Reporter: Din acest an au intrat în vigoare noi măsuri fiscale pentru mediul de afaceri. Cum îi afectează aceste măsuri pe dezvoltatorii imobiliari?
Claudiu Georgescu: Per ansamblu, măsurile fiscale vor crea în primul rând o selecţie a dezvoltatorilor - cei cu capital de lucru suficient şi cei care apelează la alte forme de finanţare. Şi, cum se ştie că în privinţa capitalului local nu stăm foarte bine în raport cu forţa marilor dezvoltatori internaţionali, este clar că unii vor face ansambluri în zonele profitabile şi alţii se vor dezvolta în continuarea oraşelor. Important este ca toţi dezvoltatorii să fie făcuţi să respecte regulile de mediu şi urbanism fără să se facă presiuni asupra autorităţilor locale.
Reporter: Ce ar trebui să se schimbe în legislaţia actuală de profil, din punctul dumneavoastră de vedere?
Claudiu Georgescu: Cred că a sosit momentul unei reforme profunde şi de substanţă în domeniul legislaţiei construcţiilor şi urbanismului, sistemul ultracentralizat de stat ce funcţionează la această oră cu frâna de mână trasă (autorizări, planuri urbanistice etc.) să fie înlocuit cu unul mai suplu şi mai eficient, în care fiecare grup interesat să-şi facă perfect treaba la care se pricepe şi la care se angajează. Un exemplu ar fi trecerea răspunderii privind calitatea construcţiilor către societăţile de asigurări, care să participle de la momentul autorizării şi până la recepţia finală şi să stabilească prima de asigurare în funcţie de parametrii ce definesc calitatea construcţiei. Ar dis-părea, cu acestă ocazie, şi zecile de ajutoare pe care statul le oferă în cazul unor evenimente, deşi construcţiile res-pective nu îndeplineau condiţiile de funcţionare şi ar fi fluidizat prin informatizare întregul flux al unei investiţii, mare sau mică.
Reporter: Cum a evoluat piaţa imobiliară în ultimul an (atât ca cerere şi ofertă, cât şi ca preţuri) şi ce perspective are aceasta?
Claudiu Georgescu: Dacă este să segmentăm pe principalele domenii, construcţiile de locuinţe au fost aproape de nivelul din 2017. Cu o scădere previzibilă în partea a doua a anului, construcţiile de birouri au înregistrat un ritm superior celui din anul precedent, construcţiile logistice fiind în topul creşterilor. Mai modest au evoluat construcţiile green field industrial şi cele ale mall-urilor. Aici este de remarcat dezvoltarea magazinelor mici ale marilor grupuri comerciale. Ar mai fi de remarcart scăderea abruptă începând din trimestrul al treilea a numărului de tranzacţii imobiliare, ceea ce este un semnal de atenţie pentru piaţă.
Reporter: Care a fost evoluţia pieţei materialelor de construcţii, anul trecut, şi a producătorilor de astfel de materiale?
Claudiu Georgescu: Aici avem de-a face cu un prim paradox - deşi, per ansamblu, industria construcţiilor se pare că va termina 2018 cu realizări cumulate sub 2017, industria produselor pentru construcţii va înregistra o creştere medie de 4% - 4,5%. Au fost firme mari ce au avut creşteri şi de două cifre. Este important de reţinut că exportul a început să fie o carte câştigătoare pe care producătorii încep să se încumete să o joace.
Reporter: Care sunt problematicile domeniului şi care ar fi soluţiile pentru rezolvarea lor?
Claudiu Georgescu: Din nou un paradox - problema cu care producătorii s-au confruntat în prima parte a anului a fost cea a logisticii, adică lipsa mijloacelor de transport, problemă ce s-a atenuat în partea a doua a anului. Mai este şi problema redevenţelor pentru materii prime, care sperăm să se rezolve în 2019. De asemenea, începem să ne pregătim pentru a găsi modalităţi de recrutare a forţei de muncă medii calificate, deoarece în viitorul apropiat va avea loc un schimb masiv de generaţii în industria noastră.
Reporter: Consideraţi că vom asista din nou la o bulă imobiliară?
Claudiu Georgescu: La o bulă imobiliară nu cred, dar la o scădere a tranzacţiilor în domeniu da. Se pare că trendul pozitiv al industriei construcţiilor va fi preluat de domeniile grele - infrastructura de transport şi cea edilitară. Datele pe care le avem la această oră despre bugetul de stat pe 2019 indică o orientare majoră a cheltuielilor în acest sens. Important va fi ca ele să se realizeze, nu ca în anii anteriori când investiţiile au fost sacrificate pe altarul deficitului.
Reporter: Cât de mult contează preţul în opţiunile clienţilor?
Claudiu Georgescu: Preţul este un element important al oricărei investiţii imobiliare, indiferent că este o casă, un magazin sau bloc de birouri. Preţul este legat de posibilităţile reale financiare ale investitorului şi de cei câţiva "influenţatori" care intervin pe parcursul realizării unei investiţii imobiliare. Nu se poate nega şi tendinţa speculativă a stabilirii unor preţuri, dar aceasta depinde de conjunctura economică şi de maturitatea pieţei. Şi, după criza din 2008, se pare că piaţa imobiliară s-a maturizat şi românii nu uită uşor experienţele neplăcute.
Reporter: Ce tipuri de materiale de construcţii sunt cel mai căutate?
Claudiu Georgescu: Fără a face o discriminare, aş spune că se caută materialele de calitate pentru fiecare utilizare şi funcţionalitate a unei construcţii. Se remarcă materialele cu caracteristici foarte bune în raport cu expunerea la foc, materialele care cresc eficienţa energetică a clădirilor pe întreg ciclul de viaţă al clădirilor. De remarcat această tendinţă de a privi şi evalua clădirea pe întreaga ei durată de viaţă - "from cradle to cradle". Se pune accent şi pe realizarea şi funcţionarea ei cu o amprentă de carbon cât mai mică. De asemenea, "internet of things" pătrunde tot mai adânc în componenţa clădirilor. Nu este de neglijat că, pentru prima oară de anul trecut, avem lege pentru deşeurile din construcţii.
Reporter: Care sunt tendinţele pe piaţa de profil?
Claudiu Georgescu: Se poartă materiale cât mai naturale, în sensul pietrei naturale, a produselor textile inteligente pentru segmentul de izolare solară şi fonică. De altfel, se pare că industria produselor pentru construcţii se pregăteşte pentru trecerea la "Industry 4.0", adică la economie digitală, care este o componentă fundamentală conceptului de economie circulară.
Reporter: În ce măsură consumatorii trec la materiale de construcţii eficiente energetic?
Claudiu Georgescu: Trecerea la materiale eficiente energetic nu este o modă, este o necesitate ce rezultă din aplicarea legislaţiei europene şi româ-neşti. Să nu uităm că din 2021 toate locuinţele ce se vor construi trebuie să fie de tip NzEB (adică cu energie consumată aproape de zero) şi care să aibă un aport de energie regenerabilă de cel puţin 10%. Trag acum un semnal privind lipsa legislaţiei pentru implementarea acestui sistem, inclusiv finanţarea lui în etape de început, ca să nu mai ajungem la experienţa "hei-rupistă" ce a caracterizat activitatea de reabilitare termică (care a ajuns în final o activitate de anvelopare de masă...).
Reporter: Care este apetitul inves-titorilor de a-şi dezvolta afaceri pe piaţa noastră imobiliară?
Claudiu Georgescu: Atâta vreme cât randamentul investiţiilor în imobiliare este unul din cele mai bune din Europa, vedem că marile grupuri financiare sunt prezente şi au şi planuri, dar ele sunt pe termen scurt sau cel mult mediu. De asemenea, o mai mare stabilitate politică coroborată cu ritmul de creştere economică sunt piloni de bază în atragerea şi menţinerea investitorilor. Altfel, capitalul circulă şi nici nu ştii când apar situaţiile neplăcute.
Reporter: Care sunt obiectivele APMCR pentru anul în curs?
Claudiu Georgescu: Piaţa de produse pentru construcţii trece printr-o etapă firească de concentrare şi în România. Numai anul trecut au fost câteva mari achiziţii ale firmelor multinaţionale ce au preluat întreprinderi fanion ale industriei de produse pentru construcţii. În această situaţie APMCR începe să pregătească un proces de reorganizare în concordanţă cu noile realităţi. Aceasta pentru a duce mai departe obiectivele pentru care a fost constituită şi de a adăuga valoare misiunii sale. La misiunea urmăririi calităţii produselor ce sunt în piaţă şi a modului cum se aplică standardele de specialitate din domeniu vom continua să facem din menţinerea nivelului calitativ al produselor o îndatorire de onoare. Totodată, suntem atenţi la noile tendinţe, de la digitalizare la eficienţă energetică şi vom continua implicarea în procesul legis-lativ ori de câte ori vom fi solicitaţi sau când vom considera necesar. Să nu uităm că produsele pentru construcţii au rolul să fie primele care asigură oamenilor cea mai de preţ valoare pe care o au - viaţa - ele fiind la baza ciclului de construire a civilizaţiei. Nu degeaba se spune despre produsele de construcţii că ele trebuie să aibă cele 7 caracteristici esenţiale pentru a putea fi introduse pe piaţă.
Reporter: Vă mulţumesc!
Interviu preluat din revista BURSA CONSTRUCŢIILOR