Marţi, 12 septembrie, în sala memorială "Steve Jobs" din noul campus al firmei Apple din Cupertino, California, telefonul iPhone X a avut parte de o lansare spectaculoasă. Chiar dacă prezentarea a avut parte de mici gafe, fanii s-au bucurat de noua gamă de produse, care include telefoane noi, un nou ceas inteligent, precum şi evoluţii ale sistemelor de operare şi televiziune. Brandul Apple, conform revistei Forbes, este cel mai valoros din lume, fiind evaluat la 170 miliarde de dolari americani.
În limbaj atehnic, noul iPhone are un ecran imens, cu o diagonală de 5.8", două camere foto pe spate, încărcare wireless pentru bateria generoasă, dar şi o tehnologie de citire a feţei asupra căreia utilizatorii pot aplica mai multe efecte şi filtre. Va costa 1.179 de euro, pentru varianta de bază, un preţ imens pentru un telefon, chiar şi unul foarte bun. Dar Apple obişnuieşte să-şi vândă tehnologia pe sume mai mari decât competiţia, mizând, mai degrabă, pe faptul că reprezintă un brand de "lifestyle" şi, aparent, nu vinde produse generice.
Este neclar în ce măsură noua tehnologie de identificare a feţei pentru telefon este revoluţionară. Telefoanele Android oferă deja această opţiune de cel puţin un an de zile, ca soluţie de securitate a terminalului, practic îţi înregistrezi faţa, iar atunci când telefonul "vede" cine îl ţine în mână, permite accesul. Ceea ce este nou, însă, este adaptarea recunoaşterii faciale, o tehnologie pionierată mai degrabă de sistemele de securitate, decât de aplicaţiile de divertisment. Facebook şi Snapchat permit utilizatorilor tot felul de adaptări ale feţei, după o scanare a acesteia. Apple doar perfecţionează sistemul, transformând o poză în care avem coarne de cerb chiar în antropomorfismul aferent.
Devine evident faptul că nu tehnologia internă a aparatelor mai contează, cel puţin în măsura telefoanelor din vârful gamei. Toţi producătorii oferă calitate superioară, camere foto excelente şi o mulţime de alte opţiuni pe care, de cele mai multe ori, chiar uităm să le folosim. Apple nu a inventat apa caldă, doar a găsit, în comparaţia de faţă, temperatura ei ideală, pentru cei mai mulţi utilizatori.
Pe unii îi frapează direcţia acestor evoluţii, faptul că telefoanele nu se mai lasă din mâini, că devin o extensie naturală a existenţei noastre pe Pământ. Ideea de Persoană Internaută, la fel cum avem PF (persoană fizică) sau PJ (persoană juridică) în lumea reală, avatarurile pe care ni le creăm, cu tot cu prezenţele pe mediile sociale şi configurările de pe telefoane, prinde mult mai multă greutate.
Există un comitet tehnic internaţional pentru Unicode, un standard global pentru felul în care scriem pe internet, inclusiv codul care hrăneşte paginile de internet. Apple şi Google au cerut, în 2007, includerea celor mai cunoscute dintre emoticoane în lexiconul virtual planetar. Câteva, original, fuseseră create încă de la începuturile internetului, cele deja cunoscute precum :-) pentru zâmbet, spre exemplu.
Astăzi, sunt mii de astfel de emoticoane, toate standardizate. Ele au evoluat din variantele textuale în pictograme cunoscute drept emoji. Transformarea din text în imagini pentru absolut orice stare, sentiment, eveniment sau obiect s-a îndeplinit. Un articol întreg ar putea fi scris în BURSA prin intermediul lor, iar cititorii noştri ar putea înţelege, într-o bună măsură, despre ce e vorba, cu doar o descifrare minimă. Ele sunt heroglifele secolului XXI şi o măsură apropiată de limbile internaţionale create, de-a lungul timpului, să ne unească, indiferent ce dialect sau limbă naţională vorbim.
Apple a preluat această idee a pictogramelor şi a adaptat tehnologia la realitatea internaută. Un "smiley face" preia trăsăturile generale ale feţei noastre, printr-un soft specializat, pe un telefon de ultimă generaţie. Devenim chiar acel smiley face. Nu faptul că se numeşte Apple contează, chiar dacă producătorul este cunoscut pentru calitatea telefoanelor sale, ci ideea că evoluţia umană va trece, din ce în ce mai mult, prin tehnologie. Pentru unii dintre noi, această evoluţie este îngrijorătoare, în situaţia în care inteligenţa artificială a computerelor poate ghici până şi orientarea sexuală dintr-o scanare a feţei. Pentru alţii, tehnologiile ne ajută să trăim mai bine şi reprezintă viitorul, indiferent câtă intimitate oferim la schimb.
1. Corect si de bun simt
(mesaj trimis de eu în data de 14.09.2017, 08:39)
O descriere corecta a firmei Apple si a noului IPhone . A extrage esentialul din context nu este la mana oricui. :)