Ţara noastră alocă vacanţei de vară peste jumătate din veniturile lunare ale familiei, 57%, echivalentul a 415 euro, procent superior mediei europene care este de doar 50%, conform unui studiu realizat de compania Ferratum Grup în 19 ţări din Europa şi Canada.
Pe primul loc în topul cheltuielilor de vară, în rândul românilor, sunt călătoriile în ţara de origine, în proporţie de 16,1%, potrivit companiei Ferratum Grup. Poziţia imediat următoare este ocupată, la mică distanţă, de cumpărăturile de îmbrăcăminte sau accesorii de vară, cu 15,9%, urmate de evenimentele sociale - 13,5% şi de activităţile de socializare şi cele de recreere în familie, aproximativ 9% fiecare.
În schimb, românii nu sunt fanii utilizării serviciilor de mobile banking în vacanţă, rezultatul cercetării (42.63%), situându-ne destul de mult sub medie, în a doua parte a clasamentului.
De asemenea, nu suntem dispuşi să cheltuim mai mult de 100 de euro pentru o noapte la hotel, pe timpul vacanţei de vară, ţara noastră ocupând locul 4 în clasament cu 2,58%.
Potrivit sondajului făcut de Ferratum Grup, 79% dintre europeni şi canadieni vor cheltui mai mulţi bani cu vacanţa de vară decât anul trecut. Totodată, 35% intenţionează să cheltuiască în concediul din vară mai mulţi bani decât anul trecut, în vreme ce 44% şi-au propus să îşi păstreze nivelul cheltuielilor la acelaşi nivel.
În topul celor care vor cheltui cei mai mulţi bani, raportat la venitul lunar al familiei, se află nemţii cu 71%, bulgarii cu 65% şi francezii cu 60%. Cei mai rezervaţi în privinţa cheltuielilor pentru concediul de vară sunt nordicii - danezii fiind cei mai rezervaţi europeni cu doar 29%, urmaţi îndeaproape de norvegieni, 31%.
Interesant este că Germania, care acum se află detaşat în fruntea clasamentului, anul trecut se situa abia pe penultimul loc în rândul cheltuielilor pe perioada vacanţei de vară, potrivit sursei citate.
Cel mai mare procent din banii cheltuiţi vara de europeni este reprezentat către călătoriile în ţara de origine, peste 18%, în vreme ce călătoriile în străinătate consumă doar 6% din bugetul alocat. Mai mult de 10% din cheltuielile de vacanţă sunt realizate de europeni pe cumpărături de îmbrăcăminte, pe activităţi de socializare - baruri, restaurante, plajă, pe nunţi şi pe botezuri, pe grădinărit şi bricolaj şi pe activităţile de recreere în familie. Procente mai reduse sunt alocate activităţilor de recreere cu copiii, 8%, festivalurilor estivale, 7%, investiţiilor în echipament sportiv, 4%, şi participării la evenimente sportive - 3%.
Studiul a mai arătat că doar cei din Suedia, Norvegia, Danemarca, Finlanda şi Marea Britanie s-au arătat dispuşi să plătească mai mult de 100 euro pentru o noapte la hotel, asta probabil şi pentru că în aceste ţări serviciile de acest tip sunt foarte scumpe.
Serviciile de tip AirBnB sunt mai populare în rândul ţărilor ai căror locuitori au venituri mai mici (în special cele din centrul şi estul Europei - Cehia, Bulgaria, Slovacia, România, Estonia şi Polonia), dar utilizarea lor este încă foarte redusă, nedepăşind 5% în niciuna dintre ţările cuprinse în sondaj şi situându-se la sub 1% în nu mai puţin de 13 dintre cele 19 ţări în care s-a efectuat Barometrul Ferratum.
Suedezii sunt europenii care folosesc cel mai des serviciile de mobile banking în vacanţa de vară, peste 90%, urmaţi de polonezi şi norvegieni, peste 80%. La polul opus se situează spaniolii, sub 29%, bulgarii, danezii estonienii şi nemţii, între 35% şi 40%.
Sondajul a fost efectuat de către clienţi activi Ferratum Grup în 19 ţări din Europa şi Canada, ca un sondaj online cu un chestionar standardizat pentru toate locaţiile. Veniturile au fost menţionate în moneda locală şi investiţiile de vară relative, calculate ca raport între cheltuielile de vară şi venitul familiei disponibil în fiecare locaţie. Veniturile disponibile au fost ajustate de fiecare locaţie în funcţie de paritatea puterii de cumpărare bazate pe cifrele anului 2014 ale Băncii Mondiale.