multe cazuri prezenţa fizică joacă rol determinant. Prin urmare, cea mai mare parte a angajaţilor noştri activează în oraşele în care avem sedii fizice, respectiv Bucureşti şi Cluj.
Reporter: Cum aţi răspuns provocărilor şi oportunităţilor din piaţă, în ultimul an?
Răzvan Stoica: Procesul accentuat de digitalizare din ultimii ani continuă, influenţat şi de dorinţa companiilor de eficientizare a unor procese, precum şi a costurilor.
Echipa GTS s-a extins în ultimul an, pe măsură ce am investit în dezvoltarea portofoliului de servicii şi produse, prin apel la furnizori de top şi extinderea competenţelor personalului.
Pentru anul în curs, ne propunem să continuăm investiţiile în angajaţi, în calificarea şi supra-calificarea acestora, pentru a face faţă noilor provocări tehnologice. Astfel, vom putea adresa cu succes nevoile clienţilor de integrare ICT. Dorim, de asemenea, să extindem parteneriatele active cu principalii furnizori de tehnologie, pentru a putea răspunde nevoilor din ce în ce mai diverse ale clienţilor.
Reporter: Ce tipuri de servicii/produse aţi vândut cel mai mult în ultimul an?
Răzvan Stoica: Performanţele obţinute anul trecut au fost susţinute în special de investiţiile realizate gradual în reţeaua de transport, centrele de date şi consolidarea parteneriatelor cu furnizori cheie. Serviciile ICT cele mai solicitate au fost, în ordine cele de soluţii cloud, securitate cibernetică, dar şi cele clasice de conectivitate - date şi voce, toate acestea în contextul unei digitalizări accelerate în mediul de business local.
Remarcăm că nici 2021 nu a făcut excepţie de la seria anilor precedenţi: creşterea volumelor de soluţii pe baza de cloud s-a situat tot la peste 25% de la un an la altul, aşa cum raportăm de ani buni.
Reporter: Ce decizii de business a luat organizaţia dumneavoastră de la începutul acestui an?
Răzvan Stoica: Pentru anul în curs ne dorim menţinerea traiectoriei ascendente şi continuarea investiţiilor în angajaţi, infrastructură, centre de date şi soluţii cloud. Consolidarea rezultatelor şi dezvoltarea ofertei de servicii rămân prioritare.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi realizat în 2021 şi ce estimări aveţi pentru anul în curs?
Răzvan Stoica: GTS Telecom a raportat veniturile totale de 42,5 milioane de euro la finalul anului 2021, acesta fiind cel mai bun rezultat înregistrat în cele trei decenii de prezenţă pe piaţă. Pe anumite segmente, aşa cum este cel al serviciilor de securitate, cererea de servicii a atins chiar un nivel dublu faţă de anul anterior.
Ambiţia noastră pentru anul în curs este să replicăm performanţa anului trecut, în condiţiile foarte vitrege, apărute la început de an: preţul energiei şi contextul geopolitic foarte delicat.
Reporter: Ce investiţii urmează să faceţi şi ce buget alocaţi în acest sens?
Răzvan Stoica: Anul trecut am avut un buget total de investiţii de peste 3 milioane de euro, care a vizat în particular dezvoltarea infrastructurii de transport, şi în mod organic cea a centrelor de date din Bucureşti şi Cluj Napoca, precum şi actualizarea platformei cloud. Direcţiile principale de dezvoltare pentru anul în curs au rămas aceleaşi. Vom investi cel puţin 2 milioane de euro în infrastructură şi soluţii ICT pentru clienţii noştri, cu intenţia de a le fi în continuare aproape pentru satisfacerea concreta a nevoilor lor de tehnologie.
Reporter: Cum credeţi că va evolua piaţa în acest an?
Răzvan Stoica: Estimăm o relativă menţinere a ritmului de creştere al pieţei, ajutată de o accentuare a gradului de digitalizare, graţie avantajelor considerabile oferite companiilor şi instituţiilor.
Reporter: Mulţumesc!