Producătorul de bere "Tuborg România" a realizat, pînă în acest moment, investiţii de 85 de milioane de dolari. Anul trecut, compania a inaugurat o nouă linie de îmbuteliere, prin care şi-a dublat capacitatea de producţie la un milion de hectolitri. Investiţia în acest proiect a fost de 10 milioane de dolari.
Shachar Shaine, preşedintele "United Romanian Breweries Bereprod" SRL (URBB), ne-a spus că, în acest an, "Tuborg Romania" îşi va extinde capacitatea de producţie la 1,2 milioane de hectolitri. În plus, vor fi aduse pe piaţa noastră cîteva mii de vitrine frigorifice. Ambele investiţii se ridică la circa 10 milioane de dolari.
În prima jumătate a acestui an, cota de piaţă deţinută de "Tuborg România" a ajuns la 8%. În perioada ianuarie-iunie, compania a vîndut în jur de 500.000 de hectolitri de bere, înregistrînd o creştere a volumului de vînzări cu aproximativ 15% compartiv cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Avînd în vedere faptul că "Tuborg România" este prezentă pe piaţa de bere numai în sectoarele premium şi super premium, compania atinge o cotă de 13% (dacă nu este luat în considerare segmentul berilor la PET).
Anul trecut, "Tuborg România" şi-a majorat cu peste 20% cifra de afaceri, comparativ cu anul precedent. Datele de vînzare din 2003 indică faptul că URBB deţine o cotă de circa 7% din piaţa locală de bere, cu o canitate de 880.000 de hectolitri de bere vîndută.
În ceea ce priveşte evoluţia mediului de afaceri din ţara noastră, domnul Shachar Shaine consideră că acesta nu este încă pregătit pentru aderarea la Uniunea Europeană. "România va reuşi să ajungă la nivel european, însă mai are de lucru. Dacă luăm în considerare legislaţia Uniunii, aceasta reglementează diverse probleme care, în România, nu sînt la nivel european, cum este - de exemplu - protecţia mediului", ne-a declarat domnia sa. Mai mult, protecţia mediului este o preocupare constantă a companiei "United Romanian Breweries", care susţine cercetarea în domeniu prin programe dezvoltate la nivel naţional.
Potrivit spuselor reprezentantului companiei, cel mai mare atu al ţării noastre în atragerea investitorilor străini este reprezentat de populaţie. "Oamenii sînt deschişi către nou. Consumatorul român este un consumator deştept, care ştie să aprecieze calitatea. Decizia sa este bazată pe date, nu este una emoţională", ne-a spus domnul Shaine. Conform acestuia, un alt atu este reprezentat de partea de retail, "care se dezvoltă rapid şi ajută investitorii străini să pună la dispoziţie ofertele". În întîmpinarea investitorilor străini vine şi aşezarea ţării noastre în centrul Europei, devenind astfel o locaţie strategică.
Pe de altă parte, investitorii străini se lovesc de un sistem legislativ instabil. Domnul Shaine sesizează că apar legi şi ordonanţe de la o zi la alta, ceea ce este în contradicţie cu dezvoltarea unui mediu de afaceri corect, competitiv. Astfel, legile apărute peste noapte cauzează neplăceri companiilor care îşi fac un plan pe o perioadă de cel puţin un an. Preşedintele URBB susţine că, într-un mediu de afaceri corect, este necesar mai mult timp pentru pregătirea companiilor în vederea aderării. Potrivit domniei sale, o altă barieră pusă în calea investitorilor este Codul Muncii, care nu încurajează munca şi concurenţa.