Consumatorii români de glo, produsul BAT care încălzeşte tutunul în loc să-l ardă, consideră că aceste produse au mai puţine efecte negative decât fumatul. Astfel, consumatorii afirmă că, în comparaţie cu fumatul, dispozitivele care încălzesc tutunul (THP) produc mai puţin miros, nu colorează în aceeaşi măsură dantura şi îi fac să tuşească mai puţin. În acelaşi timp, consumatorii consideră aceste produse mai puţin supărătoare pentru cei din jur întrucât impactul asupra calităţii aerului din interior este redus, arată datele unei cercetări reprezentative la nivel naţional a consumatorilor, realizată de IRES şi comandată de BAT.
Consumatorii români care au trecut complet la glo şi au renunţat complet la fumat percep cele mai mari diferenţe între utilizarea produselor din tutun încălzit şi fumat:
- 86% dintre consumatori afirmă că tuşesc mai puţin acum faţă de atunci când fumau
- Peste 90% dintre consumatorii români de glo consideră că acesta are un impact semnificativ mai mic decât ţigările asupra calităţii aerului din interior, asupra mirosului hainelor şi mâinilor şi asupra respiraţiei
- 77% simt că dantura lor e mai puţin afectată
- 67% susţin că percep produsele pentru încălzirea tutunului ca având un impact mai mic asupra stării lor fizice
În plus, 31% dintre utilizatorii de produse care încălzesc tutunul care mai fumează ocazional sunt de părere că aceste produse îi pot ajuta să renunţe complet la fumat. Aceasta înseamnă că aproximativ 50.000 de români cred că dispozitivele care încălzesc tutunul îi pot sprijini să se lase complet de fumat.
Totodată, studiul arată că o reglementare mai strictă a produselor cu risc redus ar putea influenţa apetenţa consumatorilor pentru acestea.
- 44% dintre utilizatorii de produse care încălzesc tutunul le-ar folosi mai puţin sau deloc dacă ar fi interzisă utilizarea lor în spaţiile interioare
- 32% dintre utilizatorii de produse care încălzesc tutunul ar folosi aceste produse mai puţin sau deloc dacă aromele, precum mentolul, ar fi interzise
Pe de altă parte, dacă preţul consumabilelor pentru produsele din tutun încălzit ar ajunge la preţul unui pachet de ţigări, doar 5% dintre utilizatorii de THP ar înceta să le folosească.
"Consumatorii români percep anumite schimbări în bine după ce au renunţat la fumat şi au trecut la glo. Şi asta ne bucură pentru că satisfacerea nevoii consumatorilor adulţi de a avea acces la produse care să reducă riscurile asociate fumatului, cum ar fi glo, face parte din strategia noastră de reducere a impactului asupra sănătăţii. Dar pentru ca ei să aibă acces la aceste produse este important ca autorităţile de reglementare să nu le trateze ca şi când ar fi la fel ca ţigările", a declarat Ileana Dumitru, Director Juridic şi Relaţii Publice, BAT.
"Consumatorii români consideră că utilizarea produselor pentru încălzirea tutunului este mai sensibilă faţă de ceilalţi decât fumatul. Ei simt că mâinile, hainele şi respiraţia lor miros mai puţin decât atunci când fumau. Şi cred că aerul din interior este mai puţin afectat de vaporii produselor de încălzire a tutunului decât de fumul de ţigară", a afirmat Dan Jurcan, IRES.
Aceste constatări au rezultat dintr-o cercetare reprezentativă la nivel naţional a consumatorilor, realizată de IRES şi comandată de BAT, cercetare axată pe consumatorii de produse care încălzesc tutunul, cărora li s-a cerut să compare utilizarea acestora cu fumatul. Produsele care încălzesc tutunul sunt dispozitive care încălzesc tutunul în loc să-l ardă, fiind acceptat faptul că arderea tutunului este cea care duce la majoritatea riscurilor asociate fumatului.
Studiul a fost realizat de IRES în perioada 7 - 28 aprilie. Au fost intervievaţi 816 utilizatori de produse care încălzesc tutunul. Toate aceste persoane au folosit astfel de produse timp de cel puţin şase luni şi au fumat cel puţin un an înainte de a trece la ele, suficient timp pentru a putea percepe eventuale diferenţe. Cercetătorii au folosit metoda de colectare CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).
Până acum, BAT a realizat peste 300 de studii privind glo, inclusiv unele necesare pentru evaluarea riscului redus de utilizare a glo în comparaţie cu fumatul. Testarea include studii comportamentale, chimice, biologice, clinice şi populaţionale. Coroborate, rezultatele tuturor acestor studii relevă o imagine a glo ca produs cu risc redus comparativ cu fumatul pentru cei care trec complet de la ţigări la glo.