Swisspod Technologies, un start-up elveţiano-american care dezvoltă Hyperloop, o soluţie de transport intracontinental de foarte mare viteză, cu o amprentă de carbon neutră, pentru pasageri şi mărfuri, ţinteşte 500.000 de euro pe SeedBlink, platformă de investiţii pentru start-upuri europene, conform unui comunicat remis redacţiei. Campania de de finanţare participativă bazată pe investiţii în capital (equity crowdfunding) începe astăzi, 24 noiembrie. Compania va utiliza investiţia pentru cercetare şi dezvoltare, validarea producţiei timpurii şi lansarea comercială.
Potrivit sursei citate, runda totală pe care Swisspod o vizează este de 1,1 milioane de euro. Compania a atras deja ca investitori Seldor Capital - o firmă de capital de risc care finanţează start-upuri din industria tehnologiilor spaţiale - şi Robert Karsunky - Head of Pharma la Novartis Latin America & Canada.
Swisspod a fost creată în 2019 de doi câştigători ai competiţiilor SpaceX Hyperloop Pod Competition - Denis Tudor (CEO, un român de 28 de ani) şi Cyril Denereaz (CTO). În urma unei conversaţii cu Elon Musk, cofondator şi CEO al SpaceX, cei doi tineri ingineri au decis că vor să construiască cea mai eficientă, accesibilă şi sustenabilă soluţie de transport de mare viteză.
Utilizând tehnologia Hyperloop, Swisspod dezvoltă o soluţie inedită de transport intracontinental de mărfuri, denumită SWIPT, care constă într-un mediu cu presiune ajustată dinamic, o infrastructură dedicată prin care vehiculele electrice transportă mărfuri paletizate. Fiind o soluţie de transport electric şi autonom din punct de vedere energetic, aceasta abordează problemele legate de emisiile de carbon, consumul de energie, trafic şi capacitate, urmărind în acelaşi timp să transforme arhitectura logistică fragmentată într-o reţea deschisă, standardizată şi automatizată.
"Arhitectura sistemului nostru reduce costurile sistemului feroviar cu un ordin de mărime şi face ca proiectul să fie fezabil din punct de vedere economic. Pe termen lung, ne concentrăm pe implementarea strategiei noastre de comercializare şi pe intrarea pe noi pieţe. În prezent, ne concentrăm pe dezvoltarea SWIPT, platforma noastră Hyperloop pentru transportul de marfă, şi pe demonstrarea viabilităţii produsului pentru implementarea pe piaţă. Următorii paşi vor include identificarea unei rute pilot pentru soluţia noastră Hyperloop, atragerea interesului privat şi politic pentru construirea acesteia şi stabilirea de parteneriate cu early adopters de pe piaţa logistică", a declarat Denis Tudor, CEO al Swisspod.
"Swisspod este o companie de tehnologie revoluţionară care adresează o problemă majoră de transport, dar şi energetică, într-un moment cheie pentru Europa. Încă de la început, am fost entuziasmaţi de viziunea şi ambiţia lui Denis de a face faţă tuturor provocărilor pe care le aduce un proiect de infrastructură de această anvergură, fiind o bucurie să întâlnim fondatori români care îndrăznesc să viseze atât de departe. Investitorii privaţi pot contribui acum la evoluţia lor, prin intermediul SeedBlink", a afirmat Laurenţiu Ghenciu, Chief Business Officer SeedBlink.
Progresele substanţiale făcute în vederea comercializării Hyperloop au permis Swisspod să dezvolte parteneriate solide cu instituţii publice şi private din întreaga lume. Compania beneficiază de sprijin din partea unor furnizori importanţi de servicii logistice din Germania, Belgia şi Elveţia. Totodată, este susţinută de instituţii federale, regionale şi academice elveţiene, precum şi de autorităţi europene şi internaţionale din domeniu, subliniază sursa citată.
Swisspod beneficiază totodată de sprijinul guvernului elveţian, care a acordat companiei două granturi în mai puţin de un an, prin intermediul programelor de finanţare Innosuisse.
Primul grant a fost alocat pentru construirea primei unităţi operaţionale din Europa pentru testarea tehnologiei Hyperloop, în Lausanne (Elveţia) şi dezvoltarea sistemului inovator de propulsie pentru viteze mari pe distanţe lungi. Subvenţia a fost primită în 2021, în parteneriat cu Institutul Federal Elveţian de Tehnologie din Lausanne şi cu Şcoala de Inginerie şi Management Vaud. Recent, guvernul elveţian a decis să extindă perioada de finanţare pentru a sprijini activităţile de cercetare şi dezvoltare a proiectului în Elveţia până în 2025.
Cel de-al doilea grant din partea guvernului elveţian a fost alocat pentru a sprijini eforturile de cercetare şi dezvoltare pentru crearea unui sistem mai eficient de monitorizare a vibraţiilor pentru Hyperloop. Subvenţia a fost primit în colaborare cu Universitatea de Ştiinţe Aplicate Haute Ecole ARC.
În paralel, Swisspod construieşte o infrastructură Hyperloop la scară reală în SUA, unde îşi va testa produsul pentru transportul de marfă. Produsul va fi gata în circa trei ani. Infrastructura este dezvoltată împreună cu partenerii Swisspod de la MxV Rail, un important centru de cercetare şi testare din SUA, cu o vastă experienţă în domeniul vehiculelor ghidate pe şine. Construcţia finală se va întinde pe o suprafaţă de aproximativ 162.000 de metri pătraţi, aproximativ jumătate din suprafaţa clădirii Palatului Parlamentului din România, se menţionează în comunicat.