UPDATE Comisia Europeană investighează sprijinul acordat de stat pentru "CFR Marfă"

ANDREI STAN
Companii / 18 decembrie 2017

Comisia Europeană investighează sprijinul acordat de stat pentru "CFR Marfă"

Actualizare 19:20 Ministerul Transporturilor: Stingerea datoriilor CFR Marfă nu reprezintă ajutor de stat

Conversia datoriilor CFR Marfă în acţiuni, în cadrul procesului de privatizare a companiei desfăşurat în anul 2013, nu reprezintă ajutor de stat în condiţiile în care este îndeplinit testul investitorului privat prudent, anunţă Ministerul Transporturilor, prin intermediul unui comunicat de presă.

Potrivit instituţiei, Comisia Europeana a fost, în principiu, de acord cu acest proces.

"Ca urmare a eşecului procesului de privatizare, proces care nu a mai fost reluat, motivat de situaţia economico -financiară dificilă a societăţii, Comisia Europeană a monitorizat acest caz. În data de 6 martie 2017 Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România, a depus la Comisia Europeană o plângere referitoare la presupusul ajutor de stat acordat CFR MARFĂ, la care a revenit cu un Addendum, depus în data de 12 septembrie 2017. Comisia a luat act şi a decis, în conformitate cu procedura prevăzută de REGULAMENTUL (UE) 2015/1589 AL CONSILIULUI din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în vederea stabilirii de către Comisie dacă ajutorul este compatibil cu piaţa internă, deschiderea unei proceduri formale de investigare, pentru a permite obţinerea tuturor informaţiilor necesare pentru evaluarea compatibilităţii ajutorului şi pentru a permite părţilor interesate să îşi prezinte observaţiile", se arată în documentul citat.

Potrivit Ministerului Transporturilor, autorităţile române au colaborat şi colaborează cu reprezentanţii Comisiei Europene pentru instrumentarea plângerii privind presupusul ajutor de stat acordat CFR MARFĂ şi pentru asigurarea compatibilităţii cu regulile de ajutor de stat şi a măsurilor necesare pentru redresarea companiei.

(G.F.)

---------

Comisia Europeană a lansat astăzi o investigaţie aprofundată pentru a determina dacă stingerea de către statul român a datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă "CFR Marfă" şi necolectarea datoriilor companiei i-au conferit companei un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat, potrivit unui comunicat de presă al forului comunitar.

Margrethe Vestager, comisarul responsabil cu politica în domeniul concurenţei, a declarat: "Piaţa transportului feroviar de marfă este o componentă crucială a legăturilor de transport ale oricărei economii. CFR Marfă este operatorul istoric pe aceasta piaţă în România şi a beneficiat de stingerea datoriilor publice şi de necolectarea de către creditorii publici a sumelor datorate. Trebuie să verificăm dacă un investitor privat ar fi procedat la fel ca autorităţile publice şi, în cazul în care răspunsul este negativ, trebuie să stabilim dacă aceste măsuri sunt compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat".

"CFR Marfă" este operatorul istoric de pe piaţa română de transport feroviar de marfă şi este deţinut în totalitate de stat. De mai mulţi ani, operatorul feroviar de marfă se confruntă cu dificultăţi economice. Acesta are un nivel ridicat de îndatorare, în principal faţă de agenţiile naţionale de securitate socială şi administrare fiscală, precum şi faţă de managerul român de infrastructură feroviară, "CFR Infrastructură", care se află, de asemenea, în totalitate în proprietatea statului.

Spre deosebire de transportul feroviar de călători, piaţa transportului feroviar de marfă din România este extrem de competitivă, întrucât există numeroşi operatori privaţi iar unii dintre aceştia au dobândit o cotă de piaţă considerabilă, ca urmare a liberalizării pieţei în anul 2007, notează Executivul european.

Investigaţia efectuată de Comisie va avea în vedere o serie de măsuri de ajutor de stat în favoarea "CFR Marfă", constând în conversia în acţiuni a unor creanţe în valoare de 1,669 miliarde lei (circa 360 de milioane euro) în 2013, necolectarea, cel puţin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale şi a taxelor datorate de "CFR Marfă", precum şi a datoriilor companiei faţă de "CFR Infrastructură".

Comisia precizează, în comunicat: "Se poate considera că o intervenţie a statului în favoarea unei companii nu constituie ajutor de stat în sensul normelor UE atunci când are loc în condiţii pe care le-ar fi acceptat un investitor privat. Comisia va evalua acum dacă aceasta este situaţia în cazul creditorilor publici ai CFR Marfă sau dacă, dimpotrivă, intervenţia statului i-a conferit companiei un avantaj economic selectiv faţă de concurenţii săi, constituind astfel ajutor de stat".

În cazul în care va concluziona că "CFR Marfă" a primit un ajutor de stat, Comisia va evalua dacă acesta ar putea fi compatibil cu normele UE care autorizează anumite categorii de ajutoare.

CFR Marfă se confruntă cu dificultăţi financiare cel puţin din 2009. Normele UE privind ajutoarele de stat îi permit statului să intervină în sprijinul unei companii aflate în dificultate financiară numai în condiţii specifice şi solicită ca respectiva companie să fie supusă unui plan de restructurare solid, menit să asigure restabilirea viabilităţii pe termen lung şi contribuţia companiei la costurile de restructurare.

Comisia adaugă faptul că îşi va continua investigaţiile pentru a afla dacă preocupările sale iniţiale se confirmă sau nu. Deschiderea unei investigaţii oferă părţilor terţe interesate posibilitatea de a prezenta observaţii şi nu anticipează rezultatul acesteia.

"CFR Marfă" a fost constituită ca societate pe acţiuni la 1 octombrie 1998, ca urmare a reorganizării operatorului feroviar istoric român, Societatea Naţională a Căilor Ferate Române ("SN CFR"). "CFR Marfă" furnizează servicii de transport feroviar de mărfuri, cum ar fi, printre altele, cărbune din producţia internă, ciment, produse chimice, cereale şi oleaginoase, lemn, sare şi metale.

În conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, se poate considera că intervenţiile publice în favoarea unor companii nu implică acordarea unui ajutor de stat dacă au loc în condiţii pe care le-ar fi acceptat un operator privat de pe piaţă (principiul investitorului în economia de piaţă). "Dacă acest principiu nu este respectat, intervenţiile publice constituie ajutor de stat în sensul articolului 107 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, întrucât îi conferă beneficiarului un avantaj economic de care concurenţii săi nu dispun", menţionează forul comunitar.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. CE investigheaza la plangerea unei parti interesate. Este important de stiut care este acea parte interesata, mai ales ca voi stiti de caz inainte de a fi publicat pe site-ul comisiei. De la un timp Bursa stie

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb