Lipsa procedurii pentru rambursarea accizei suplimentare accentuează scăderea consumului de motorină în România, Institutul Naţional de Statistică (INS) confirmând deja scăderea cu 18,7% a consumului de carburant în aprilie faţă de martie, avertizează Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), într-un comunicat trimis redacţiei.
"Nu înţelegem anumite comparaţii făcute cu 2013 (sau 2010 de când preţul motorinei a crescut cu 56% până astăzi!) Preţul motorinei în decembrie 2008 era 3,2 lei/litru, iar din aprilie 2014, preţul este de 6,4 lei/litru. Dublu!", se arată în comunicat.
UNTRR susţine că statul încasează deja mai puţini bani în valori absolute din acciză decât anul trecut, deşi valoarea accizei pe litru de carburant a crescut. Din cauza scăderii drastice a consumului de carburant, statul încasează mai puţini bani din acciză.
"Scăderea consumului cu 13% nu ar fi adus niciun ban în plus la bugetul consolidat, depăşirea cu 5,7 % a acestui prag minim aduce o gaură în bugetul de stat", punctează transportatorii.
UNTRR trage un semnal de alarmă asupra diminuării efectului real al rambursării accizei suplimentare, în ciuda actului normativ care reglementează rambursarea trimestrială a valorii accizei recuperabile, precum şi beneficiarii direcţi ai acestei facilităţi: firmele de transport marfă care operează autovehicule de transport marfă de peste 7,5 tone şi firmele de transport pasageri care operează autovehicule de peste 1+8 locuri, de transport public (contra cost) şi în cont propriu licenţiat.
"Efectul rambursării accizei, care ar fi putut fi benefic pentru firmele de transport marfă şi de pasageri, este în acest moment redus substanţial din cauza creşterii preţului barilului de petrol la nivel mondial şi, în consecinţă, a preţului carburanţilor la pompă, inclusiv în România. Cotaţia petrolului a depăşit din nou pragul de 100 de dolari. Preţul petrolului pe termen mediu şi lung va înregistra creşteri, datorită faptului că petrolul este o resursă limitată, iar cererea este în permanenţă creştere", se mai arată în comunicat.
Mai mult decât atât, susţine UNTRR, acestei creşteri a preţului petrolului i se adaugă şi efectul creşterii accizelor în întreaga Uniune Europeană, cele două conducând la scăderea puterii de cumpărare a firmelor, respectiv la diminuarea puterii de achiziţie de carburant.
Transportatorii amintesc că, în ceea ce priveşte accizarea motorinei, sub preşedinţia irlandeză a Uniunii Europene s-a propus în ianuarie 2013, creşterea treptată a ratelor minime de la 340 euro/1.000 litri în 2015 la mai mult de 550 euro/1.000 litri în 2027 (418 euro/1.000 litri în 2018; 450 euro/1.000 litri în 2021 şi 490 euro/1.000 litri în 2024). Ca urmare, ratele minime de accizare a motorinei pentru 2027 ar putea fi mai mari decât ratele minime de impozitare pentru benzină. În prezent, acciza minimă pentru motorină în UE este de 330 euro/1.000 litri.
Conform UNTRR, există măsuri de bune practici ale statelor membre ale Uniunii Europene care sunt aplicate tocmai pentru a reduce din efectele celor două cauze asupra firmelor de transport. În acest sens, transportatorii dau ca exemplu Ungaria, unde procedura de rambursare a accizei suplimentare a început în 2011. La momentul respectiv, se realiza rambursarea trimestrială a 2 eurocenţi pe litru de motorină, iar în prezent rambursarea a urcat la 5,5 eurocenţi/litru de motorină, lunar, oferind şi posibilitatea de compensare a celorlalte taxe datorate statului.
Tot în Ungaria, procedura de rambursare a accizei suplimentare este extrem de simplă, axându-se pe rambursarea din sumele deja colectate de către stat, şi realizându-se prin înregistrarea iniţială a firmelor şi depunerea electronică a cererilor de rambursare, sunt de părere transportatorii.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România propune introducerea unui sistem similar de rambursare a accizei suplimentare ca în Ungaria, care să presupună desemnarea unui administrator al schemei. Prin administratorul schemei, se înţelege autoritatea competentă la care se depun cererile de restituire de accize. Astfel, firma îşi deschide un cont, în 10 zile primeşte de la Administratorul schemei confirmarea de înregistrare a firmei şi numerele de înmatriculare ale autovehiculelor acceptate. Administratorul schemei emite un cod care atestă că firma este înregistrată ca operator de transport eligibil cu lista de autovehicule înregistrate. Pentru înregistrare şi emitere cod, firma furnizează electronic licenţa de transport şi numerele de înmatriculare pentru care are copii conforme ale licenţei de transport. Administratorul schemei poate utiliza pentru înregistrarea firmelor în sistem Agenţia pentru Agenda Digitală a României.
AADR (aflată în subordinea Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale) are rolul de a opera sisteme informatice la nivel naţional destinate guvernării electronice.
"Menţionăm că majoritatea camioanelor în România funcţionează cu un şofer. Datorită infrastructurii rutiere subdezvoltate, se pot parcurge cu un şofer maxim 10.000 km/lună şi consum de cca 30-35 litri motorina la 100 km, rezultă consum lunar per camion de 3000-3500 litri, iar la o rambursare de 0,04 euro/litru, ar rezulta de rambursat cca 120-140 euro/vehicul pe lună! 8 furnizori mari de carburant livrează la 97% din vehiculele eligibile! Acciza e platită anticipat la stat de firmele de distribuţie carburant, care sunt extrem de interesate să încaseze aceste sume de la transportatori, cărora le livrează carburant pe credit, cu garanţii colaterale. La autocare se utilizează frecvent mai mulţi şoferi", punctează transportatorii.
UNTRR solicită "de urgenţă" Guvernului României să întreprindă măsuri concrete de elaborare şi finalizare a normelor de aplicare, astfel încât procedura de rambursare a accizei suplimentare să fie "rapidă, facilă şi modernă, dar mai ales să fie în beneficiul consumatorul român care, altfel, va suporta integral acciza suplimentară".
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 13 mii de membri - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.