Piaţa materialelor de construcţii este estimată la circa 4 miliarde de euro, aproximativ o treime din piaţa totală a construcţiilor, a declarat Ioana Birta, director financiar al Grupului TeraPlast, care estimează o evoluţie pozitivă în acest an.
"Piaţa lucrărilor de construcţii a avut o evoluţie pozitivă în primul trimestru, ceea ce a susţinut şi piaţa materialelor de construcţii. În continuare ne aşteptăm la o evoluţie pozitivă pe acest sector în 2019, ca urmare a creşterii sectorului rezidenţial, pe fondul creşterii apetitului pentru investiţii şi a creşterii economice. Suntem, evident, atenţi la riscurile care pot apărea precum evoluţia cursului valutar, încetinirea ritmului de creştere al sectorului industrial, dar şi presiunea adusă de inflaţie, cu toate că bugetul Grupului TeraPlast pentru anul în curs a fost fundamentat pe premisa că nu vor exista corecţii majore de piaţă", spune pentru News.ro reprezentantul Teraplast, unul dintre cei mai mari producători de materiale de construcţii din România.
Ioana Birta afirmă că, în primul trimestru, a remarcat o cerere mai mare pentru produsele de o calitate superioară.
"Această evoluţie a venit pe fondul unui context pozitiv, în care economia României a avut o creştere de 5%, în timp ce volumul lucrărilor de construcţii a crescut cu peste 12%, ceea ce a alimentat şi cererea pentru materiale de construcţii. Astfel, putem spune că cererea a urmat creşterea pieţei şi ne aşteptăm ca trendul să se menţină şi în următoarele luni, împreună cu trendul ascendent al pieţei de infrastructură. În acelaşi timp, decizia de ne a majora prezenţa în ţările din Europa Centrală şi de Est şi extinderea capacităţilor de producţie a venit ca urmare a unei cereri în creştere pentru produsele Grupului. Astfel, în primul trimestru al acestui an, am înregistrat o creştere de 76% a EBITDA comparativ cu primul trimestru al anului trecut, ca urmare a creşterii cu 34% a cifrei de afaceri", a mai spus ea.
În cazul TeraSteel România şi Serbia, primele trei luni ale acestui an au adus o creşte de 17% a cifrei de afaceri, la un avans de 54% a EBITDA. În ceea ce priveşte Depaco Wetterbest, cifra de afaceri a avut un avans de 73% în primul trimestru, în timp ce pentru TeraPlast afacerile au crescut cu 34%.
Grupul TeraPlast este prezent în 25 de ţări europene, iar în 2018 în jur de 25% din producţie a ajuns la export.
"Evident, suntem atenţi la oportunităţile pe care aceste pieţe ni le pot oferi şi le analizăm cu atenţie. Decizia de a deschide o fabrică în Serbia în anul 2017 a venit în urma unei analize de aproximativ 2 ani şi s-a dovedit a fi una inspirată. În doar 1 an de activitate, TeraSteel Serbia are propiul portofoliu de clienţi în Balcani. În acest moment, în strategia noastră, prioritare sunt creşterea prezenţei regionale, dezvoltarea portofoliului de clienţi şi extinderea reţelei de distribuţie, dar suntem întodeauna deschişi la oportunităţi de diversificare a portofoliului de produse", subliniază ea.
Investiţiile planificate pentru acest an depăşesc 21 milioane euro.
"Pentru acest an vorbim de proiecte ample care depăşesc 21 milioane de euro. Investiţiile din acest an vor fi direcţionate către extinderea capacităţilor de producţie şi diversificarea portofoliului de produse. Cele mai mari sume merg către TeraPlast, TeraGlass şi Depaco (Wetterbest). Am demarat implementarea a trei proiecte de investiţii în valoare totală de peste 15 milioane de euro, co-finanţate prin schema de ajutor de stat. TeraPlast va aduce o inovaţie pe piaţa granulelor din PVC din România prin producţia de granule fără halogen, rezistente la foc şi dezvoltarea sistemelor de canalizare din PE şi PP. Depaco va avea o nouă unitate de producţie în Băicoi, care va produce 10 milioane de metri pătraţi de ţiglă anual. La TeraGlass vom avea un nou flux, complet automatizat, pentru producţia ferestrelor şi uşilor din PVC, proces ce va contribui, atât la creşterea capacităţii de producţie şi a productivităţii muncii, cât şi la suplinirea cererii aflate pe un trend ascendent", a menţionat Birta.
Grupul va angaja în acest an câteva sute de persoane, dar se confruntă cu lipsa forţei de muncă calificată.
Totodată, TeraPlast a iniţiat un proiect de susţinere a unor clase de şcoală profesională în sistem de învăţământ dual, în parteneriat public-privat.
Întrebată care este cea mai mare provocare cu care se confruntă compania, Ioana Birta spune că schimbările legislative dese şi lipsa de predictibilitate reprezintă provocări pentru orice companie din România, nu doar pentru cele care activează în domeniul construcţiilor.
"De asemenea, deprecierea leului în raport cu euro şi creşterea inflaţiei afectează activitatea economică, lucruri care ne afectează şi pe noi în egală măsură. Nu în ultimul rând, lipsa forţei de muncă este o problemă serioasă, tocmai de aceea am decis să devenim noi formatori", mai spune ea.