Construcţia terminalului offshore de gaze naturale lichefiate (LNG) de la Alexandroupolis, oraş la Marea Egee, de către Gastrade, proiect în care Romgaz (SNG) plănuieşte o investiţie de 25 milioane de euro pentru a deveni proprietar cu 20% al terminalului, este condiţionat de obţinerea unei derogări de la reglementările europene privind normele comune pentru piaţa internă în sectorul gazelor naturale, reiese dintr-un document al producătorului de gaze controlat de stat.
Compania a convocat acţionarii în luna septembrie pentru a aproba achiziţionarea pachetului de 20% din Gastrade pentru suma de 12,5 milioane de euro (79.000 de acţiuni cu o valoare nominală de cinci euro fiecare), compania elenă ce este promotorul şi proprietarul singular al proiectului. Romgaz notează în raport că din documentele şi studiile puse la dispoziţie de Gastrade, rezultă existenţa unor avantaje strategice pentru Romgaz în regiune, precum şi un potenţial de obţinere de profit pentru acţionarii Romgaz.
Pe lângă Romgaz, operatorul grec de transport gaze DEPA şi cel bulgar Bulgartransgaz ar urma să achiziţioneze participaţii de 20% în proiect de la acţionarul fondator al Gastrade, o antreprenoare numită Eleni-Asimina Copelouzos. Negocierile cu transportatorii de gaze din statele vecine au fost deja finalizate de Gastrade încă din 13 iunie 2019. Gaslog Cyprus Investment Ltd, o filială care aparţine 100% companiei Gaslog Ltd ce este listată la bursa de la New York, ar urma să aibă şi ea o participaţie de 20%.
Gastrade a solicitat exceptare de la prevederile Directivei 73/2009 a Comisiei Europene (CE), acestea fiind cu privire "la regula de «unbundling» de la Art. 9 (printre altele, acest articol stabileşte că întreprinderile care des-făşoară activităţi de producţie a gazelor, precum Romgaz, nu pot exercita controlul sau vreun drept asupra operatorilor de sistem, precum Gastrade), garantarea accesului liber la sistem şi practicarea de tarife reglementate de utilizare a sistemului". Derogările trebuie acordate de autoritatea greacă de reglementare în domeniul energiei, iar toţi potenţialii utilizatori ai infrastructurii trebuie să-şi manifeste interesul pentru contractarea de capacitate pe noua infrastructură. Documentul no-tează că Romgaz are intenţia să participe la un test de piaţă ce a început deja, în luna iulie, şi ţine aproximativ două luni.
Gastrade estimează că decizia de derogare de la prevederile directivei va fi emisă în luna noiembrie din acest an, iar decizia finală de investiţie în proiect este planificată pentru luna decembrie 2019, decizie ce trebuie luată în unanimitate de către acţionarii la proiect.
Proiectul este un "project of co-mmon interest", adică un proiect de infrastructură transfrontalieră care leagă sistemele de transport ale ţărilor UE, acesta având scopul de a sprijini diversificarea surselor şi rutelor de aprovizionare cu gaze, fiind inclus de CE pe lista a treia a proiectelor de interes comun (2017-2019), potrivit documentului.
Asta înseamnă că proiectul poate fi finanţat prin fonduri ale Uniunii Europene, rata de finanţare cu fonduri nerambursabile menţionată în referatul Romgaz fiind de 43,7% din valoare proiectului, adică 165,9 milioane de euro. De asemenea, proiectul Alexandroupolis este inclus în strategiile energetice ale Greciei şi Bulgariei şi a obţinut toate documentele necesare de la autorităţile elene relevante, potrivit Romgaz. Pe lângă aportul total de capital al acţionarilor, estimat la 61,9 mili-oane de euro, şi subvenţia maximă posibilă de UE de 165,9 milioane de euro, proiectul va mai fi finanţat prin credite în valoare de 144,4 milioane de euro, potrivit studiului realizat de Deloitte la cererea Gastrade. Costurile totale se ridică astfel la 372 de milioane de euro.
Data începerii construcţiei terminalului este estimată a fi undeva în 2020, cu punere în funcţiune pentru sfârşitul lui 2021.
Săptămâna trecută, Vasile Ciolpan, directorul departamentului comercializare energie din cadrul SNG, declara că terminalul va permite intrarea Romgaz în pieţele din sudul Europei prin împachetarea gazelor extrase din ţara noastră cu gazele lichefiate provenite din import.
"Există un proiect de a crea o nouă poartă de intrare a gazului lichefiat (n.r. american) în sistemele de trans-port europene prin Grecia, respectiv pe la Alexandroupolis, (terminal) conectat direct în Coridorul Sudic. Noi, ca societate, am avut întotdeauna o preocupare de a ne diversifica sursele, ca o măsură de acoperire a ris-cului, pentru a fi mai competitivi sau a reacţiona în caz de situaţii extreme şi am căutat tot timpul, referitor la sursa de import care există, alte surse de import. Ne preocupă în continuare, iar Alexandroupolis este o posibilitate de a ne diversifica sursa (de import)", a spus reprezentantul producătorului naţional de gaze, care a adăugat: "Mai mult, după ce gazele descoperite (în regiunea Mării Caspice) îşi vor face efectul ca sursă, vom putea să folosim sistemul de transport la care are acces (terminalul) ca posibilitate de a ne împacheta gazele noastre cu gazele lichefiate şi a intra în pieţele din sudul Europei. Vedem o oportunitate şi suntem la faza de analiză, de cântărire a situaţiei şi de a fructifica această oportunitate".
Statul Român, prin Ministerul Energiei, deţine 70% din Romgaz.