EVENIMENT Carte, vin şi delicatese la "Vinexpert"
Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Frăţia Vinului / 12 noiembrie 2010
Wine bar-ul "Experience Vinexpert", deschis de circa o lună în magazinul "Cocor" din Bucureşti, oferă iubitorilor de vin posibilitatea ca, înainte de a cumpăra aceas-tă licoare, să o cunoscă în profunzimea ei, să-i descopere rădăcinile şi să-i parcurgă povestea, prin cărţile de specialitate pe care le pune la dispoziţie, fie pentru a fi răsfoite sau pentru vânzare. "Aici există şansa de a face o călătorie, iar noi încercăm să ne consiliem cât mai corect clienţii. Avem o selecţie de cărţi de specialitate, chiar acum lucrăm la traducerea unei cărţi de vin despre degustări - < Degustarea vinului >, de Jancis Robinson", ne-a spus Florin Bejan, managerul "Vinexpert", adăugând: "Vinul reprezintă poate cea mai importantă componentă a civilizaţiei umane care s-a păstrat în timp, împotriva tuturor întâmplărilor dramatice prin care au trecut şi oamenii, dar şi viţa".
Combinând vinul cu cartea de specialitate, "Vinexpert" a lansat, la ]nceputul anului în curs, împreună cu partenerii de la "Vino Vero" (care au tradus şi adaptat lucrarea), "Povestea vinului", de Hugh John-son - o epopee care prezintă evoluţia acestei băuturi, din perioada de începuturi până în tim-purile mo-derne.
Domnul Bejan ne-a spus că operele expuse în cadrul wine bar-ului completează informaţiile oferite de personalul specializat: "Pe fiecare tură există degustători specializaţi cu experienţă, iar în ambele wine bar-uri avem câte un so-mmelier de înaltă clasă. Ne-am propus să participăm la educarea publicului, care se face prin carte, dar mai ales prin degustări".
Potrivit domniei sale, în cadrul noii vinoteci, vor fi organizate nişte seri speciale, în care oamenii vor avea posibilitatea să deguste vinuri de excepţie, care, de obicei, nu pot fi cumpărate la pahar, ci doar la sticlă. Serile vor fi săptămânale şi anun-ţate din timp, iar vinurile respective vor fi prezentate de specialişti.
Alături de carte şi vin, la "Vinexpert" este amenajat şi un colţ de delicatese, în cadrul căruia sunt expuse în special terine, foie-gras, ceaiuri de specialitate, ciocolată belgiană care se asociază cu vinul, paste, ulei de bună calitate. "Probabil că anul viitor o să lărgim această gamă de specialităţi culi-na-re, dar ea va rămâne permanent credincioasă vinului", ne-a precizat Florin Bejan. De asemenea, la wine bar-ul din "Cocor", cei care doresc să consume vin, pot asocia licoarea cu brânzeturi sau salamuri speciale.
• Calitatea selecţiei - primul lucru care contează într-o vinotecă
Reprezentantul "Vinexpert" este de părere că, într-o vinotecă, este foarte importantă calitatea selecţiei pusă la dispoziţia clienţilor: "Noi vindem vin premium, de la nivelul upper medium până la nivelul super premium. În cei 100 de mp avem expuse circa 4.800 de sticle, gama de vinuri cuprinzând peste 1.000 de sortimente, iar targetul fiind de 1.600. Avem clienţi pasionaţi de ani de zile, colecţionari, clientelă din pătura medie destul de solidă şi o zonă aspiraţională alcătuită din oameni care nu au o cultură a vinului foarte dezvoltată, dar care sunt interesaţi să afle informaţii în domeniu".
Compania importă majoritatea vinurilor din ţările cu tradiţie în domeniu şi are parteneriate exclusive cu case foarte importante - nume cu rezonanţă din Europa şi Lumea Nouă. Astfel, wine bar-ul reuneşte vinuri emblematice din toate zonele renumite - Spania, Italia, Franţa, Chile, Australia, Noua Zeelandă, Africa de Sud, Argentina. De asemenea, "Vinexpert" dispune de o selecţie riguroasă de vinuri autohtone de calitate. "Din România cred că avem vinuri de la aproape 20 de producători. Am mai şi delistat din ei, dar listăm şi alţii noi. Încercăm să fim foarte corecţi în selecţiile noastre, indiferent de relaţiile personale. < Vinexpert-ul > este selecţioner şi intenţionăm să rămâ-nă aşa", ne-a precizat domnul Bejan.
• "Vinexpert" continuă să investească în noi magazine
Compania activează pe piaţa de profil de zece ani, când a fost înfiinţată Galeria "Vinexpert", în zona Octavian Goga din Capitală. O altă vinotecă sub acelaşi nume a fost des-chisă în urmă cu circa şase ani, în magazinul "Unirea". Tot în Bucureşti, urmează să mai fie deschis un nou wine bar - un concept identic cu cel din "Cocor" - în Piaţa Amzei, în jurul datei de 20 noiembrie.
Investiţia în wine bar-ul deschis cu o lună în urmă se ridică la circa 180.000 de euro. Din această sumă, pentru conceptele de mobilier şi prezentare, precum echipamentele speciale pentru vidare şi pentru păstrarea vinurilor cu potenţial mare de învechire, au fost cheltuite 60.000 de euro, restul de bani reprezentând fondul pentru marfă.
La nivel de ţară, există două magazine "Vinexpert" - în Cluj şi Oradea. De asemenea, anul viitor, urmează să mai fie deschise un wine bar în Cluj şi două vinoteci în alte oraşe, în prezent societatea negociind asupra locaţiilor unde acestea vor funcţiona. Florin Bejan ne-a declarat că, în oraşele mai mici, va fi lansat un sistem de franciză.
Cu un număr de circa 40 de angajaţi, compania are doi acţionari - societăţile "Match Point" din Cluj, care deţine uşor sub 50% din capital, şi "Soar", reprezentată de Florin Bejan, cu o deţinere de puţin peste 50% din acţiuni. "Vinexpert" ţinteşte o cifră de afaceri, pentru acest an, de circa 2 milioane de euro. Potrivit managerului societăţii, "în 2009, cifra de afaceri a fost uşor mai mică, pentru că importurile erau realizată de < Vino Vero >, care făcea parte tot din grup, fiind controlată de partenerii de la < Math Point >".
Compania deţine aproape în integralitate gama superioară a "Riedel", adică tot ceea ce înseamnă decantoare şi pahare hand-made, din gama de lux, fiind reprezentantul exclusiv "Riedel" în România. De ase-menea, comercializează accesorii profesionale pentru vin.
Referitor la evoluţia societăţii, Florin Bejan ne-a declarat: "Pe < Riedel > am crescut cu 100%, iar pe celelalte accesorii cu 30%. Cred că importurile reprezintă 40-50% din afacere". Potrivit domniei sale, clientela creşte şi se diversifică permanent.
• Florin Bejan: "Încercăm să oferim preţul corect"
Vinurile din magazinele "Vinexpert" au preţuri cuprinse între 25 de lei şi peste 1000 de euro, cea mai extinsă gamă de vinuri superioare, din toate zonele importante, costând de la 34 la 100 de lei. "Conceptul este de a oferi selecţia corectă şi calitatea corectă la preţul corect. Suntem tot timpul atenţi la cotaţiile internaţionale ale vinurilor, încercând să oferim preţul corect, astfel încât clienţii noştri să nu fie văduviţi de faptul că trăiesc într-o ţară mică", ne-a spus Florin Bejan, adăugând: "De ani de zile, < Vinexpert > reprezintă unul din cei mai inventivi, serioşi şi corecţi parteneri pentru cadouri, atât de sărbători, cât şi în timpul anului. În fiecare an încercăm să inventăm ceva în materie de cadouri şi anul acesta vom demara, probabil de săptămâna viitoare, o campanie interesantă, în care < Vinexpert > va prezenta povestea vinului şi îi va premia pe cei care vor învăţa ceva din această poveste".
Târg internaţional de vinuri la "Romexpo"
Florin Bejan: "Vinul nu este doar o băutură şi o formă de bună dispoziţie, ci reprezintă o formă de cultură şi o formă de a-ţi îmbunătăţi şi înfrumuseţa viaţa. Vinul este un produs viu. El, ca şi omul, se naşte, creşte, se maturizează şi are şi o pantă descendentă, iar noi trebuie să prindem cel mai bun moment din viaţa lui".