Adina Diana Roman şi Peter Lazea sunt doi tineri antreprenori din Braşov, care, în urmă cu trei ani, au mizat pe comerţul online şi au început un business pe platforma Amazon, care, acum se ridică la 1,5 milioane de dolari.
"Când începi o afacere, indiferent ce tip de afacere este, trebuie să înveţi să-ţi controlezi emoţiile şi să ştii cum să lucrezi cu banii", spune Peter, care, alături de soţia sa Adina, ne-a povestit cum au început această afacere şi ce provocări le aduce.
Reporter:Cum a evoluat comerţul online în ultimii ani?
Peter Lazea:Este evident că acest tip de comerţ este în creştere.Trăim o perioadă în care lucrurile se întâmplă pe fugă, oamenii au tot mai puţin timp, iar a cumpăra on-line este cea mai rapidă şi eficientă variantă, ţinând cont de contextul zilelor în care trăim.
Reporter:Prin ce se diferenţiază comerţul pe Amazon faţă de restul comerţului online?
Peter Lazea:Se ştie deja că Amazon este o platformă importantă de vânzări on-line şi că se află în continuă creştere de la an la an, cu planuri mari de dezvoltare şi pe viitor. Ca vânzător, dacă alegi să vinzi pe această platformă, atunci ştii că ai mai multe şanse ca produsele tale să se vândă, indiferent că eşti la început sau că eşti deja un vânzător cu experienţă. Practic, trebuie să plăteşti unele taxe la Amazon, însă, astfel, ai posibilitatea să-ţi expui produsele într-un imens magazin on-line, cu trafic mare de cumpărători. Sunt multe avantaje atunci când vinzi pe Amazon: în primul rând, aşa cum am precizat, milioane de clienţi îşi fac deja cumpărăturile de pe Amazon şi au încredere să cumpere de aici, iar acest aspect ajută foarte mult la început. În al doilea rând, nu mai ai bătaie de cap cu transportul, întrucât Amazon se ocupă de tot. De asemenea, această platformă se ocupă de partea de customer service, dacă nu este ceva legat direct de folosirea produsului.
Reporter:Ce v-a determinat să abordaţi acest tip de business?
Peter Lazea:Eu chiar eram în căutarea unui model de business on-line. La acel moment, făceam MLM (Multi Level Marketing), însă doream să fac mai mult decât atât, deşi nu ştiam precis ce anume. Aveam un prieten care mergea în China şi aducea produse, aşa că l-am rugat să-mi aducă şi mie nişte produse mici, ca să încerc să le vând pe e-Bay. Bineînţeles că nu a fost chiar aşa facil cum mă aşteptam, lucrurile mergeau greu. Nu după mult timp de la această încercare, am primit e-mail de la Robert Kyosaki, un antreprenor de succes la al cărui site eram abonat. El ne-a recomandat un curs care te învaţă să vinzi pe Amazon.
Reporter:Când şi cum aţi început efectiv această afacere şi care au fost paşii iniţiali?
Adina Roman:Amândoi am fost foarte curioşi de ceea ce înseamnă acest tip de business, aşa că am urmărit toate materialele posibile şi am decis să cumpărăm acel curs care te învaţă să vinzi on-line pe Amazon şi să-ţi construieşti propriul brand, deşi era totul în engleză, iar noi nu cunoşteam prea bine limba, la acel moment. Am folosit google translate şi, practic, am urmat paşii care erau în acel curs. Pentru că nu aveam nicio experienţă în comerţul on-line, aceasta a fost singura noastră opţiune, să avem încredere în acel curs şi să-l urmăm sută la sută.
Afacerea am început-o în urmă cu trei ani, începând cu Amazing Selling Machine 4 (aşa se numeşte cursul). Am împrumutat bani de la bancă pentru a cumpăra cursul şi ca să avem bani de stoc şi de promovare. Aşa am început, iar după doar 6 luni de la lansarea produsului, rulajul afacerii era de peste 20.000 de dolari, cu profit de 30%. De atunci am început să mergem la diverse evenimente internaţionale, unde am cunoscut sute de antreprenori de succes, iar afacerea a crescut de la an la an. În prezent, generează peste 1,5 milioane de dolari pe an şi avem planuri mari, de extindere în viitorul apropiat.
Reporter:Cum aţi reuşit să atrageţi clienţi?
Adina Roman:Pe Amazon, ca să-ţi atragi clienţi, trebuie în primul rând să lucrezi la imaginea produsului şi a brandului tău, să arate cât mai bine. Pentru că vindem on-line, imaginea contează cel mai mult, iar noi ţinem cont de acest aspect. De asemenea, pentru că pe această platformă sistemul de reviews este foarte important, noi căutăm să avem un serviciu de suport clienţi cât mai performant şi să răspundem întotdeauna nevoilor clienţilor noştri. Segmentul de "customer service" este foarte important. Cea mai sigură metodă ca să atragem clienţi este promovarea directă (reclamă plătită la Amazon, ca să fim cât mai vizibili în căutări). Desigur, există şi varianta să aducem trafic extern de pe Facebook sau alte canale.
Reporter:Cu ce companii/ţări lucraţi şi ce tipuri de produse comercializaţi?
Peter Lazea:Furnizorii noştri sunt, în prezent, în China şi lucrăm cu două companii diferite de acolo, însă, în viitorul apropiat, căutăm să comercializăm produse made în România, de asemenea. Din China, produsele noastre sunt trimise direct în Statele Unite ale Americii, la Amazon.com, iar cei de acolo se ocupă de livrarea către clientul final. În prezent, avem un brand mare, iar sub acesta alte trei sub-branduri, fiecare în categorii diferite. Vindem accesorii de telefonie mobilă, produse din gama de sport, dar şi fashion.
Reporter:Ce perspective consideraţi că are acest segment?
Peter Lazea:Cred că dacă vrei să ajungi repede milionar în dolari, platforma aceasta este o eficientă rampă de lansare, te ajută să-ţi faci un brand şi să te faci cunoscut, după care poţi să vinzi în continuare pe platforma lor, dar şi să te extinzi mai departe pe alte platforme, pe propriul site, chiar şi în magazine fizice. Deşi auzim multă lume zicând că nu mai este mult şi piaţa se va satura, noi nu credem că o să se ajungă prea curând la asta. Amazon creşte tot mai mult, dar, din milioanele de vânzători, nu sunt foarte numeroşi cei care şi vând cu adevărat, iar cei care vând sunt cei care într-adevăr investesc timp şi bani în acest tip de business. Cine se implică 100%, are suport şi cunoştiinţe, nu are cum să nu reuşească să-şi construiască o afacere de succes.
Adina Roman:Eu mai spun că, dacă Amazon va schimba lucrurile, atunci le vom schimba şi noi şi o să căutăm să mergem pe acelaşi val cu ei. De asemenea, ideea este să nu rămânem doar aici, ci să ne folosim de această oportunitate uriaşă pentru a fi tot mai independenţi. Amazon este încă o mare oportunitate pentru oricine vrea să înceapă o afacere on-line, iar eu consider că trebuie să se profite de ea, cât timp continuă să mai fie.
Reporter:Dincolo de afacere, ce satisfacţii şi avantaje vă aduce această ocupaţie?
Peter Lazea:Datorită acestei afaceri, în trei ani, viaţa noastră s-a schimbat radical. Este fenomenal să poţi lucra de oriunde din lume, doar cu un laptop şi conexiunea la internet. În prezent, nu lucrăm mai mult de 3 ore pe zi, iar restul timpului îl avem pentru noi şi pentru cei doi copii ai noştri. Călătorim încă din primul an de afacere şi deja am vizitat peste 10 ţări diferite, de pe trei continente. Luna trecută am călătorit împreună cu copiii pe trei insule diferite în Thailanda, am lucrat puţin şi ne-am bucurat în acelaşi timp de momentele cu familia în anumite locaţii de vis. Participând la multe evenimente de business internaţionale, am legat multe prietenii, mulţi care ne aşteaptă să-i vizităm, în toate colţurile lumii. De asemenea, avem o mare satisfacţie că putem să ajutăm şi alţi oameni, putem să sponsorizăm şi să donăm bani în diverse proiecte caritabile şi educaţionale. Pe lângă toate acestea, am făcut şi un grup numit "the culture of achievement", în cadrul căruia ajutăm antreprenori români să reuşească şi ei în acest model de business. Aşadar, satisfacţiile sunt atât materiale, cât şi sufleteşti şi spirituale. Stilul de viaţă actual ne-a adus libertatea pe care am dorit-o dintotdeauna, precum şi împlinirea sufletească de a participa într-un mod altruist la schimbarea lumii în bine.
Reporter:Care ar fi dezavantajele şi obstacolele în acest business?
Peter Lazea:Singurul obstacol ar putea fi lipsa unei educaţii financiare. Când începi o afacere, indiferent ce tip de afacere este, trebuie să înveţi să-ţi controlezi emoţiile şi să ştii cum să lucrezi cu banii. În lipsa unei educaţii, este foarte greu să faci faţă lumii antreprenoriale, unde viaţa nu este prea comodă şi unde sunt multe provocări, cărora trebuie să le faci faţă.
Adina Roman:Părerea mea este că nu există obstacole ori dezavantaje decât dacă noi ni le creăm. Singurul obstacol posibil suntem noi înşine. Temerile, neîncrederea şi lipsa unei atitudini potrivite ne pot împiedica să reuşim, chiar dacă avem în faţă cea mai bună oportunitate posibilă la momentul respectiv. Consider că această afacere este, în prezent, o reală oportunitate şi o şansă pentru mulţi, restul depinde de modul fiecăruia de a gândi şi de a acţiona.
Reporter:Mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.09.2017, 10:09)
MLM,și Kyosaki sunt avertismente că marea afacere a tinerilor de succes e abureală curată.
În cadrul MLM aveau aceleași texte, viața s-a schimbat radical. Și a administratorului de bloc. După ce au început afacerea, iarăși li s-a schimbat viața radical, însă de data asta e aproape ruptă din rai.
Bă bă'eți, să faci împrumut de la bancă pentru a cumpăra cursul arată că voi erați lipiți după succesul din MLM și cam tot succesul se învârte în jurul cursului și al MLM-ului din spatele acestuia. :)
1.1. Fictiune (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Om în data de 15.09.2017, 10:57)
Interviul este o fictiune care promoveaza asazisa afacere dupa toate tehnicile de vanzari moderne. Cam asta e tot ce pot in materie de vanzari tinerii de azi. O vrajeala fara legatura prea mare cu realitatea.
1.2. E usor sa prejudeci... (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Vasile Pascu în data de 05.10.2017, 23:18)
Baieti, dar ei au reusit!
Suntem rautaciosi prejudecand, e clar ca la mijloc e o frustrare a unora dintre noi!
Este de apreciat curajul lor, faptul ca se pun intr-o situatie incomoda si actioneaza; si credeti-ma ca nu e usor...
1.3. E pe bune (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de John în data de 25.11.2017, 23:03)
Adina mi-a fost colega de facultate si e o persoana deosebita. Sunt 100% sigur ca e pe bune pt ca am vazut schimbarea din viata ei si ii vad cum calatoresc constant (ii am la prieteni pe fb). Dragilor, nu va obliga nimeni sa-i credeti sau sa faceti ce zic ei; e alegerea voastra. Foarte urat sa arunci cu noroi in oameni pe care nu-I cunosti si nu ai nicio idee despre viata lor! Spor in tot ce faceti!
2. muzeu
(mesaj trimis de anton în data de 15.09.2017, 10:49)
buna ziua,
eu detin cea mai importanta colectie de casetofoane din Europa, care este de fapt un muzeu, alcatuit dupa criterii specifice, nu subiective (frumusete, producatori, etc); pt ca institutiile din bazarul numit Romania nu sunt interesate, doresc sa-l vand in afara; ma puteti ajuta ? multumesc !
3. iluzii
(mesaj trimis de liviu în data de 15.09.2017, 14:27)
De ce vindeti iluzii la tineri?!nu este profesional,corect ,fata de ei...va jucati cu sperantele lor!
Puteati promova platforma,modelul de bussines Amazon,altfel,sunt sigur ca Amazon nu are nevoie de un astfel de articol ridicol..
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de andraa în data de 09.10.2017, 09:57)
Reclama e pentru amazing selling machine... amazon vine la pachet pentru ca pe asta se bazeaza cursul respectiv. Trist pentru ca daca ai putina vointa toate info le gasesti pe gratis pe net. Dar mi-a placut adaptarea pt romani...."am tradus cu google, nu stim engleza"... acum si ionica din plopii din munte stie ca are acces
4. pentru toti
(mesaj trimis de eu în data de 15.09.2017, 17:37)
Un singur mesaj am pentru cei care spun ...NU.....educatia si banii....este adevarat suntem prea saraci sa facem afacerea asta ,dar pentru educatie nu avem nicio scuza...referitor la amazon
5. Sal
(mesaj trimis de OkiDoki în data de 15.09.2017, 19:47)
Salutare
Ii cunosc pe cei doi.
Articolul este platit.... ca "advertorial".
Daca cereti detalii despre produsele lor o sa vedeti ca totul este de fapt e o mare abureala.
Vrajeala tip MLM.
6. AFACEREA ESTE REALA, IAR TINERII SUNT GROZAVI
(mesaj trimis de Ionas în data de 15.09.2017, 20:50)
Ca raspuns la comentariile celor de mai jos: Fratilor, afacerea pe care o fac acesti tineri este reala si ei se descurca chiar foarte bine. Eu ii urmaresc de ceva vreme, caci am studiat si eu astfel de afacere pe Amazon, deci stiu ce vorbesc. Fiti mai toleranti frati romani. :)
6.1. link (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de robert în data de 28.09.2017, 20:50)
un link cu magazinul lor sa vedem si noi cei care nu ii cunoastem ????
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de Dan în data de 19.10.2017, 13:22)
Daca ar face asa ceva ... cei invidiosi, gelosi sau pur si simplu cei care vor sa le faca rau le-ar da review rau si le-ar strica afacerea ... pt ca majoritatea doar cam asa gandeste ... daca eu nu sunt fericit nici cel de langa mine nu trebuie sa fie.
7. vomă
(mesaj trimis de Ciupi în data de 15.09.2017, 21:01)
Cum poate Bursa să publice mizerii ca asta?
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.01.2020, 03:41)
esti meserias nea ciupi
8. foloseste google si tradu si asta
(mesaj trimis de lobo în data de 11.10.2017, 08:09)
Jul, 2017 Helpful (3)
Amazing.com Logo
"Constantly changing, and not in a good way"
StarStarStarStarStar
C urrent Employee - Anonymous Employee
Doesn't Recommend
Negative Outlook
Disapproves of CEO
I have been working at Amazing.com full-time (More than 3 years)
Pros
Can work from home- flexible with vacation
Mostly autonomous
Cons
There is no direction in this company, each week there is a new project or promotion - there is no such thing as following through. If the project doesn't show revenue instantly it's scrapped before it's even given a chance.
The two co-founders don't value professionalism. They are pretty clueless about running this scale of business. In the past year the company has gone from 65+ to less than 25. Two major layoffs in less than a year.
Very bad management and dismal communication - company structure is constantly changing meaning no one knows what they should be doing, which means a lot of key parts are falling through the cracks.
Our customer service used to be great, but understaffing and poorly planned marketing means that most customers are waiting 2-3 days for a response.
There is no testing done on any of our products and people are in professional positions without any skills or qualifications. I'm for up-skilling, but only when there is someone in the company to learn from.