Reporter: Care consideraţi că sunt provocările şi oportunităţile Inteligenţei Artificiale pentru sectorul de retail?
Dan Marc: Provocările principale ale Inteligenţei Artificiale în retail includ integrarea tehnologică complexă, protecţia datelor şi adaptarea constantă la comportamentul dinamic al consumatorilor, incluzând aici şi costurile de reantrenare continuă care să ţină pasul cu aşteptările din ce în ce mai accelerate. Cu toate acestea, oportunităţile sunt considerabile: AI poate îmbunătăţi experienţa clienţilor prin personalizarea ofertelor, optimizarea stocurilor şi îmbunătăţirea operaţiunilor de marketing şi vânzări. Ceea ce duce la profituri şi scalabilitate ce nu pot fi posibile în afara acestei noi paradigme. De exemplu, soluţiile noastre la Footprints AI au demonstrat o eficienţă de trei ori mai mare în monetizarea investiţiilor publicitare comparativ cu platformele tradiţionale.
Reporter: Cum utilizaţi AI pentru a veni în sprijinul clienţilor dumneavoastră?
Dan Marc: La Footprints AI, utilizăm AI pentru a transforma datele anonime ale clienţilor în audienţe media predictive. Asta înseamnă să ştii cine sunt, ce nevoi au, ce îşi doresc, ce aşteptări au şi ce obiceiuri de consum au clienţii tăi la nivelul fiecărui magazin şi a fiecărei comunităţi.
Acest lucru permite retailerilor să personalizeze interacţiunile cu clienţii şi să îmbunătăţească considerabil experienţa de cumpărare şi oferta. Implementarea AI ne permite să oferim clienţilor soluţii rapide şi eficiente, reducând timpul de lansare a reţelelor de media retail la doar trei luni.
Reporter: Cum se împletesc cele două tipuri de retail - online si offline - si cum evoluează acestea?
Dan Marc: Retailul online şi offline devin din ce în ce mai interconectate. Online-ul câştigă teren, în special în segmentele de fashion, electronice şi produse de uz casnic, dar experienţa fizică rămâne crucială pentru produse care necesită o interacţiune tactilă, cum ar fi alimentele şi mobilierul. Soluţiile noastre la Footprints AI ajută la integrarea acestor două canale, oferind retailerilor o viziune unificată asupra comportamentului consumatorilor, la nivelul fiecărui client şi a fiecărei misiuni de cumpărare.
Reporter: Cum evoluează cererea în domeniul în care activaţi?
Dan Marc: Cererea în retail media continuă să crească, pe măsură ce mai mulţi retaileri recunosc importanţa utilizării datelor pentru a îmbunătăţi experienţa clienţilor şi a creşte veniturile. Din acest aspect suntem favoriţi: la nivel global, retail media a devenit anul acesta cel mai important subiect pentru foarte mulţi retaileri. Şi o să continue să crească.
Ne aşteptăm ca în următorii ani, investiţiile în retail media să le depăşească pe cele în publicitatea TV, spre exemplu, pe măsură ce retailerii şi brandurile devin mai conştiente de beneficiile acestor tehnologii.
Reporter: Care este profilul clientului dumneavoastră?
Dan Marc: Clientul nostru tipic este un retailer care doreşte să îmbunătăţească experienţa de cumpărare a clienţilor săi prin utilizarea datelor şi AI. Clienţii provin din diverse industrii, în special alimentară, inclusiv auto şi servicii financiare, şi au un interes crescut în adoptarea soluţiilor tehnologice avansate pentru a-şi creşte eficienţa operaţională şi a-şi maximiza profitul rapid din surse noi ("beyond trade profits"). În condiţiile în care există deja modele de business în retail care se bazează exclusiv pe monetizarea datelor pentru profituri, iar veniturile din comerţ chiar generează o mică pierdere care favorizează achiziţionarea clienţilor şi poziţia în piaţă. Unul dintre cele mai cunoscute exemple este Amazon.com, incluzând aici şi Wholefoods.
Reporter: Cum aţi încheiat anul 2023 şi care sunt estimările pentru 2024?
Dan Marc: Anul 2023 a fost unul de succes pentru Footprints AI, cu venituri de trei ori mai mari faţă de 2022 şi o extindere semnificativă a portofoliului de clienţi. Pentru 2024, estimăm o creştere accelerată şi intenţionăm să ne extindem în noi pieţe geografice şi industriale, cu un accent special pe SUA, Europa de Vest şi ţările nordice.
Reporter: Care este valoarea pieţei de profil?
Dan Marc: Piaţa retail media din România este estimată să depăşească zece milioane de euro, în 2024, reflectând o creştere de peste 30% faţă de anul precedent. Această creştere este susţinută de un interes crescut din partea retailerilor în utilizarea datelor pentru a-şi îmbunătăţi profilul şi pentru a optimiza activitatea şi investiţiile de marketing şi vânzări.
Reporter: Care sunt problemele pe care le întâmpinaţi şi ce masuri consideraţi că ar fi nevoie să fie luate in domeniu?
Dan Marc: Printre principalele probleme întâmpinate se numără complexitatea integrării tehnologice şi protecţia datelor. Este esenţial să se implementeze tehnologii noi de stocare şi procesare a datelor şi să existe reglementări clare şi suport din partea autorităţilor pentru a asigura conformitatea cu GDPR şi alte norme de protecţie a datelor. De asemenea, este important să se investească în educaţia şi formarea profesională a angajaţilor pentru a maximiza beneficiile aduse de AI, dar şi responsabilităţi.
Reporter: Ce perspective are domeniul în care activaţi şi cum vedeţi evoluţia competiţiei pe această piaţă?
Dan Marc: Domeniul retail media are un viitor promiţător, cu o creştere continuă a cererii pentru soluţii de personalizare şi optimizare a experienţei clienţilor. Competiţia pe această piaţă va deveni din ce în ce mai acerbă, dar noi suntem pregătiţi să ne menţinem avantajul competitiv prin inovaţie continuă şi parteneriate strategice. Aici ne aflăm deja într-un grup de giganţi şi inovatori: Microsoft, UST, TCS, Orange, Westcom, AWS, Last Yard şi alţii.
Dan Marc: Mulţumesc!