Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului să iniţieze cât mai rapid noua schemă de rambursare a supraaccizei, susţinând că, în lipsa unui astfel de mesaj, consumul de motorină va migra în ţări precum Austria, Slovenia sau Bulgaria, potrivit unui comunicat trimis Redacţiei.
Sursa citată precizează: "Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a continuat săptămâna trecută discuţiile cu Ministerul Finanţelor Publice (MFP), Ministerul Transporturilor (MT), Autoritatea Rutieră Română (ARR) şi Consiliul Concurenţei pentru elaborarea unei noi scheme de rambursare a supraaccizei pentru transportatorii rutieri.
UNTRR consideră că restituirea supraaccizei pentru transportatorii rutieri nu este ajutor de stat dacă se restituie între orice valoare superioară şi minimul stabilit la nivel de UE, de 330 euro/1000 litri. De exemplu, dacă acciza este 400 euro/1000 litri, se pot restitui maximum 70 euro/1000 litri fără a fi considerat ajutor de stat. Este ajutor de stat orice sumă restituită sub pragul minim de 330 euro/1000 litri, de exemplu la agricultură, unde restituirea de la 330 euro/1000 litri la 21 euro/1000 litru face subiectul reglementărilor ajutorului de stat".
Reprezentanţii transportatorilor arată că, în prezent, şase ţări din UE restituie supraacciza la motorină transportatorilor rutieri, respectiv Ungaria - 0,02 euro/litru (TVA este 27%, iar acciza este de 358,07 euro/1000 litri când preţul petrolului este peste 50 dolari/baril şi 390,51 euro/ 1000 litri când preţul petrolului este 50 dolari/baril sau sub), Belgia - 0,1774 euro/ litru (TVA este 12%, iar acciza este de 507 euro/ 1000 litri), Slovenia - 0,09605 euro/litru (TVA 22%, acciza este de 426,05 euro /1000 litri), Franţa - 0,1142 pentru camioane şi 0,1542 pentru autocare (TVA 20%, acciza este de 530,7 euro/1000 litri), Spania - între 0,016 şi 0,048 euro/litru în funcţie de regiune (TVA 21%, acciza este de 331 euro/1000 litri) şi Italia - 0,21418 euro/litru (TVA 22%, acciza este de 617,4 euro/litru).
În comunicat se mai arată: "UNTRR îşi exprimă sprijinul pentru adoptarea cât mai rapidă a unui mecanism de rambursare a accizei suplimentare într-o formă îmbunătăţită faţă de sistemul precedent, şi cu o valoare rambursată suficient de mare pentru a menţine o valoare competitivă a costului motorinei pentru transportatorii români. Astăzi, motorina fără taxe (fără acciză şi fără TVA) în România a ajuns să fie pe locul 10 în topul celor mai scumpe ţări din UE şi a urcat cu 4 locuri faţă de august 2017, când se situa pe locul 14! Acest clasament ia în considerare creşterea preţului petrolului pe pieţele internaţionale pentru toate cele 28 de state membre UE! O explicaţie posibilă este aceea a unei majorări preventive (de circa 2,5 eurocenţi/litru) din partea firmelor prezente pe piaţa din România, datorată estimării reducerii volumului vânzărilor cu 15-20% în următoarea perioadă".
Potrivit UNTRR, Motorina în ţara noastră fără TVA (0,91 euro/litru) este mai scumpă decât motorina fără TVA în Austria (0,88 euro/litru) şi Bulgaria (0,81 euro/litru) şi mult mai scumpă decât motorina fără TVA şi fără acciză recuperabilă din Slovenia (0,78 euro/litru) şi Ungaria (0,82 euro/litru).
Reprezentanţii transportatorilor mai spun că un camion consumă între 3.000 şi 6.000 de litri de motorină lunar, iar o diferenţă de 5 eurocenţi urcă costul de operare al unui transportator român cu minimum 1.800 euro anual până la 3.600 euro. UNTRR mai susţine că o diferenţă de 10 eurocenţi pe litru de motorină urcă costul de operare cu 3.600 euro până la 7.200 euro anual pentru fiecare camion din ţara noastră, "aspect care va reduce drastic competitivitatea firmelor de transport rutier din România care nu vor putea utiliza alternativele oferite de furnizorii de carduri de carburant internaţionale cu care deja au contracte".