Comisia Europeană a aprobat 22 de programe destinate promovării produselor agricole în Uniunea Europeană şi în ţările terţe, potrivit unui comunicat remis de Reprezentanţa CE în ţara noastră.
Programele, care în marea lor majoritate au o durată de trei ani, sunt prevăzute cu un buget total de 70 de milioane euro, la care UE contribuie cu 35 de milioane euro. Programele selectate vizează produse de calitate înregistrate şi protejate ca DOP-uri (denumiri de origine protejate), IGP-uri (indicaţii geografice protejate) şi STG-uri (specialităţi tradiţionale garantate), vinuri, carne produsă în cadrul sistemelor naţionale de calitate, produse ecologice, lapte şi produse lactate, fructe şi legume proaspete, horticultură ornamentală, miere şi produse apicole, carne de vită, de mânzat şi de porc, precum şi carne de pasăre de calitate, potrvit sursei citate.
Salutând decizia de joi, 7 noiembrie, comisarul european pentru agricultură şi dezvoltare rurală, Dacian Cioloş, a afirmat: "Consider promovarea produselor agricole ale UE pe pieţele din şi din afara UE un element important al politicii, în special în ceea ce priveşte produsele de calitate. Acesta este motivul pentru care ne pregătim să publicăm în următoarele săptămâni o nouă iniţiativă politică referitoare la promovarea produselor. Este evident că o creştere a exporturilor de produse europene de calitate poate juca un rol semnificativ în sprijinirea procesului de redresare economică în UE. Într-adevăr, săptămâna viitoare voi merge în Japonia şi în Coreea de Sud, aceste vizite constituind o parte a unei iniţiative viitoare de a stimula exporturile UE".
Comisia a primit 34 de cereri de finanţare şi, după evaluarea acestora, a aprobat 22 de programe care vizează piaţa internă (15) şi ţările terţe (7), ca parte a celei de-a doua etape de depunere de programe din anul 2013, se mai arată în comunicat. Două dintre programele selectate au fost propuse de mai multe state membre. ţările şi regiunile terţe vizate sunt: America de Nord, Rusia, America Latină, Norvegia, Elveţia, Orientul Mijlociu, Serbia, Muntenegru, fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei, Bosnia şi Herţegovina şi Kosovo.
Regulamentul (CE) nr. 3/2008 al Consiliului prevede că UE poate contribui la finanţarea măsurilor de promovare şi de informare cu privire la produsele agricole pe piaţa unică europeană şi în ţările terţe. Bugetul anual total alocat pentru aceste programe este de aproximativ 60 de milioane EUR.
Măsurile finanţate pot consta în campanii de relaţii publice, de promovare sau de publicitate care subliniază în mod special avantajele produselor din UE, mai ales în ceea ce priveşte calitatea, siguranţa şi igiena produselor alimentare, calitatea nutritivă, etichetarea, bunăstarea animalelor sau metodele de producţie care respectă mediul înconjurător. Aceste măsuri pot viza de asemenea participarea la evenimente şi târguri, campaniile de informare cu privire la sistemul UE de denumiri de origine protejate (DOP), indicaţii geografice protejate (IGP) şi specialităţi tradiţionale garantate (STG), informarea privind sistemele de calitate şi de etichetare ale UE şi informarea referitoare la agricultura ecologică, precum şi campaniile de informare privind sistemul UE al vinurilor de calitate produse în regiuni determinate (v.c.p.r.d).
UE finanţează până la 50% din costul acestor măsuri (până la 60% în cazul programelor de promovare a consumului de fructe şi legume în rândul copiilor sau în cazul celor referitoare la informarea cu privire la consumul responsabil de băuturi alcoolice şi la pericolele prezentate de consumul excesiv de alcool), restul costurilor fiind suportate de către organizaţiile profesionale/interprofesionale care au propus programele respective şi, în unele cazuri, de asemenea, de către statele membre în cauză. În ceea ce priveşte promovarea pe piaţa unică şi în ţările terţe, organizaţiile profesionale interesate pot adresa statelor membre propunerile lor de două ori pe an. Statele membre trimit apoi Comisiei lista propunerilor pe care le-au selecţionat, împreună cu o copie a fiecărui program. Ulterior, Comisia evaluează programele şi decide dacă acestea sunt eligibile.