"Tesco" vrea să intre pe piaţa autohtonă

Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 21 ianuarie 2004

Compania "Tesco", care operează cea mai mare reţea britanică de distribuţie, este interesată de pieţele din România, Bulgaria şi Rusia, după ce programul de extindere în Europa Centrală i-a adus rezultate deosebite, informează Financial Times. Reprezentanţii companiei nu au exclus posibilitatea să realizeze investiţii în întreaga regiune.

În luna noiembrie a anului trecut, "Tesco" a anunţat că a achiziţionat lanţul de supermar-keturi "Kipa" din Turcia, pentru 75 de milioane de lire sterline (108,12 milioane de euro).

La începutul anilor "90, gru-pul britanic de distribuţie privea piaţa central-europeană ca pe o posibilă "bază" pentru primele sale achiziţii semnificative peste hotare. Decizia nu a fost luată însă imediat.

David Malpas, directorul executiv de la acea vreme, i-a cerut sfatul lui Mike Walastyan, un manager de origine ungară, care administra un magazin în "Bristol". Cîteva luni mai tîrziu "Tesco" a devenit proprietarul lanţului de supermarketuri "Glo-bal" din Ungaria, care nu-mă-ra 41 de unităţi, iar Walas-tyan primul manager al Tesco în centrul Europei.

"Tesco" a investit peste 1,5 miliarde de lire sterline în patru ţări din regiune - Cehia, Ungaria, Polonia şi Slovacia. Proiectele prevăzute pentru acest an vor atrage investiţii suplimentare de peste 250 de milioane de lire sterline. Cu o forţă de mun-că de aproape 38.000 de salariaţi, "Tesco" a devenit cel mai mare angajator privat din regiune.

Operaţiunile internaţionale ad-ministrate în prezent de compania britanică, inclusiv cele din Irlanda, estul Asiei şi Europa Centrală, acoperă 50% din spaţiul total al magazinelor "Tes-co", avînd o contribuţie de 20% la cifra vînzărilor, respectiv 15% la profitul operaţional global.

"Aproape 70% din magazinele din străinătate şi-au început ac-tivitatea de mai puţin de trei ani, deci există un mare potenţial de creştere", a declarat David Reid, responsabil cu proiectele de extinderea la nivel internaţional a grupului. "Tes-co" a anunţat, recent, că intenţionează să obţină 810 milioane de lire sterline pentru a-şi finanţa expansiunea. Compania a pă-truns tîrziu în Europa Centrală, comparativ cu alţi mari operatori europeni de distribuţie, cum este grupul german "Metro" şi din cauza temerilor că firma britanică nu va reuşi să se adapteze stilului Europei Continentale, care se axează pe conceptul hypermarketului, în condiţiile în care Tes-co este în primul rînd un operator de supermarketuri. "Tes-co" a reuşit, însă, să compenseze aceste nea-junsuri, în-trucît a beneficiat de o evoluţie solidă pe piaţa autohtonă, spre deosebire de "Metro" sau "Ahold" (Olanda), care asistau la scăderea consumului pe pieţele interne.

"Faptul că nu am avut un model britanic de hypermarketuri nu a fost un dezavantaj. Am învăţat de la alţii şi apoi ne-am dezvoltat propriile idei", a subliniat Reid. Managerii "Tesco" au beneficiat şi de experienţa specialiştilor locali. Spre deosebire de rivalii săi, "Tesco" şi-a trimis managerii din Marea Britanie în Polonia, încurajîndu-i să lucreze cu directorii angajaţi de pe plan local.

Czeslaw Grzesiak, şeful operaţiunilor din Polonia, a explicat că preferinţele populaţiei diferă de la regiune la regiune, lucru pe care un manager străin nu îl poate cunoaşte imediat. "Tesco" şi-a construit o poziţie pe cele patru pieţe central-europene prin combinarea achiziţiilor modeste - de obicei a unor supermarketuri incluse ulterior sub marca britanică - şi prin investiţii masive într-o reţea de hypermarketuri cu acelaşi nu-me. Principala achiziţie din Polonia a fost realizată în 1995, cînd "Tesco" a preluat compania "Savia", care opera mai multe supermarketuri în Silezia - una dintre cele mai dezvoltate regiuni din ţară.

Prezenţa pe piaţa poloneză pre-supune o competiţie intensă, întrucît potenţialul său atrage mulţi competitori occidentali. Anul trecut, "Tesco" a reuşit să ajungă la un acord privind achiziţionarea de la compania germană HIT a 13 hypermarketuri.

Deşi dezvoltarea spre est este o opţiune atractivă, Reid a subliniat că prioritatea "Tesco" ră-mîne consolidarea operaţiunilor existente, inclusiv extinderea cu circa 20 de magazine pe an a lanţului actual, care nu-mă-ră 105 de unităţi. Grupul bri-tanic acoperă aproximativ 26% din piaţa naţională de produse alimentare şi este obligat să identifice metode originale pentru a-şi stimula creşterea pe plan intern.

"Tesco" are 2.291 centre de desfacere în Marea Britanie şi în alte nouă state din Europa şi Asia: Irlanda, Ungaria, Cehia, Slovacia şi Polonia, respectiv Coreea de Sud, Thailanda, Malaezia şi Taiwan. Numărul angajaţilor la nivel global ajunge la aproape 296.000.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb